topNotif

علائم لخته شدن خون در بدن

2153 بازدید
11 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

با علائم لخته شدن خون در بدن آشنا شویم

ده خوراکی با لخته شدن خون می جنگند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند : سیر، پیاز، فلفل تند، قارچ سیاه، زنجبیل و میخک، سبزیجات، روغن زیتون، غذاهای دریایی، چای. خوراکی هایی مثل غذاهای پر چرب و الکل زیاد احتمال تشکیل لخته خون را زیاد می کنند.

عوامل لخته شدن خون می توانند تعیین کننده باشند

حقیقت حیرت انگیز این است که لخته شدن خون انسان احتمالا تنها و عمده ترین تعیین کننده ی ابتلای او به حمله قلبی، سکته یا صدماتی است که به مویرگ ها وارد می شود. اکنون کارشناسان می دانند که عوامل انعقاد خون چگونگی جریان خون، قوام آن، چسبندگی آن، گرایش لخته ها به تشکیل و بزرگ شدن، در تعیین این گونه صدمه ها عمده ترین عوامل هستند. در واقع، شواهد نشان می دهد که تاثیر اصلی رژیم غذایی بر بیماری قلبی بیشتر به عوامل لخته کننده خون مربوط می شود تا کلسترول و فوایدی که با رعایت رژیم غذایی درست و تغییر دهنده ی عوامل لخته کننده ی خون عاید انسان می گردد نسبتا سریع پایدار می شود.

علائم لخته شدن خون در بدن

علائم لخته شدن خون در بدن

جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش ابتلا به حمله قبلی :

یک دست اندرکار مو و تندرستی می گوید که جلوگیری از لخته شدن خون می تواند در طی یک سال احتمالا ابتلا به حمله قلبی را قاطعانه کم کند، حال آن که معمولا زمان بیشتری طول می کشد تا کلسترول کاهش یابد و احتمال حمله قلبی را پایین آورد. به هر حال، بسیاری از خوراکی ها، از جمله پیاز و سیر، هر دو کار را انجام می دهند و می توان با خوردن آن ها از فواید دو جانبه شان بهره برد.

همه می دانند که این کلسترول نیست که  ما را می کشد، این لخته خون است که روی پلاکت های سخت شده بر اثر کلسترول در رگ ها، شکل می گیرد و می تواند کشنده باشد. متخصصان قلب قبلا فکر می کردند که تنگ شدن رگ ها بر اثر تشکیل پلاکت ها موجب اختلالات ضربان قلب و بعد حمله قلبی می شود.

عامل اصلی حمله های قلبی و سکته :

اما اکنون به طور گسترده ای پذیرفته اند که یک لخته خون علت بی واسطه و آنی هشتاد تا نود درصد حمله های قلبی و سکته هاست. چندین عامل، که همگی به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی هستند، در تشکیل لخته خون نقش اصلی را دارند. یکی این است که چقدر پلاکت ها یعنی کوچک ترین سلول های خون گرایش به گرد آمدن با هم و متراکم شدن دارند، به طوری که بتوانند لخته تشکیل دهند و به دیواره رگ ها بهتر بچسبند. عامل دیگر فیبرینوژن خون است، یعنی پروتئینی که ماده خام تشکیل لخته است. اگر مقدار فیبرینوژن در خون بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته بالاست.

سامانه فیبرینولیتیک ما نیز اهمیت حیاتی دارد، زیرا لخته های غیر ضروری و خطرناک را می شکند و حل می کند. بنا به گفته پزشکان متخصص قلب، قدرت فعالیت این عامل حلال لخته خون به همراه میزان فیبرینوژن موجود در خون عامل شماره یک بیماری قلبی است.

 

همچنین بخوانید:  همه چیز در مورد سکته قلبی

 

چگونه غذا می تواند لخته شدن خون را مهار کند :

پزشکان قبل از عمل جراحی به طور معمول هشدار می دهند که بیمار آسپرین مصرف نکند. ترس آن ها از این است که آسپرین خون را رقیق کند و روند بند آمدن خون به کندی انجام شود. در نتیجه فرد تحت عمل جراحی مدت طولانی تری خون ریزی داشته باشد، و درست وقتی که برای ترمیم جراحت ناشی از چاقوی جراحی نیاز به لخته شدن خون وجود دارد، مشکل بیافریند و ترمیم را به تعویق اندازد.

