topNotif

شکل گیری رفتارهای اجتماعی در کودکان

1366 بازدید
11 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

چگونگی شکل گیری رفتارهای اجتماعی در کودکان

خشونت و ستیزه جویی

خشونت و ستیزه جویی به خصوص برای یک گروه از کودکان کودکستان ملال آور است زیرا بر کودکان دیگر اثر منفی می گذارد. وقتی کودکی برخلاف کودک دیگری در گروه خشونت نشان می دهد مربی باید منتظر واکنش هایی باشد. کودک مورد تهاجم ممکن است با خشونت پاسخ او را بدهد، یا ممکن است بترسد. در هر حال خشونت یک کودک به ناآرامی در گروه منجر می شود و با این کار یک ناهنجاری رفتاری کاملا آشکار انجام می دهد. رفتار پرخاشگرانه کودک همواره به حالت هیجانی او بستگی دارد.

شکل گیری رفتارهای اجتماعی در کودکان

شکل گیری رفتارهای اجتماعی در کودکان

خجالت و کمرویی

در ابتدا خجالت ممکن است نشانه عادی بازدارنده ای باشد که با برقراری ارتباط نزدیک تر خود به خود و به زودی از بین می رود. اگر کودک بسیار کمرو است و این کمرویی به خاطر کمبود اعتماد به نفس، انزوا گرایی و مردم گریزی پیش آمده، خجالت به صورت یک اختلال رفتاری واقعی جلوه گر می شود. این کودک برای خود نوعی سپر در برابر محیط می سازد و تا جای ممکن کمتر از درون خود بیرون می آید تا با شکست و یاس احتمالی رو به رو نشود. بچه های کمرو به راحتی دلسرد می شوند و به درون خود فرو می روند. در شرایطی که آن ها از طرف محیط اطرافشان تهدید می شوند بیشتر وقت ها با نشانه های روانی مثل سرخ شدن، تپش قلب یا عرق کردن واکنش نشان می دهند.

انگیزه دشواری برقراری ارتباط

این مشکلات بیشتر با ناهنجاری های رفتاری دیگری تداخل پیدا می کنند و شاید دلایلی برای اختلال گفتاری و لکنت زبان شوند. البته پرخاشگری و نافرمانی را نیز ایجاد می کنند. ریشه کمبود انگیزه و شکوفا نشدن استعدادها بیشتر وقت ها به سال های اولیه دوران کودکی بر می گردد. پیش از هر چیز وظیفه پدر و مادر است که کودک را به سوی پیشرفت هدایت و فعالیت های او را تقویت کنند. در این جریان کودک برای اولین بار در می یابد که آیا در عملکرد شخصی اش موفق بوده یا نه؟ او می آموزد که آیا بهتر است به فعالیت بپردازد یا بیکار بماند. چنین تجربه هایی منجر به برانگیختن و تربیت استعدادها می شوند.

 

همچنین بخوانید:  سلامت اجتماعی زنان

 

عواقب تربیت استبدادی

در مورد کودکانی که مشکلات برقراری ارتباط دارند روش تربیت استبدادی نیز می تواند دلیل مشکلات باشد. هنگامی که دستور و ممنوعیت نقش تنبیه های پشت سر هم را ایفا کند، کودکان خجالتی می شوند و احتمالا از ترس تنبیه دیگر فعالیت های خود را گسترش نمی دهند. با اعمال چنین روشی آنچه که پدر و مادر به عنوان ادب و موفقیت در روش تربیتی خود مشاهده می کنند در حقیقت کمرویی است.

انتظارات بیش از اندازه به رشد کودک آسیب می زند!

داشتن توقع زیادی در تربیت هم می تواند منجر به خجالت و کمرویی کودک شود. پدر و مادری که دائم خواسته های بیش از اندازه از کودکشان دارند باعث می شوند که وقتی کودک دیگر نتواند از عهده آن کارها برآید از عدم موفقیت های کوچک و بزرگ رنج ببرد و از ترس سرزنش در خودش فرو رود و فقط از روی بی میلی به تجربه های جدید دست بزند ولی عکس آن هم صادق است و تربیتی دلسرد کننده هم به همین دلیل به نتایج مشابه منجر می شود.

اگر روش تربیتی پدر و مادر بیش از حد مستبدانه، از روی ترس یا آمرانه باشد کودک نمی تواند به قدر کافی اعتماد به نفس کسب کند او می ترسد که نتواند در مورد توانایی های شخصی اش قضاوت کند به دنبال تایید می گردد و همان ترس را هم از عدم تایید دیگران دارد. بی اعتمادی او باعث بروز رفتارهای متفاوتی همچون خشونت، خجالت و مشکلات گفتاری  می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0