طریقه مصرف بذر کتان + خواص شگفت انگیز آن

4335 بازدید
27 دی 00
سمانه

طریقه مصرف بذر کتان + خواص شگفت انگیز آن

بذر کتان که تقریبا منبع شفا است، از دانه های گیاه کتان به دست می آید. تقاضا برای بذر کتان که با ارزش غذایی سرشارش به عنوان یک “غذای فوق العاده” در سراسر جهان پذیرفته شده است، روز به روز در حال افزایش است. دانه کتان یکی از مواد غذایی بسیار مغذی کمتر شناخته شده است؛ البته در طب سنتی به استفاده از تخم کتان اشاره بسیاری شده است. بذر کتان یا همان دانه کتان از قدیمی ترین محصولات زراعی است که شامل اسیدهای چرب امگا3 و آنتی اکسیدان است در نتیجه افزودن دانه تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می شود، از طرفی دانه ها تخم کتان سبب کنترل وزن شده و پیشگیری کننده از سرطان نیز می باشد.

طریقه مصرف تخم کتان برای بهره مندی از خواص آن فراوان است، اما در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه ماست کتان را تهیه کنید و از خواص آن بهره مند شوید. پس با ما همراه باشید.

فواید تخم کتان

مصرف تخم کتان برای اشخاصی که به بیماری هایی نظیر: اختلال و بی نظمی در عادت ماهانه، زخم روده، ورم کلیه، ورم پروستات، ورم ماهیچه های معده، سرفه، ورم معده، ورم بناگوش، ورم مثانه، سنگ کلیه، سوزاک و ناراحتی های پوستی و مجاری ادرار مبتلا می باشند، مفید بوده و می تواند اثر شفابخشی داشته باشد. در مورد درمان ورم روده ها توصیه شده است که تخم کتان را مخلوط با ریشه و یا پودر شیرین بیان دمکرده و به مصرف درمانی برسانید. یکی از مهمترین فواید بذر کتان که از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها (از سرطان گرفته تا دیابت) محافظت می کند، کمک به کاهش وزن است. 

 

طریقه مصرف بذر کتان

طریقه مصرف بذر کتان

 

چگونه دانه کتان را با ماست استفاده کنیم؟

دستور تهیه ماست بذر کتان با داشتن مواد اولیه بسیار آسان است. نکته مهم این است که بذر کتان آسیاب شده است.

  • با ریختن 1 قاشق چایخوری دانه کتان در 1 کاسه ماست می توانید از خواص تغذیه ای ماست و دانه کتان بهره مند شوید. بهتر است به جای ماست صنعتی، ماست خانگی غنی از پروبیوتیک را انتخاب کنید.
  • مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری بذر کتان توصیه می شود. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکلات مختلف روده، به ویژه اسهال شود.
  • در صورت تمایل می توانید میوه های تازه را به مخلوط بذر کتان و ماست اضافه کنید.
  • مخلوط بذر کتان، ماست و موز هم از نظر ارزش غذایی و هم از نظر طعم یک گزینه بسیار محبوب است.
  • اگر به طعم شیرین ماست علاقه دارید، ماست بذر کتان را می توان با عسل نیز شیرین کرد.

نحوه خوردن دانه کتان با ماست

دانه کتان را معمولا با اضافه کردن آن به ماست یا اسموتی مصرف می کنند. اگر در خانه آسیاب دارید، می توانید دانه های کتان را آسیاب کرده و به شیرینی ها و سوپ های خود اضافه کنید. توجه کنید که باید بذر کتان را ظرف 24 ساعت پس از آسیاب کردن مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است سموم مختلفی در دانه کتان آسیاب شده ایجاد شود و این ممکن است اثر سمی بر بدن داشته باشد.

برای کسانی که می پرسند چه زمانی بذر کتان و ماست بخورند، بیایید اکنون توضیح دهیم. طی بررسی های انجام شده، مشخص شده است که مصرف آن 1-2 ساعت قبل از غذا، یعنی با معده خالی، موثرتر است.

می توانید یک مخلوط ماست بذر کتان تهیه کنید و این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید. در صورت تمایل می توانید دانه چیا یا حتی زیره سیاه به این ترکیب اضافه کنید. مخلوط ماست چیا و بذر کتان دستوری است که توسط متخصصین رژیم غذایی به لیست رژیم های غذایی لاغری و چربی سوزی اضافه شده است.

روش دیگر مصرف بذر کتان، استفاده از جوانه آن است. خیساندن تخم کتان و جوانه  زدن آن موجب نابودی اسید فیتیک موجود در تخم کتان می شود و جذب مواد معدنی موجود در آن را افزایش می دهد.  تنها کاری که باید برای این کار انجام دهید این است: دانه های کتان را به مدت 24 ساعت در آب گرم خیس کنید. سپس بذر کتان جوانه زده با ماست را ترکیب کنید و با لذت مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  تخم کتان برای لاغری و کاهش وزن

 

آیا ماست و تخم کتان برای لاغری مناسبند؟

  • بذر کتان که حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، پتاسیم، روی، منیزیم، مس و آهن است، با ترکیب شدن با یک ماده غذایی مفید دیگر، مانند ماست، تبدیل به یک غذای فوق العاده برای بدن می شود.
  • مهمترین فایده مخلوط بذر کتان و ماست این است که به کاهش وزن کمک می کند.
  • بذر کتان با فیبر بالای خود از سلامت روده محافظت می کند  و ممکن است از التهاب روده و دیگر مشکلات روده ای پیشگیری کند.
  • اضافه کردن بذر کتان به ماست روزانه می تواند یکی از راه های پیشگیری از یبوست باشد. ماست خانگی که سرشار از پروبیوتیک است باعث تنظیم و بهبود حرکات روده می شود. بر اساس این دو دلیل مهم، بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افرادی که رژیم لاغری دارند از ماست بذر کتان استفاده کنند.