اما هرگز جراحی را دیده اید که به شما بگوید قبل از عمل جراحی غذای چینی نخورید یا از خوردن مقادیر زیاد زنجبیل، سیر، قارچ و ماهی چرب از جمله ماهی آزاد و ساردین خودداری کنید؟ حقیقت این است که همه این مواد غذایی نیز ضد لخته هستند و می توانند گرایش خون به لخته شدن را به طور چشمگیری عقب بیندازند و اغلب این کار را دقیقا با همان ساخت و کاری انجام می دهند که آسپرین دارد، یعنی نمی گذارند ماده ای به نام ترومبوکسین که عامل چسبیدن پلاکت ها به هم و تولید لخته است عمل کنند.

در عوض، غذاهای پر چربی مثل پنیر و استیک با چسبناک تر کردن پلاکت ها حرکت خون را آهسته و تشکیل لخته را آسان تر می کند. افزون بر این غذاهای خاصی، فیبرینوژن را که عامل اصلی تشکیل لخته است افزایش یا کاهش می دهند و به این ترتیب فعالیت حل لخته را سرعت می بخشند یا کند می کنند.

غذاهای دیگری نیز هستند که بر چسبندگی، یا روانی خون تاثیر می گذارند و محیط را برای تشکیل لخته های نابجایی که می توانند موجب انسداد رگ های خونی قلب، مغز، پاها و ریه شوند، مناسب یا نامناسب می کنند. تردیدی نیست که مقادیر بسیار کم آن دسته از مواد غذایی که به طور مستمر خورده می شوند، می توانند تاثیر دارو شناختی قدرتمندی بر لخته پذیری خون داشته باشند، و از این رو، می توانند فرد را از فجایع قلبی و عروقی نجات دهند.

چربی بالا عامل لخته شدن خون :

اگر می خواهید خون تان از لخته نابجا در امان بماند، در مصرف چربی دقت نمایید. تردیدی نیست که رژیم غذایی پر چربی، علاوه بر بالا بردن کلسترول خون، زیان های دیگری نیز دارد. چربی زیاد می تواند تمایل خون به انعقاد را افزایش دهد و به تشکیل لخته های خطرناک منجر شود.

بررسی تازه ای توسط پژوهشگران معلوم کرده که مقدار زیاد چربی اشباع شده حیوانی و برخی چربی های گیاهی امگا شش که حلقه های اشباع نشده دارند، از جمله روغن ذرت، فیبرینوژن مسبب تشکیل لخته را افزایش می دهند. همچنین با مصرف غذاهای کم چربی گرایش خون به لخته شدن از ده تا پانزده درصد کاهش می یابد و چربی، به ویژه چربی حیوانی فعالیت انحلال لخته را کند می کند.

یک بررسی تازه حاکی از آن است که چربی موجود در یک غذای پر چربی به مدت چهار ساعت در جریان خون درنگ می کند و مشکل می آفریند.

توصیه غذایی برای جنگیدن با لخته خون :

خوردن به منظور مهار عوامل لخته کننده خون شاید مهمترین اقدامی باشد که می توان برای جلوگیری از بیماری شریان اکلیلی و سکته انجام داد، حتی مهم تر از مهار کلسترول. در سطرهای زیر بهترین توصیه ها برای عملی شدن این منظور آورده است :

ماهی چرب، سیر و پیاز بخورید. همه این ها خون را از تولید لخته های نا به جا باز می دارند. مصرف چربی را باید محدود کنید، به خصوص چربی های اشباع شده حیوانی و چربی امگا شش اشباع نشده را که در روغن ذرت وجود دارد. همراه کردن مواد غذایی ضد لخته با غذاهای لخته ساز را عادت خود کنید. مثلا تخم مرغ را با پیاز بخورید.

احتیاط :

افراط نکنید. اگر داروی رقیق کننده خون می خورید و یا مشکل خون ریزی دارید، یا در تاریچه خانوادگی شما سکته ناشی از خون ریزی وجود دارد، باید در مصرف مواد غذایی رقیق کننده خون جانب تعادل را رعایت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عرق سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0