topNotif

سیزاب و خواص و مضرات آن

3652 بازدید
09 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

سیزاب و خواص و مضرات آن را بشناسیم.

در این مطلب به بررسی خواص و مضرات سیزاب یا ترتیزک آبی و انواع آن می پردازیم. سیزاب که نام دیگر آن ترتیزک آبی است گیاهی است پایا ساقه آن خزنده است و در قاعده ریشه می دهد سپس تا ارتفاع 50 سانتی متری مستقیم است. برگ ها متقابل هستند و دم برگ های کوتاهی دارند. پهن برگ تخم مرغی و پهن بدون کرک و براق است و حاشیه آن دندانه های ریزی دارد.

گل های آن آبی رنگ و در خوشه های کوچکی آرایش یافته است و در محل اتصال برگ به ساقه متصل است. جام گل 8 الی 4 میلی متر طول دارد و از چهار بخش به رنگ آبی آسمانی تشکیل یافته است. زمان گل دادن آن از اردیبهشت تا مرداد ماه است.

سیزاب و خواص و مضرات آن

سیزاب و خواص و مضرات آن

 

سیزاب ممکن است با بولاغ اوتی (آب تره) که در همان آب و هوا می روید، به اشتباه گرفته شود اما گیاه اخیر برگ های شانه و گل های سفید رنگ دارد.

قسمت های مورد استفاده گیاه سیزاب :

قسمت های مورد استفاده گیاه شامل گیاه تازه یا خشک شده و عصاره تازه سیزاب می باشد. سیزاب را در بیشه زارها و دست ها و مزارع فقیر سراسر اروپا می شود یافت. در بریتانیا فراوان بوده است و اما سیزاب را در ایران می توان در مناطق آذربایجان و سهند و جنوب ایران و اراک و تهران یافت.

سیزاب دارای گونه دیگری است به نام سیزاب طبی هست که آن را هنگامی که گل دار است جمع آوری می کنند و در سایه یا آفتاب می خشکانند اما این گیاه در گرگان و مازندران و رامسر و نزدیک نوشهر و گیلان می روید.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه راج (خاس) و خواص درمانی آن

 

خواص دارویی سیزاب :

مواد موثره سیزاب تقریبا ناشناخته است و احتمالا حاوی یک ساپونین و تانن ها و کلیگوزیدی به نام اوکبین است، مطمئنا موارد مصرف آن بیش از حد تخمین زده می شود و به نظر می رسد که تا حدی ادرار آور است.

گیاه تازه و عصاره آن احتمالا کمی خاصیت مسهل دارد، اما سیزاب طبی دارای مواد موثر تانن ها و گلیکوزید و و مقداری اسانس فرار و یک ساپونین  است، سیزاب طبی یک مدر ملایم و ضد التهاب و تصفیه کننده خون است. تاثیر سیزاب طبی بیش از سیزاب معمولی است.

طرز استفاده از گیاه سیزاب :

سیزاب را به می توان به صورت گیاه تازه و یا تیزان مصرف کرد؛ که طرز تهیه آن اینگونه است نیم لیتر آب سرد را بر روی 2 قاشق غذاخوری از آن بریزید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد پس از خنک شدن آن را مصرف کنید و گیاه تازه آن را همراه با سالاد یا عصاره سیزاب یک قاشق غذا خوری سه بار در روز برای درمان احتباس ادراری می خورند که هنوز این مورد مورد قبول نیست.

فراموش نکنیم :

از راه خوراکی، سیزاب طبی برای برونشیت و خیز عمومی و درد های مجرای صفراوی مصرف می شود، از راه خارجی به شکل لوسیون یا کمپرس برای از بین بردن بثورات جلدی و و درمان زخم های دیر التیام مصرف می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

تخم شاهی را با خواص درمان لکه های پوستی، درمان بوی زیر بغل، تقویت بینایی، درمان اسهال، درمان یبوست، درمان آسم، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0