بیماری های بینی و علائم و درمان های آن

3227 بازدید
18 فروردین 97
سمانه

انواع بیماری های بینی و درمان های آن

صحبت از بیماری بینی که مطرح می شود، همه به یاد گرفتگی بینی یا آبریزش بینی می افتند. در درمان های روان تنی هم رفع مشکل زکام در اولویت قرار دارد. بعضی ها معتقدند آبریزش بینی نشانه وارفتگی روح است. این عضو مستقر بر بالای دهان قبل از هر چیز وظیفه بوئیدن را به عهده دارد که به اتفاق چند عضو دیگر سیستم اعلام خبر بدن را تشکیل می دهند. کسانی که بو را حس نمی کنند مبتلا به نوعی معلولیت مخفی هستند. آنچه که در این مقاله خواهیم خواند :

  • آبریزش بینی در اثر سرماخوردگی
  • آبریزش بینی در اثر حساسیت
  • گریپ یا آنفولانزا
  • التهاب حفره های جانبی بینی

ناتوانی مکانیسم ایمنی !

بینی داخل بدن را با محیط خارج مرتبط می کند، هوای تنفس را تصفیه و گرم می کند و هم زمان از نظر روانی هم فعال است. وقتی تحمل بوئیدن کسی را نداریم بیان کننده ارتباط نزدیک این عضو بدن با واکنش های روانی است. به همین دلیل بیماری های بینی و حفره های پشت آن می توانند به عنوان نشانه اعلام خطر و مکانیسم حفاظتی روانی تفسیر شوند. ترشح غلیظ و عفونی بینی در هنگام سرماخوردگی ما را مجبور به عقب نشینی و استراحت می کند و به ما اخطار می کند که شرایط زندگی خود را بررسی و زیره ذره بین بگذاریم. خوشبختانه این نوع بیماری ها به سادگی قابل پیشگیری هستند.

بیماری های بینی با پیش زمینه روانی !

آبریزش بینی با منشا سرماخوردگی، آبریزش با منشا حساسیت، گریپ عفونت ویروسی، التهاب حفره های جانبی بینی (سینوزیت)، پولیپ بینی همگی جز این دسته بیماری ها هستند.

آبریزش بینی در اثر سرماخوردگی :

عوارض مشخصه :

مخاط بینی متورم می شود، تنفس مشکل شده و به دنبال آن مخاط بینی شروع به ترشح می کند که در ابتدا رقیق است و به تدریج به غلظت آن اضافه شده و رنگ زرد مایل به سبز می گیرد، با رفع تورم مخاط دوباره بی رنگ و رقیق می شود. گرفتگی بینی موجب گرفتگی صدا هم می گردد که درد سر و سایر اعضا و تب نیز به این عوارض اضافه می شود.

علت های احتمالی !

سرماخوردگی مکرر در بچه ها یک امر عادی است، این کار موجب تقویت تکمیل سیستم دفاعی بدن آن ها در برابر بیماری ها می شود. سیستم دفاعی بدن از این طریق یاد می گیرد که نسبت به محرک ها واکنش نشان داده و با آن ها مبارزه کند. ویروس ها عامل ایجاد سرماخوردگی در اطفال و بزرگسالان هستند و از طریق ترشحات عفونی منتشر می شوند.

زمینه های نهفته !

در آبریزش بینی هم مثل سایر بیماری های روان – تنی وضعیت روحی فرد قبل از شروع بیماری نقش اساسی دارد. مخاط متورم با ترشحات خود مانع از درک احساس واقعی می شود. عفونت های مکرر در بینی می تواند تذکری برای تحمیل فشار بیش از حد به سیستم دفاعی بدن باشد و اینکه شخص توانمندی خودش را بیش از اندازه واقعی برآورده کرده است.

"بیماری های بینی

خودیاری و درمان های جایگزین !

ساده ترین و در عین حال مشکل ترین چاره برای فرد آلرژیک پرهیز از عامل تحریک آلرژی است، کسانی که آبریزش آلرژیک بینی دارند می توانند با استفاده از داروهای ضد تورم مخاط موجود را تهیه کرده و مصرف کنند، همچنین طب سوزنی و تزریق مجدد خون هم می تواند به تقلیل حساسیت بیانجامد.

