topNotif

شعر درمانی چیست ؟

3408 بازدید
31 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

شعر درمانی

اهمیت شعر و حضور همواره آن در زندگی بشر و مخصوصا ایرانیان بر کمتر کسی پوشیده است. شعر درمانی یک هنر درمانی خلاق است که اشکال مختلف شعر را برای رسیدن به اهداف درمانی و رشد شخص به کار می گیرد. در این شکل منحصر به فرد درمان، خواننده فرصتی متفاوت برای تعریف هویت خود و نشان دادن خود به درمانگر با صدای درونی خود دارد. این خود افشانی رابطه او با درمانگر را تقویت می کند. شعر درمانگران ادعا دارند که شعر چه توسط فرد نوشته شده باشد و چه در جلسات درمانی از آن استفاده شود نسبت به گفتگوهای سنتی توانایی ایجاد سطوح عمیق تری از هیجان را دارد.

کلامی نمودن هیجانات، تخلیه تنش و ناراحتی، بیان تمایلات در قالب نمادین و شیوه ای استعاری و قابل پذیرش، پرورش حس خلاقیت و قدرت، افزایش عزت نفس و خود اکتشافی و منعطف ساختن شیوه نگاه و تفکر از مواردی است که به عنوان وجوهی درمانی به بهترین شیوه ای در ادبیات شعری تبلور یافته و استفاده از آن را در عرصه درمان توجیه کرده و گاه حتی ضروری می سازد. شعر درمانی به گواهی انجمن ملی شعر درمانی آمریکا برای انواع مشکلات جسمانی و روانی، از مشکلات مربوط به ابتلا به بیماری های صعب العلاج همچون سرطان و ایدز گرفته تا بیماری های روان تنی همچون ضعف عصبی و مشکلات مربوط به معلولیت های جسمانی کاربرد داشته است.

شعر درمانی چیست ؟

شعر درمانی چیست ؟

مفاهیم و عبارات در شعر بر خلاف داستان اغلب به صورتی انتخاب می شوند که خواننده بتواند با توجه به تفکرات و یا نوع شخصیت خودش مفاهیم و یا پیام گوینده شعر را دریافت کند. به عبارت دیگر وی در دریافت پیام کتاب از گونه ای آزادی عمل برخوردار است و با توجه به شرایط خود می تواند برداشتی متفاوت از دیگران از یک شعر واحد داشته باشد، بارزترین مثال برای این مطلب فال حافظ است که هر فال برای هر ایرانی فراخور حال و مکان خود تعبیر و تفسیری متفاوت از شعرهای حافظ دارند.

در فرآیند شعر درمانی می توان با استفاده از فضای احساسی و منطقی پس از خواندن و یا خوانده شدن شعر به وجود آید که به نحو موثری در روحیه فرد درمانجو تاثیر می گذارد. این تاثیر می تواند با گریز از حوادث گذشته و کنار آمدن با شرایط کنونی و فرافکنی مثبت در آینده همراه باشد. به زبانی دیگر در این فرآیند به خواننده فرآیندی روحیه بخش القا می شود، از این روش برای بزرگسالان و جوانان در نبردها و برای کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگسال در مقاطع مختلف زندگی همچون جشن ها، سوگواری ها و … استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  وب درمانی چیست ؟

 

نوعی دیگر از فرآیند شعر درمانی ریشه در تفکرات فروید دارد. او معتقد بود که نظم یا نثر ریشه در ناخودآگاه نویسنده و یا شاعر داشته و بنابراین می توان از آن در جهت پرده برداری از مشکلات افراد استفاده کرد، فروید به جستجو در شخصیت هنرمندان علاقه وافری داشت و حتی اعتقاد داشت که ریشه هنر در اختلال عصبی روان رنجوری است. در این فرآیند از درمانجو خواسته می شود برای درمانگر شعری بسراید و یا شعری را به انتخاب خودش از حفظ بخواند و یا حتی نامه ای بنویسد. فرض بر این است که فرد به صورتی تقریبا غیر ارادی از ضمیر ناخوداگاه خود مطالبی را بیان کند که در فرآیند درمان بتواند درمانگر اطلاعات لازم را از آن استخراج کند. تفسیر و تعبیر این مطالب نیاز به دانش وسیع روانکاوی دارد و در واقع کل این فرآیند نوعی روانکاوی غیر مستقیم است که در آن درمانگر سعی دارد به طریقی غیر از پرسش و پاسخ به مکنونات درونی درمانجو بپردازد. همچنین شعر درمانی نشانه های استرس را کاهش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0