topNotif

شناخت اختلالات سالمندی

1447 بازدید
13 فروردین 97
سمانه

روانپزشکی سالمندی و شناخت اختلالات سالمندی :

زندگی کردن و هم نفس بودن با پیر سالخورده ای که خشت خام برای او حکم جام جهان بین را دارد، سعادتی است که خداوند نصیب دوستان خود می کند، خوشا به حال آن هایی که هر صبح و شام دعای پیری، روزگار دیده را بدرقه ی راه و زندگی خود می بینند. سالخوردگان به علت پشت سر گذاشتن سال های طولانی زندگی، به اختلالات متعدد جسمی و روحی مبتلا می شوند. شناخت این اختلالات و داشتن آگاهی هر چند اندک نسبت به آن ها، کمک می کند تا زندگی بهتری برای سال ها، روزها، ساعت ها، دقیقه ها و ثانیه های پایانی عمر نزدیکانمان فراهم کنیم.

اثرات سالمندی :

با گذشت زمان و نشستن برف پیری بر سرو صورت، چین و چروک های صورت و پوست سرتاسر بدن ظاهر می شوند، قد به خمیدگی می گراید و ناتوانی به سراغ آدم می آید. علاوه بر مشکلات جسمی، نشانه های پیری و چروکیدگی مغز نیز نمایان می شوند. سندرم های اصلی که هر چند و به دلایل مختلف می توانند در سنین پایین تر نمایان می شوند، اما معمولا خاص دوران سالمندی هستند، مثل زوال عقل، افسردگی، دلیریوم (اختلال روانی حاد و کوتاه مدت که وجود توهمات بینایی، شنوایی، جزئی از علائم آن است)، سقوط، زمین خوردن و افتادن، بی اختیاری ادرار، سو تغذیه، ناتوانی جنسی، اختلالات درک حس (چشایی، بویایی، بینایی، شنوایی و یا در موارد دیابتی ها، لامسه).

شناخت اختلالات سالمندی

شناخت اختلالات سالمندی

سرطان های شایع در سنین سالمندی :

سرطان پستان در خانم ها، سرطان پروستات در آقایان و سرطان های پوست، همچنین دستگاه گوارش، در کنار سرطان ریه و بعضی از انواع سرطان های خون، از انواع شایع سرطان در افراد سالمند می باشد. هر سرطان اقدامات لازم بیماریابی، تشخیص و درمان مخصوص به خود را دارد.

مساله مهم، تشخیص و کشف زودرس این سرطان ها می باشد. بنابراین لازم است که از بیمار در مورد علائم و نشانه های آن ها، در هنگام ویزیت های دوره ای هر شش ماه تا یکسال یک بار، پرس و جو کرد. اگر فرد سالمند به هیچ بیماری خاصی که نیازمند ویزیت ماهانه یا هر دو ماه یک بار باشد، مبتلا نیست، باز هم لازم است طی دوره های شش ماهه تا یکساله به نزد پزشک برده شود تا مورد معاینه کامل قرار گیرد.

عفونت های شایع سالمندی :

عفونت دستگاه ادراری که شامل عفونت تحتانی که پیشابراه و مثانه و پروستات یا بیضه ها را شامل می شود و عفونت های فوقانی که کلیه ها را درگیر می کند که هر یک از این عفونت ها می تواند نشانه یک بیماری باشد.

عفونت دستگاه تنفسی که عفونت در سینوس ها، حلق، لوزه ها، حنجره در گروه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی قرار می گیرد و عفونت های دستگاه تنفس تحتانی شامل سینه پهلو (ذات الریه یا پنومونی) همچنین برونشیت (عفونت راه های هوایی) می باشد.

عفونت های پوست در زمینه ی زخم بستر، یکی از عفونت های شایع در افراد مسن و در بستر افتاده است که دلیل آن فشار و اصطکاک به وجود آمده بین پوست بیمار و بستر است که نیازمند به انجام اقدامات درمانی می باشد.

 

همچنین بخوانید:  فرآیند مهم بیولوژیک که در سالمندی کاهش پیدا می کند

 

بی اختیاری ادرار :

افراد مسن به دلایل مختلف به بی اختیاری ادرار دچار می شوند، اختلال هوشیاری و عدم کافی آگاهی فرد نسبت به محیط، در اثر بیماری هایی مانند سکته ی مغزی یکی از علل اصلی این مشکل می باشد. سوند گذاری حتی در بهترین شرایط بهداشتی، باز هم خیلی زود در عرض چند روز منجر به عفونت مثانه شده که در بسیاری از مواقع به سمت بالا حرکت کرده و خود را به کلیه ها می رساند. عفونت کلیه ها در اغلب موارد تب، لرز، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، تشدید اختلال هوشیاری و… را به همراه دارد. بر این اساس تا جایی که امکان دارد، از گذاشتن سوند مثانه خودداری شود.

مواردی که سوند گذاری لازم است :

در مواردی که جز سوند گذاری چاره ای وجود ندارد مانند مردانی که به بیماری بزرگی خوش خیم پروستات مبتلا بوده و این عارضه برای او اختلال در دفع ادراری ایجاد کرده یا به هر دلیل دیگری دچار انسداد در مسیر ادراری است، حتما باید سوند گذاری توسط پرستار یا پزشک با رعایت شرایط حداکثری دوری از آلودگی انجام شود. سوند ادراری را به طور متوسط باید هر یک هفته، تعویض کرد. بیشتر ماندن آن به ایجاد عفونت ادراری کمک خواهد کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، سفید کننده دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0