topNotif

علائم بیماری وبا و درمان آن

2721 بازدید
09 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 15 شهریور 1402

با علائم بیماری وبا و درمان آن آشنا شویم

وبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود. این بیماری در گذشته در ایران به نام مرگامرگی خوانده می شده است. این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف ها وارد بدن می شود. در ایران بیشترین راه انتقال این ویروس به بدن، سبزی آلوده است. سبزی هایی که در هنگام کشت با کود انسانی (پساب) تغذیه می شوند دارای آلودگی بوده است به همین دلیل در روایات بسیاری نقل شده است که نباید زیر درختان ثمره دار ادرار یا مدفوع کرد.

نشانه های بیماری وبا، آغاز ناگهانی اسهال آبکی شدید و بدون درد و تب است. اسهال وبا به اسهال برنجی معروف است و فرد بیمار گاه روزانه بیش از سی لیتر آب دفع می کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتا می تواند منجر به مرگ فرد شود. کمتر از نیم درصد بیماران وبایی تب دارند. گاهی در آغاز بیماری استفراغ دیده می شود. بیمار احساس تشنگی دارد و بی قرار است، از درد پشت ساق پا شاکی است، زبان خشک، چشم ها گود رفته و نبض ناتوان است.

اغلب در بیماران مبتلا به وبا این علائم مشاهده می شود :

تشنگی زیاد، استفراغ بدون حالت تهوع، اسهال آبکی و پر فشار و بدون دل درد که بیمار نتواند آن را کنترل کند، گرفتن ماهیچه های پشت ساق پا، کم شدن ادرار و زرد رنگ شدن آن.

البته باید توجه داشت باشید که هر کدام از این موارد بالا به تنهایی نشانگر وبا نیستند، یک فرد ممکن است همه نشانه های بالا را نداشته باشد. مدت زمان بروز بیماری از دو تا پنج روز متغیر است.

علائم بیماری وبا و درمان آن

علائم بیماری وبا و درمان آن

مهم ترین روش پیشگیری از بیماری وبا :

دفع مناسب پساب و جلوگیری از ورود آن ها به منابع آب آشامیدنی است. تصفیه یا جوشاندن آب است. شیر و غذاهای آماده، باید پس از گرم شدن مصرف شود. از بین بردن حشرات و دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس مگس، گند زدایی سبزی و میوه جات کنید. اولین قدم در کنترل بیماری وبا، تشخیص سریع بالینی و آزمایشگاهی و جدا کردن بیماران و افراد ناقل است. وسایل بیمار باید به طور کامل ضد عفونی شوند. رعایت کامل جدا کردن (ایزولاسیون) در مورد بیمار به عمل آید و ملاقات او ممنوع شود.

 

همچنین بخوانید:  ﺑﯿﻤﺎری وبا (ﮐﻠﺮا) چیست ؟؟

 

درمان وبا :

نخستین مرحله درمان، نوشاندن آب و الکترولیت ها به بیمار است. گام پسین، دادن آنتی بیوتیک است که هم کمک به کاهش حجم مدفوع می کند و هم مدت بیماری را کوتاه می کند و همچنین سیکل انتقال را کوتاه و قطع می کند.

برای نوشاندن آب و الکترولیت توجه به شدت اسهال و وضع کم آبی بیمار لازم است. در اسهال های خفیف و دهیدراتاسیون خفیف دادن و الکترولیت خوراکی (او. آر. اس) کافی است و اگر موجود نبود و یا بیمار تحمل نکرد می توان از لعاب برنج (پنجاه گرم در لیتر)، یا از آب قند یا نوشابه همراه با نمک استفاده کرد.

در بیماران با دهیدراسیون شدید (که بیش از ده درصد آب از دست داده اند؛ دارای چشم هایی کاملا گود رفته، خواب آلود، فشار خون و نبض ضعیف) و همچنین در بیمارانی که استفراغ دارند و یا بیمارانی که در اغما هستند و همچنین بیماران دارای فلج روده باید سرم تزریق شود.

آنتی بیوتیک تتراسایکلین و داکسی سایکلین نقش مهمی در کاهش مدت و شدت بیماری وبا دارند. سایر آنتی بیوتیک هایی که بهره گیری می شوند؛ در برگیرنده سیپروفلوکساسین و آزیترومایسین می باشند. برای کودکان و زنان باردار سفیکسیم، آمپی سیلین، آزیترومایسین و اریترومایسین مناسب است.

درمان های طبیعی وبا :

جویدن ترخون، خوردن ریحان، سیر، سیب، آش سماق، آش آبغوره، آش انار بدون گوشت و روغن برای درمان نافع است. همچنین می توانید سه بار در روز هر بار پانزده گرم طباشیر ساییده را با آب انار یا آب سیب میل نمایید. جوانه جو و دانه ی ارزن، فلفل و قهوه جهت درمان وبا مفید است. خوردن آب لیمو ترش و شیرین و آب انار هم نافع است ولی باید بدانید خوردن شیرینی جات علائم را تشدید می کند.

نکته: مهم ترین عارضه وبا، اسهال است، اسهالی که کشنده است و آب بدن را تمام می کند. پس درمان هایی که برای اسهال مفید است، می تواند برای وبا هم مفید باشد، ترکیب عسل با سیاهدانه و بخصوص عسل برای درمان اسهال سفارش شده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0