گریپ یا آنفولانزا !

عوارض مشخصه :

یک گریپ واقعی شبیه آبریزش بینی است با این تفاوت که ظهور آن خیلی سریع و ضربتی است و سردرد، سرفه، تب و درد عضلات را هم همراه دارد و در صورت ضعف عمومی بدن می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر باشد.

علت های احتمالی

بیماری از طریق ترشحات حاوی ویروس گریپ منتقل می شود، این بیماری بیشتر در زمستان شیوع پیدا می کند و دلیل آن نیز تجمع زیاد افراد در یک اتاق گرم است، به اضافه این که در زمستان به علت کمبود ویتامین های بدن ضعیف تر شده و آمادگی بیشتری برای ابتلا پیدا می کند.

زمینه های نهفته روانی !

هنگام ابتلا اندام های تنفسی فوقانی و تحتانی به یک عفونت ویروسی، یک مبارزه دفاعی در سطح بدن برقرار شده و سیستم ایمنی بدن با مهاجمین درگیر می شود، از نظر روانی احساس کسالت و خستگی می کنیم در این حالت نه تنها سیستم ایمنی جسم بلکه روانی هم دچار ضعف می شود.

خودیاری و درمان های جایگزین !

امکانات خودیاری محدود است، برای تشخیص دقیق بیماری سریع به پزشک مراجعه کرده و برای پیروزی در این مبارزه دفاعی امکانات استراحت در یک اتاق گرم را برای خود فراهم کنید، سعی کنید این مبارزه را با تمرین های خیالی تقویت کنید، در نظر خود مجسم کنید که شما به جای نیروهای امنیتی بدن هستید و با مهاجمین مبارزه می کنید و آن ها را عقب می رانید. این تمرین را به دفعات متعدد در روز تکرار کرده و به موفقیت در این تمرینات توجه داشته باشید و با کمک آن فعل و انفعالات بدن خود را تقویت کنید. نوشیدن زیاد مایعات را فراموش نکنید. آرامش و استراحت را هم فراموش نکنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان سریع آلرژی با گیاهان دارویی

 

با یکی دیگر از بیماری های بینی آشنا شوید:

التهاب حفره های جانبی بینی !

عوارض مشخصه :

در بیشتر موارد پس از یک آبریزش یا گرفتگی یک طرفه بینی، التهاب سینوس ها یا سینوزیت ظاهر می شود. نفس از نیمه گرفته عبور نکرده یا به سختی عبور می کند آبریزش قطع شده و در اطراف و بالای بینی درد و فشار احساس می شود. هنگام خم شدن درد مبهمی در ناحیه سر احساس می شود. اگر عفونت سینوسی به موقع شناسایی شود می توان از عواقب ناگوار آن جلوگیری نمود، ولی اگر در مدوای آن کوتاهی شود می تواند به صورت مزمن ادامه یابد.

علت های احتمالی !

باکتری ها و ویروس ها در نتیجه یک آبریزش بینی به حفره های سینوس نفوذ نموده و موجب تورم مخاط بینی و گرفتگی مجرای تنفس می شود.

زمینه های نهفته روانی !

با توجه به اینکه حفره های سینوسی در حقیقت پاسگاه های کنترل مرزی بدن هستند به طور سمبولیک می توان گفت شخص بیمار تلاش می کند از کشیده شدن درگیری به بخش های داخل بدن جلوگیری کند. به هر حال هنگام بروز سینوزیت مهاجم هنوز موفق به نفوذ به بخش های درونی بدن مانند ریه ها نشده است. آنچه که در سطح جسم به صورت گرفتگی حفره های سینوسی و ترشحات عفونی دیده می شود، در سطح روانی به منزله یک سد و مانع به حساب می آید.

خودیاری و درمان های جایگزین !

اقدامات خودیاری در این مورد مشابه مورد آبریزش بینی است. استفاده از بخور و شستشوی بینی مفید است. در ضمن مایعات بیشتری مصرف کنید، بخور گل بابونه هم توصیه می شود. از نظر روانی باید تلاش کنید که راه مهاجم را قبل از نفوذ سد نموده و اجازه ندهید که فشار اضافی به شما تحمیل شود. در صورت تکرر مداوم التهاب سینوس ها به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت آن را برای شما مشخص کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0