topNotif

شیرین بیان هندی چیست

2633 بازدید
19 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

شیرین بیان هندی چیست و چه کاربردی دارد؟

در کتب فارسی قدیم و کتب طب سنتی با نام های شیرین بیان هندی، سوس بری، سوس بری جامائیک و تخم آن با نام های خروس، چشم خروس و عین الدیک نام برده می شود.

مشخصات شیرین بیان هندی !

شیرین بیان هندی درختچه ای است بالا رونده و پیچکدار آفریقایی و هندی و در سایر مناطق حاره نیز یافت می شود و انواعی از آن نیز در آمریکای حاره انتشار دارد. پس از رشد به آسانی به دور گیاهان مجاور خود می پیچد. برگ های آن مرکب پری زوح به شکل گل های باقلا به رنگ سفید یا صورتی یا قفایی است. دانه آن در ابعاد دانه تسبیح به رنگ قرمز مرجانی و انتهای آن سیاه است که از آن برای تهیه تسبیح های مخصوص بیشتر در کلیسا ها استفاده می شود. از نظر دارویی بیشتر دانه های آن مستعمل است ولی برگ ها و ریشه آن نیز خواص دارویی دارد. معمولا دانه های این گیاه با نام چشم خروس از هند به بازار دارویی ایران وارد می شود.

شیرین بیان هندی چیست

شیرین بیان هندی چیست

خواص –کاربرد شیرین بیان هندی !

در هندوستان از دانه های آن به عنوان مسهل و قی آور، تونیک و برای ازدیاد نیروی جنسی استفاده می شود. ضماد دانه های آن به صورت شیاف برای سقط جنین به کار می رود. ریشه آن قی آور و آلکستریک است. آلکستریک ماده ای است که بدن را در موارد مسمومیت ها و عفونت ها حفظ می کند. گیاه به طور کلی اعم از ریشه، ساقه و دانه دارای ماده عامل سمی آبرین است که اگر خورده شود کمی سمی است ولی در تماس زیر جلدی بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ شود. از جوشانده دانه های آن برای معالجه ورم ملتحمه یا تراخم استفاده می شود ولی این دارو به قدری اثرش شدید است که عملا در حال حاضر مصرف نمی شود. در برمه از ریشه گیاه برای تسکین سرفه  استفاده می کردند، دانه های آن قی آور و مسهل ست.

 

همچنین بخوانید:    فواید و مضرات شیرین بیان

 

عصاره ریشه و برگ های آن جانشین عصاره ریشه شیرین بیان رسمی است. دانه های آن برای معالجه تب، مالاریا، سر درد، انگل معده و استسقا مفید است. جوشانده دانه های آن برای کشتن انگل معده خیلی موثر است ولی چون سمی است باید با احتیاط زیر نظر پزشک مصرف شود. از برگ های خشک و ریشه خشک آن به جای چای دم کرده استفاده می کنند. در هند و چین مصرف تمام قسمت های مختلف گیاه اعم از دانه و سایر قسمت ها برای معالجه مالاریا مفید است ولی توصیه می کنند که جوشانده شود تا اثر سمیت آبرین کاسته شده و بی خطر شود.

دیگر موارد استفاده از گیاه شیرین بیان هندی :

ریشه آن ضد اسهال است و پوست درخت ضد اسهال خونی است و از برگ های آن برای معالجه ورم ملتحمه استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا در برگ ها و ریشه آن ماده گلیسیریزین مشخص شده ولی از نظر کیفیت درمانی در سطح پایین تری از ریشه شیرین بیان است. جوشانده برگ و دانه آن برای سرماخوردگی و سرفه مفید است. جوشانده ریشه و برگ را ممکن است تنها و یا مخلوط با برخی دانه های گیاهی استفاده کرد. در اندونزی فقط از برگ های درختچه بدون ریشه آن به جای شیرین بیان استفاده می شود.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شیرین بیان را با خواص درمان ورم معده و روده، علاج زخم معده و اثنی عشر، درمان یرقان، درمان امراض کلیه، برطرف کننده سرماخوردگی، رفع سرفه و گرفتگی صدا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0