topNotif

شکست هایمان را در آغوش بکشیم

1424 بازدید
21 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

برای دستیابی به موفقیت، شکست هایمان را در آغوش بکشیم

تجربه شکست و اتفاقات فرصت خوبی به ما می دهد تا به خودارزیابی بپردازیم. می توانیم شکست را به عنوان رویدادی در زندگی در نظر بگیریم که هم می تواند به عنوان یک مشکل و هم عکس آن ارزیابی کنیم. با وجود اینکه شکست معمولا تجربه ناخوشایندی است اما غالبا ما می توانیم از عهده آن برآییم. ارزیابی اولیه به ما امکان می دهد تا بسیاری از شکست های خود را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم و انرژی خود را صرف مقابله با شکست هایی کنیم که واقعا ارزش ناراحت شدن را دارند. صرف انرژی خود برای مقابله با شکست هایی که ارزش ناراحت شدن را دارند یک مهارت ارزشمند در مقابل شکست هاست.

فرض کنید در یک امتحان شکست خورده و ناراحت شده اید چه چیزی به خودتان می گویید؟

  • 1- علت شکست من ناتوانی خودم بود. الف : کاملا درست  ب: تاحدی درست  ج : کمی درست  د : غلط
  • 2- به خاطر بدشانسی شکست خوردم. الف : کاملا درست  ب: تاحدی درست  ج : کمی درست  د : غلط
  • 3- شکست خوردم چون به اندازه کافی تلاش نکردم. الف : کاملا درست  ب: تاحدی درست  ج : کمی درست  د : غلط
  • 4- شکست خوردم برای اینکه مسئله بیش از اندازه دشوار بود. الف : کاملا درست  ب: تاحدی درست  ج : کمی درست  د : غلط
  • 5- کس دیگری موجب شکست من شد. الف : کاملا درست  ب: تاحدی درست  ج : کمی درست  د : غلط
شکست هایمان را در آغوش بکشیم

شکست هایمان را در آغوش بکشیم

ارزیابی های شما بر احساسات شما نیز تاثیر می گذارد:

این تبین ها از تجربه شکست ارزیابی های ثانویه ای هستند که بر نحوه پاسخ شما بر تجربه شکست تاثیر زیادی می گذارند. ارزیابی ثانویه چگونگی عملکرد شما را پس از تجربه شکست تعیین می کند. ارزیابی های شما بر احساسات شما نیز تاثیر می گذارد. پژوهشگران احساساتی را که معمولا به عنوان پیامد نحوه ارزیابی ما از موفقیت ها و شکست های خودمان ایجاد می شود شناسایی کرده اند نمونه هایی از این احساسات مرتبط با تبین های موفقیت و شکست که احتمالا با تجارب شما نیز هماهنگ است در ادامه ذکر می شود. این مسئله شما را به یاد این مسئله می اندازد که احساسات ما به میزان زیادی متاثر از چیزهایی هستند که ما به خودمان می گوییم.

  • علت شکست من ناتوانی خودم بود این جمله باعث ایجاد حس بی کفایتی، تسلیم و رضا می شود. موفقیت من نتیجه توانایی های خودم بود این جمله باعث ایجاد کفایت و اعتماد می شود.
  • شکست من نتیجه بدشانسی بود این جمله باعث ایجاد حس غم و تعجب می شود. به علت خوش شانسی موفق شدم این جمله باعث ایجاد تعجب و قدردانی می شود.
  • شکست من به علت کم تلاش کردن خودم بود این جمله باعث ایجاد احساس گناه و شرم می شود. موفقیت من نتیجه تلاش سخت خودم بود این جمله باعث ایجاد حس رضایت و غرور می شود و…

فراموش نکنیم:

برخی از مثال ها و جملاتی که گاه در هنگام شکست یا موفقیت به خودمان می گوییم را ذکر کردم باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم که جملاتی که می گوییم علی الخصوص به خودمان در لحظات دشوار و سخت چقدر می توانند وضعیتمان را تغییر دهند. پس از آن که متوجه شدید شکستی ارزش ناراحت شدن دارد اولین چیزی که باید از خودتان بپرسید این است چطور می توانم علت این شکست را به روش منطقی بشناسم؟ شاید از اینکه متوجه شوید هر روز ارزیابی و قضاوت هایی را می کنید و تصمیماتی می گیرید بدون اینکه اصلا درباره آن ها فکر کنید متعجب شوید. البته این خوب است چرا که اگر بخواهیم بر سر هر انتخابی فکر کنیم و به دقت آن را بررسی کنیم فرسوده و خسته می شویم.

 

همچنین بخوانید: توصیه هایی برای مقابله با مشکلات

 

مقابله با شکست

با این حال اگر توانایی ما در ارزیابی سریع به نفع ما نباشد می تواند ما را دچار اشتباه کند به طور مثال ما باید واقع بین باشیم و این حقیقت را قبول کنیم که ما قهرمان یا نابغه در سطح جهانی نیستیم. بنابراین اگر بلندپروازی می کنیم و بیشتر از توانمان از خود انتظار داشته باشیم همیشه ناراحت خواهیم بود. برعکس چقدر شما خود را دست کم می گیرید و شکست هایتان را به عوامل شانس و یا فقدان توانایی نسبت می دهید در حالی که اگر وقت صرف می کردید و به اندازه کافی تلاش می کردید به احتمال زیاد می توانستید موفق شوید. بخش مهمی از مقابله با شکست کسب نوعی نگرش مقابله ای است، وقتی در کار مهمی شکست می خورید لازم است مکث کنید و یک ارزیابی منطقی از موقعیت به عمل آورید. اگر علت شکست سختی بیش از اندازه مشکل بوده است و یا مشکل را دست کم گرفته اید می توانید زمانی را برای توسعه مهارت های خود و یادگیری راهبردهای جدید در نظر بگیرید.

اگر به علت بدشانسی شکست خورده اید می توانید دوباره امتحان کنید و اگر کس دیگری موجب شکست شما شده است می توانید جرات ورزی و مذاکره کردن را تمرین کنید. ارزیابی های واقع بینانه به ما کمک می کند تا پس از شکست کمتر احساس درماندگی و استیصال کنیم، چرا که این نوع ارزیابی ها شیوه کار مثبتی را در پیش روی ما قرار می دهد. استفاده از ارزیابی های منطقی برای یافتن یک راهکار مثبت، مهارتی ارزشمند را در برابر شکست هاست.

مهارت پایداری

اگر شکست ها را نتیجه تلاش نکردن خود تلقی کنید به احتمال زیاد بعد از شکست خوردن تسلیم نمی شوید و مقاومت خواهید کرد. این شیوه ارزیابی به شما امکان می دهد تا از مهارت های مسئله گشایی استفاده کنید. پذیرفتن نگرش مسئله گشایی به شما کمک می کند تا مسئولیت شکست خود را بپذیرید و مهارت های خود را تکمیل کنید و دفعه بعد تلاش بیشتری به عمل آورید. همچنین پایداری مستلزم آن است که شما به جای اینکه نگران اجتناب از شکست خوردن باشید بیشتر به موفقیت فکر کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندي را با خواص افزايش حافظه، برطرف کننده بوي دهان، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0