تنها کاری که برای تهیه ماست بذر کتان باید انجام دهید این است که 1 کاسه ماست را با 1 قاشق چایخوری بذر کتان مخلوط کرده و به طور مرتب مصرف کنید. 

  • برای بهره مندی بیشتر از خواص لاغری این ترکیب، در صورت تمایل می توانید مخلوطی از بلغور جو دوسر، بذر کتان و ماست را نیز تهیه کنید. بلغور جو دوسر که حاوی فیبر بالایی است نیز یک غذای مفید برای روده است و به کاهش وزن کمک می کند.
  • ماست بذر کتان را می توان با روغن زیتون نیز ترکیب کرد. روغن زیتون اضافه شده به دستور العمل های ماست هم معطر است و هم به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

ماست بذر کتان رژیم را کارآمدتر می کند و کاهش وزن را برای شما آسان می کند، اما برای حفظ وزن ایده آل، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

سایر فواید ماست و تخم کتان

  • یک آنتی اکسیدان طبیعی است.
  • سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.
  • مقاومت بدن را افزایش می دهد.
  • به بدن انرژی می دهد.
  • ضد التهاب است.
  • در برابر بیماری های التهابی و مزمن مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت روماتوئید، انواع آلرژی ها و پسوریازیس موثر است.
  • به عنوان محافظ در برابر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می کند.
  • در برابر بیماری هایی مانند اگزما و پسوریازیس موثر است.
  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • مشکلات روده ای مانند یبوست، گاز و نفخ را برطرف می کند.
  • برای هموروئید خوب است.
  • سیستم روده را تنظیم و پشتیبانی می کند.
  • تنش را کم می کند.

مصرف پودر تخم کتان

تخم کتان را خریداری کرده و در منزل آسیاب کنید. می توانید به صورت پودر شده هم تهیه کنید اما ممکن است به خاطر گذشت زمان اکسید شده باشد هم چنین بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ خوری در روز می باشد. بذر کتان را می توانید به آب اضافه کنید و به عنوان بخشی از مایعات دریافتی در روز بنوشید. یا همراه سالاد میل کنید.

نکته مهم در مورد روغن کتان

روغن کتان به گرما و نور حساس است در نتیجه باید در بطری های شیشه ای تاریک و در یک مکان تاریک و خنک مانند کابینت آشپزخانه نگهداری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم کتان طلایی را با خواص تحلیل برنده ورم روده، کاهنده ورم مثانه، مسکن درد قفسه سینه، شیرافزا و بازکننده قاعدگی، آرام بخش و تحلیل برنده ورم پروستات، درمان یبوست، رفع کننده تحریکات موضعی و بیماری‌های پوستی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

12
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    22 بهمن 1402

    سلام آیا تخم کتان آسیاب شده تا چند روز استفاده کنیم که سمی نباشد

    • عطارک
      22 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      بهترهست در زمان مصرف آسیاب کرده و هربار اندازه مصرف استفاده نمایید.

  2. نسرین اسدی
    8 آذر 1402

    مطالب جالب و مفید بود ممنون

  3. نورا
    4 تیر 1402

    سلام مطالبتون عالی بود ممنون از شما خیلی آموزنده بود جواب سوالهامو در مطالب خوبتون پیدا کردم سپاسگزارم

  4. باقر
    4 بهمن 1401

    باسلام ..‌بسیارمفیدوآموزنده بود .متشکرم

    • عطارک
      4 بهمن 1401

      درود بر شما

      بسیار خوشحالیم که مطالب این مقاله مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است.

      شا و پیروز باشید????

      • مهری
        6 اردیبهشت 1402

        با سلام مطالب خیلی برای من مفید بود وپاسخ سوالهای خودمو با این متن خوب پیدا کردم ممنون از شما

    • ناشناس
      9 بهمن 1401

      ممنون من جواب سوالم رو که آیا تخم کتان آسیاب شده سمی میشه رو گرفتم

      • افسانه
        30 بهمن 1401

        سلام.ببخشید من دانه رو گرفتم و خودم آسیاب کردم و داخل پاکت زیپی درون کابینت گزاشتم .تا چند وقت مجازم که ازش استفاده کنم و سمی نمیشه

        • سید عقیل
          4 تیر 1402

          تشکر من از این مطالب آموزنده بسیار راضی ام.
          و از کسانی که در قسمت بهداشت انسان ها
          کوشش می نماید بسیار قدر دانی می نمایم.

        • گلی
          12 تیر 1402

          تو مقاله گفته بودن که فقط یک روز میتوان دانه ی آسیاب کرده را نگه داشت ، بعدش سمی میشود .

    • نسرین اسدی
      8 آذر 1402

      ممنون از وقتی که برای ما میزارید عالی بود

0