سوزش معده و راه های درمان آن در طب سنتی

2841 بازدید
10 اسفند 96
آلاله
,
آخرین به روزرسانی 21 آبان 1398

سوزش معده و راه های درمان آن

سوزش معده (اسیدیته یا ترش کردن) یکی از مشکلات شایع در افراد می باشد. در این وضعیت، اسید ترشح شده در معده به درون مری نفوذ کرده و باعث سوزش می شود. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا 25 تا 40 درصد از بزرگسالان حداقل یکبار در ماه از سوزش سر دل رنج می برند و تقریبا 7 تا 10 درصد افراد به طور روزانه دچار سوزش سر دل می شوند. این مشکل در مردان بیشتر از بانوان اتفاق می افتد. خوشبختانه به کمک درمان دارویی یا تغییر شیوه زندگی می توان این وضعیت را کنترل کرد. لذا در این مطلب به بررسی سوزش معده و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

 

سوزش معده و راه های درمان آن

سوزش معده و راه های درمان آن

 

علل و علائم سوزش معده

علت اصلی سوزش سردل تغذیه نامناسب و یا عدم هضم غذا می باشد. برخی غذاهای چرب و یا تند، مواد حاوی کافئین (مانند چای، قهوه و شکلات) و مصرف غذاهایی که باعث افزایش اسیدیته معده (مانند سیر، مرکبات و گوجه فرنگی) می شوند، نقش اساسی در بروز این مشکل دارند.

بعد از این، استرس عامل ایجاد این مشکل است. استرس یک جز اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره ماست. استرس در حقیقت نحوه عکس العمل فیزیکی، فکری و عاطفی ما به وضعیت های مختلف زندگی است. ناتوانی مکرر در رفع تنش حاصل از استرس می تواند به بروز علائم فیزیکی سوزش معـده منجر شود. در این گونه موارد، تلاش برای کاهش استرس و تنش های ناشی از آن، موجب کاهش قابل توجهی در سوزش معده می شود.

همچنین، چاقی، کشیدن سیگار، بارداری، مصرف برخی داروها (آنتی بیوتیک ها، آسپیرین و مکمل آهن)، نوشیدن الکل، خوردن غذای زیاد، دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا و پوشیدن لباس های تنگ از دیگر عوامل سوزش معده هستند. علائم این مشکل معمولا با سوزش شدید معده و ترشح بیش از حد اسید اتفاق می افتد. همچنین، در برخی موارد با علائمی نظیر نفخ، تلخی دهان و درد قفسه سینه ظاهر می شود.

پیشگیری از سوزش معده

سوزش معده یکی از علائم سوء هاضمه نیز است. سوء هاضمه به دلیل غذا خوردن بیش از اندازه، سریع خوردن، غذا خوردن در هنگام تنش، خستگی یا ناراحتی های عاطفی و نیز به دلیل خوردن غذاهای چرب یا ادویه دار یا پخته نشده بروز می کند. آن هایی که متوجه شده اند انواع خاصی از غذاها و نوشیدنی ها آنان را دچار مشکل می کنند، باید از مصرف آن غذاها پرهیز کنند. برخی دیگر معتقدند که مقدار غذا و زمان خوردن آن است که اهمیت دارد. نگاه داشتن وزن در حد مناسب ضروری است، بنابراین افراد چاق باید وزن خود را کم کنند. علاوه بر آن، بهتر است که از مصرف سیگار و الکل پرهیز شود.

 

همچنین بخوانید: با طب سنتی زخم معده را درمان کنید

 

درمان های خانگی سوزش معده

جویدن تخم بادیان رومی بعد از صرف غذا موجب تحریک فرایند ترشح بزاق می شود. بزاق، محلولی قلیایی است که به تسکین مری کمک می کند و از آن محافظت می نماید. حتی مکیدن یک آب نبات هم ترشح بزاق را افزایش می دهد و در نتیجه زمان تماس اسید معده را با مری کاهش می دهد. خوردن نعنا، شوید، زیره سیاه، پونه، دارچین، شیرین بیان و مرزه نیز مفید هستند. عده ای نیز معتقدند مصرف مقدار محدودی سرکه سیب رقیق شده با آب، بر سوزش سر دل تاثیر می گذارد، اما این نظریات هنوز به شواهد علمی قویتری احتیاج دارند.

درمان سوزش معده به هنگام خوابیدن

اگر در هنگام خوابیدن دچار سوزش شدید معده می شوید، به پهلوی چپ بخوابید تا مانع برگشت اسید به مری شوید و زیر سرتان را 15 الی 25 سانتی متر بالا بیاورید. تلقین مثبت کنید چون افکار و اعراض نفسانی تاثیر زیادی روی مقدار ترشح اسید معده دارند.

اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی

غذاهای مشکل آفرین برای افراد مبتلا به سوزش معده عبارتند از: سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و خامه دار، شکلات، فلفل، سیر، پیاز، قهوه، تمام نوشابه های غیر الکلی گازدار و نوشیدنی های الکلی. این غذاها اسید معده را افزایش می دهند. همچنین، مصرف برخی غذاها مانند مرکبات و آب میوه ها (از جمله گوجه فرنگی و پرتقال)، سس فلفل، فلفل سیاه که ممکن است پوشش مری را تحریک کرده یا به آن صدمه بزنند، باید محدود شود. نوشیدنی های گازدار موجب بروز نفخ، فشار آمدن به معده و بازگشت اسید معده به درون مری می شوند، پس باید از مصرف آن ها اجتناب شود.

نکته: سعی کنید وعده های غذایی سبک تر و کم چرب تر داشته باشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی بعد از شام اجتناب کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا خشک را با خواص ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، معطر، خنک کننده، درمان سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0