topNotif

علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

2252 بازدید
19 فروردین 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

با افزایش سن، طبیعی است که افراد به میزان کمی دچار فراموشی شوند، اما ضعیف شدن حافظه کوتاه مدت ممکن است نشانه ای از وجود بیماری آلزایمر (Alzheimer’s disease) باشد. در بیماری آلزایمر سلول های مغزی به تدریج تحلیل رفته و نوعی پروتئین غیر طبیعی در مغز ایجاد می شود. در نتیجه بافت مغزی دچار کوچک شدن و چروکیدگی شده و توانایی ذهنی فرد به تدریج از بین می رود که به این وضعیت اصطلاحا زوال عقل یا دمانس گفته می شود. حال در ادامه با علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن آشنا شوید.

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یکی از اختلالات نورولوژیکی حافظه و توانایی های ذهنی ناشی از انباشت مقدار زیادی بتا آمیلوئید در مغز است که باعث مرگ سلول های مغزی می شود. در این بیماری علائم در ابتدا ظاهر شده و به تدریج وضعیت بیمار بدتر می شود. بیماری آلزایمر شایع ترین نوع از زوال عقل است.

 

علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

 

در کشورهای پیشرفته از هر صد نفری که تا 65 سال سن داشته باشند، 7 نفر دچار این بیماری می شوند و از هر ده نفری که به سن 85 سالگی برسند، 30 نفر به این بیماری مبتلا می گردند. هنوز علت زمینه ای این که چرا سلول ها و بافت های مغزی دچار تحلیل می شوند پیدا نشده است اما، عواملی نظیر نقص در ژن‌های E۴ چندگانه، تجمع پروتئین های آمیلوئیدی در مغز و کاهش برخی پیام رسان های عصبی (مانند استیل کولین و نوراپی‌نفرین) شناسایی شده است. همچنین، عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در ایجاد این وضعیت دخیل باشند. تحقیقات نشان داده است که 15 درصد از کسانی که به بیماری آلزایمر دچار می شوند یکی از والدینشان نیز به این بیماری دچار بوده است.

علایم و نشانه های بیماری آلزایمر

اولین علامت بیماری آلزایمر معمولا فراموشی است. کم شدن حافظه که به طور طبیعی در افراد مسن ایجاد می شود در این بیماری بسیار شدیدتر بوده و بر روی توانایی عقلی آن ها نیز اثر می گذارد. در نهایت از دست رفتن حافظه همراه با علایم دیگری همچون اختلال در تمرکز حواس، اشکال در فهمیدن چیزهایی که می شنوند و نوشته هایی که می خوانند، تکرار مکرر سوالات و جملات، بی هدف این طرف و آن طرف رفتن، گم شدن حتی در محیط های آشنا، فراموشی کردن افراد آشنا (حتی اعضای خانواده)، فراموش کردن رویدادهای جدید (حتی در همان روز)، مشکل در تصمیم گیری، عدم تمرکز و برنامه ریزی در کارهای روزمره ظاهر می شود.

در مراحل اولیه این بیماری افراد معمولا خودشان متوجه می شوند که بیشتر از حد معمول دچار فراموشی شده اند و به خاطر این مسئله ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شوند. بعد از یک مدت طولانی علایم موجود ممکن است بدتر شده و علایم دیگری به آن ها اضافه شوند. این علایم ممکن است شامل کند شدن حرکات و لرزش یا عدم تعادل در هنگام راه رفتن، تغییر خلق سریع از خوشحالی زیاد تا ناراحتی و گریه کردن، تغییرات شخصیتی تهاجمی شدن و احساس اذیت شدن، گاهی اوقات بیماران دچار بی خوابی شده و شب ها بی قراری می کنند. بعد از چند سال که از ابتلا به این بیماری می گذرد این افراد قادر به نگهداری از خود نبوده و نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی در مورد افزایش حافظه

 

عوامل موثر بر بیماری آلزایمر

مهمترین عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، پیری است، به طوری که از هر شش نفر بالای 80 سال، یک نفر مبتلا به زوال عقل به ویژه آلزایمر می باشد. متاسفانه با افزایش سن و پیری نمی توان مبارزه کرد اما برخی عوامل خطرساز دیگر مانند شیوه غلط زندگی وجود دارد که می توان آن ها را تغییر داد.

افرادی که به یک شیوه سالم (تغذیه سالم، ورزش منظم، استراخت و خواب کافی) زندگی می کنند، کمتر در معرض این بیماری قرار دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، افراد سالمندی که شیوه نادرستی در زندگی خود داشتند، بیشتر در معرض بیماری های مختلف مانند دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون و افسردگی قرار دارند و متاسفانه این بیماری ها، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. بنابراین، داشتن زندگی سالم می تواند بهترین روش برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن این بیماری باشد.

نحوه تشخیص آلزایمر

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بتوان با آن تشخیص قطعی آلزایمر را داد. پزشکان در مورد علایم این بیماری با فرد مبتلا و خانواده او بحث و مشورت می کنند. آزمایش هایی که انجام می گردد برای کنار گذاشتن سایر علل احتمالی بروز زوال عقل است.

آیا آلزایمر درمان می شود ؟

هنوز هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر پیدا نشده است اما داروهایی ممکن است در موارد خفیف یا متوسط بیماری باعث کند شدن روند از دست دادن عملکردهای مغزی شوند که عبارتند از:

  • مهار کننده های کولین استراز (مانند نئوستیگمین، فیزوستیگمین و ریواستیگمین)
  • مهارکننده های ان-متل-دی-آسپارتیک اسید (N-Methyl-D-aspartate) مانند ممانتین (Memantine)

البته لازم به ذکر است که بعضی از علایم و مشکلات همراه با آلزایمر مثل افسردگی و بی خوابی را می توان با تجویز داروهای ضد افسردگی درمان نمود. همچنین، بیماران نا آرام را ممکن است با داروهای آرام بخش درمان کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص  درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0