topNotif

عروسک پس پرده و خواصش را بدانیم

2616 بازدید
24 مرداد 97
سمانه

با عروسک پس پرده و خواصش آشنا شوید !

در کتب طب سنتی و در بازار دارویی با نام های عروسک پشت پرده، عروسک پس پرده، کاکنه، گیلاس جهودان، کچومن و معرب آن و عربی آن جوزالمزج و حب اللهو و به زبان چینی گیاه فانوس نامیده می شود.

مشخصات عروسک پس پرده

عروسک پس پرده گیاهی است چند ساله بلندی آن زیاد نیست و معمولا از 70 سانتیمتر کمتر است. ساقه آن زاویه دار، رنگ پوست آن کمی قرمز، برگ ها به رنگ سبز تیره، نا صاف، بیضی شکل نوک تیز و پهن با دمبرگی نسبتا طویل است که به ساقه متصل می شود. گل ها منفرد به رنگ سفید مایل به سرخ که در تابستان ظاهر می شود.

میوه آن سته است و قرمز رنگ به بزرگی یک فندق و به شکل و ابعاد یک گیلاس که در غلافی کروی شکل واقع شده است. رنگ غلاف یا به اصطلاح پرده خارجی که میوه در آن واقع شده است ابتدا سبز و پس از رسیدن قرمز رنگ می شود. داخل میوه دانه های ریز سفید رنگ جای دارد. گیاه عروسک پس پرده خاک های آهکی را دوست دارد، تکثیر آن از طریق کاشت بذر آن در پاییز یا در بهار ممکن می باشد. به طور خودرو در مناطق مختلف اروپا و آسیای خاوردور در ایران می روید. در ایران در دامنه های البرز، اطراف تهران، اطراف شمیران، مناطق مرکزی ایران، اصفهان و آذربایجان، جنگل های حسن بیگلو و در مناطق شمالی ایران در رودبار کوشک به خصوص زیر درختان زیتون به طور خودرو می روید.

عروسک پس پرده و خواصش را بدانیم

عروسک پس پرده و خواصش را بدانیم

ترکیبات شیمیایی کاکنج

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه کاکنج یک ماده تلخ و یک آلکالوئید مشخص شده است. میوه آن دارای مقدار زیادی ویتامین ث و کمی قند و مقداری سیترون می باشد. در برگ های آن یک ماده تلخ به نام فیزالین وجود دارد. معمولا از نظر خواص دارویی میوه و برگ های آن مورد توجه است. میوه آن در حالت تازه بودن شبیه گیلاس است وقتی که خشک شود مانند عناب می شود. از نظر طعم کمی ترش است و برگ ها و قسمت سبز بن میوه تلخ است موقع مصرف باید بن میوه را جدا کرد.

کاربردهای گیاه پس پرده

در هندوستان از گیاه کاکنج یا عروسک پس پرده به عنوان مدر و ضد انگل معده و روده و برای رفع ناراحتی های مجاری ادرار و مثانه و در استعمال خارجی برای رفع ناراحتی های پوست مصرف می شود، برگ های آن مدر است.

در چین طبق آنچه که در کتب طب سنتی چین آمده است از سرشاخه ها، برگ ها، ساقه و ریشه آن به عنوان تب بر کودکان استفاده می شود. برای میوه آن خواص مدر و نرم کننده سینه قایل هستند و از دانه های داخل میوه برای تسهیل زایمان استفاده می شود، از برگ ها و یا از میوه سوخته زغال شده آن که با روغن مخلوط شده باشد، روی جوش و کورک می مالند.

 

همچنین بخوانید: خواص گیاه دارویی بید گیاه

 

فواید گیاه پس پرده

در شبه جزیره مالایا از گیاه به طور عمده به عنوان ضماد استفاده می شود. در اسناد طب سنتی قدیم ایران آمده است که گونه جبلی یا کوهی کاکنج که در ارتفاعات کوهستان می روید از نظر خواص بسیار قویتر از گونه دشتی یا به اصطلاح گونه بستانی آن است. میوه و برگ گونه کوهی مخدر و خواب آور است و مقدار خوراک آن در حدود خمس مقدار خوراک از کاکنج دشتی است و اگر بیشتر خورده شود مسمومیت ایجاد کرده و اختلال حواس و جنون می آورد.

کاکنج از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است. از نظر خواص معتقدند که قطره عصاره میوه آن برای رفع نفس تنگی و رفع تشنگی و سختی تنفس و اخراج صفرا و دفع کرم معده و کرم کدو و رفع بیماری های کلیه و مثانه و التیام جراحت های آن ها نافع است. برای کبد بسیار خوب است و اگر تا مدتی هر روز 5 گرم از عصاره میوه آن خورده شود برای یرقان بسیار مفید است. مدر است و معروف است که اگر زن پس از پاکی از عادت ماهیانه هفت عدد از میوه آن بخورد برای جلوگیری از حامله شدن بسیار موثر است.

نکته: توجه شود که چون مخدر قوی است این گونه مصارف باید زیر نظر پزشک باشد. یکی از اطبای معروف طب سنتی گفته است که اگر 25 گرم میوه خشک کاکنج را با 25 گرم شیح ارمنی مخلوط کرده، ساییده و بخورند کرم معده و کرم کدو را دفع می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکنج را با خواص تقویت و رشد مو، تقویت بینایی، جذب کلسیم و تقویت استخوان ها، کاهش وزن، کاهش قند خون، قاعده آور و کاهش دردهای دوران قاعدگی، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0