topNotif

شمشاد وحشی جنگلی را بشناسیم

4734 بازدید
31 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

شمشاد وحشی جنگلی را بشناسیم !

به فارسی شمشاد و کیش و شمشاد وحشی جنگلی گویند و در کتب طب سنتی با نام های بقس و شجره البقس آورده شده است. واریته ای با برگ های کوچک آن را باغبان ها شمشاد اناری گویند. در شمال ایران با نام های محلی مختلفی شناخته می شود از جمله در آستارا شمشاد و شومشاد، در گیلان و طوالش کیش و در رامسر و شهسوار شوشار و شی شار و در نور و مازندران شار و شر و در کجور و آمل شهر می گویند. شمشاد برای کاشت و تزیین در باغبانی انواع متعددی دارد که معمول تر از همه شمشاد پا کوتاه است که برای حاشیه ها به کار می رود.

مشخصات کلی !

شمشاد وحشی درختچه ای است که در خارج از جنگل ها و در شهرهای بلندی آن کم و 1 – 2 متر و در جنگل های شمال و مناطق مناسب 5 – 6 متر می باشد. دارای شاخه های منشعب، برگ های آن سبز سیر چرمی بیضی نوک تیز، گل های آن نر و ماده که در کنار برگ ها به رنگ سبز مایل به زرد ظاهر می شود. میوه آن پوشینه کوچک که دانه هایی به رنگ سیاه در آن قرار دارند. شمشاد از درختان همیشه سبز ساحلی و جلگه جنگل های شمال ایران است و تا ارتفاع 1000 متر نیز دیده می شود و در تمام قسمت های گیلان و مازندران می روید.

شمشاد وحشی جنگلی را بشناسیم

شمشاد وحشی جنگلی را بشناسیم

خواص و کاربرد شمشاد جنگلی !

شمشاد دارای چوب سختی است که برای ساختن قاشق چوبی، ظرف های چوبی، شانه، ورقه های صاف و نازک چوب مانند کاغذ به کار می رود. شمشاد از نظر طبیعت گرم و خشک است و عده ی از حکمای طب سنتی آن را سرد می دانند. برگ شمشاد اگر توسط حیوانات زیاد خورده شود مسموم کننده است. ضماد خاک اره چوب آن با حنا که بر سر گذارده شود برای تقویت مو و رفع سردرد نافع است و ضماد خاک اره آن با سفیده تخم مرغ و آرد گندم برای استحکام مفاصل و رفع سستی آن ها مفید است. شستن با آب دم کرده و پخته برگ آن در موارد خارج شدن گره های مقعد خوب است. تخم شمشاد قابض و رطوبت های معده و روده را خشک می کند و جریان رطوبت از دهان را قطع می کند. مقدار خوراک از تخم تازه آن که دانه های آن را بیرون آورده باشند تا 30 گرم و از تخم خشک بی دانه آن 15 گرم است. عرق شکوفه آن در تقویت دل و دماغ قوی تر از عرق بهار نارنج است، شانه ای که از چوب شمشاد ساخته شود و به کار رود مقوی مو می باشد و فساد و ضایعات مو را رفع می کند.

 

همچنین بخوانید: درخت موم و خواصش را بشناسیم 

 

دم کرده یا جوشانده 30 – 50 گرم پوست شمشاد یا برگ شمشاد در هزار گرم آب، معرق، تصفیه کننده خون، تب بر و صفرابر است و برای روماتیسم مزمن و نقرس موثر است و به علاوه در رفع عوارض سیفیلیس نیز نافع می باشد. جوشانده برگ های آن در موارد نزله ریه ای و ذات الجنب و اخلاط خونی نیز تجویز می شود. دم کرده 30 – 50 گرم برگ شمشاد در هزار گرم آب جوش و یا 4 گرم گرد برگ خشک با عسل مسهل است. جوشانده را معمولا یک فنجان قبل از هر غذا می خورند. عده ای از حکما بوکسین ماده عامل شمشاد را بدل و جانشین سولفات دوکینین می دانند این ماده در موارد تب های نوبه ای خیلی موثر می باشد. از جوشانده 50 گرم پوست ریشه شمشاد در هزار گرم آب مانند معرق ها در معالجه سیفیلیس مزاجی و رماتیسم مانند گیاک استفاده می

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ دارواش را با خواص کمک به درمان سرطان، بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل بیماری های پوستی، کاهش افسردگی یا اضطراب، تعادل هورمون ها و مقابله با سرماخوردگی، تب و مشکلات تنفسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پارسا
    16 بهمن 1401

    من شش بوته شمشاد دارم خیلی مقام هستند

  2. محبوبه
    15 مرداد 1401

    بزای دفع انواع انگل ها از روده مثل کرمک و اسگاریس کاربرد دارد برگ ساییده ان زا به مقرار ته استکان بامقداری شکر شیرین کنید و بخوزدید

  3. محبوبه
    15 مرداد 1401

    بزای دفع انواع انگل ها از روده مثل کرمک و اسگاریس کاربرد دارد برگ ساییده ان زا به مقرار ته استکان

0