topNotif

علائم و راهکارهای مراقبتی نوسان فشار خون

2007 بازدید
07 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با علائم و راهکارهای مراقبتی نوسان فشار خون آشنا شوید

فشار خون بالا !

افزایش فشار خون هم یکی از بیماری های موسوم به عوارض شهر نشینی است، خطر بیماری از 35 سالگی به بعد به سرعت افزایش می یابد، فشار خون اگر مدت طولانی پنهان بماند و درمان نشود می تواند موجب سکته مغزی، سکته قلبی و تخریب دید چشم ها، رگ ها و کلیه ها شود.

علت های احتمالی !

متخصصین عوامل ایجاد فشار خون بالا را به دو گروه اصلی تقسیم می کنند، پنج تا ده درصد مبتلایان در گروه اول موسوم به هیپرتونی ثانوی قرار می گیرند. هیپرتونی این افراد در حقیقت نتیجه عوارضی مانند بیماری های قلبی، کلیه یا غدد است که فقط از طریق آزمایش می توان آن ها را مشخص کرد. در گروه دوم که نود تا نود و پنج درصد مبتلایان را شامل می شود، انگیزه و علت خاصی را برای ابتلا به بیماری نمی توان مشخص کرد و تحت عنوان فشار خون اولیه نامیده می شود با این حال اکثر متخصصین اتفاق نظر دارند که وضعیت روحی و روانی شخص در این مورد نقش مهمی دارد.

هورمون های هشدار دهنده !

غدد فوق کلیوی هورمون های هشدار دهنده مانند آدرنالین و نورآدرنالین را تولید می کنند این هورمون ها در شرایط بحرانی به ما امکان بروز واکنش سریع را می دهند. تولید اضافی این هورمون موجب افزایش فشار خون می شود بدن افرادی که در مقابل استرس و فشار روانی حساس هستند میل به تولید اضافی این هورمون ها دارند که این امر موجب اختلال در سوخت و ساز بدن می شود لذا در این جا نیز وضعیت روحی و روانی افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. وضعیت روانی فرد می تواند سیستم کنترل مغزی را مختل کرده و موجب افزایش فشار خون شود.

علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین

علائم فشار خون بالا و فشار خون پایین

زمینه های نهفته روانی !

افرادی که فشار خون بالا دارند به مفهوم حقیقی کلمه همیشه در فشار هستند، این گروه افرادی هستند که احساس می کنند شرایط زندگی آن ها را تحت فشار گذارده است. در واقع این شرایط خارجی نیست که فشار خون را بالا می برد بلکه واکنش های فردی یا تدبیرهای دفاعی شخص است که موجب بالا رفتن فشار خون می شود. اشخاصی که فشار خون بالا دارند اجازه می دهند که فشارهای خارجی روح و روان آن ها را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد. آن ها به مهاجم اجازه می دهند که به درون آن ها نفوذ کند در حالی که با استفاده از دو روش ساده می توانند از خود محافظت کنند. شرایطی را که موجب بروز فشار می شود تغییر دهند، اگر این روش قابل اجرا نیست برای خود در مقابل فشارها مصونیت ایجاد کنند.

خودیاری و درمان های جایگزین !

از آن جا که فشار خون بالا کمتر نشانه ای از خود ظاهر می سازد بنابراین منطقی است که هر چند گاه از پزشک خانواده بخواهید فشار خون شما را اندازه بگیرد، در صورت مشاهده سردردهای تکراری، تپش قلب مداوم و کسالت عمومی فرصت را از دست ندهید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر با کمک داروها فشار خون درمان نشود می توان آن را تحت کنترل گرفت.

فشار خون پایین !

فشار خون بالا و پایین هر دو این خاصیت مشترک را دارند که در ابتدا هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند ولی فشار خون پایین این امتیاز را دارد که به رگ ها آسیب نمی رساند و فردی که فشار خون پایین دارند عمر طولانی تری را سپری می کنند مشروط بر اینکه مشکل دیگری احساس نکند. افرادی هستند که هرگز متوجه نمی شوند فشار خون آن ها پایین است. کمبود فشار خون بیشتر صبح و هنگام برخاستن از خواب خود را نشان می دهد. در این هنگام شخص احساس سرگیجه و اختلال در گردش خون می کند. تنگی نفس هم می تواند یکی از علایم فشار خون پایین باشد.

 

همچنین بخوانید:    توصیه های جدی درباره فشار خون

 

علت های احتمالی فشار خون پایین !

فشار خون پایین در اکثر موارد ناشی از توزیع نامتعادل خون در سیستم گردش خون است، به طوری که هشتاد و پنج درصد خون در ورید و تنها پانزده درصد آن در شریان ها جریان می یابد، در افرادی که فشار خون پایین دارند اغلب تجمع خون در رگ های وریدی موجب افت بیشتر فشار خون در شریان ها شده و در نتیجه خون کمتری به قلب و مغز می رسد. جدار رگ نیز در کنترل فشار خون نقش مهمی دارد و در افراد با فشار خون پایین این نقش اهمیت بیشتری پیدا می کند تحت این شرایط برای عضله قلب مشکل است که فشار لازم را برای گردش خون در رگ ها ایجاد کند و لذا جدار رگ نسبت به نیروی قلب در وضع نامتعادلی قرار می گیرد. شرایط جنسی در ابتلا به فشار خون پایین تاثیر چندانی نداشته و درصد ابتلا بین زنان و مردان تفاوتی ندارد جز اینکه خانم ها مشکلات خود را بیشتر به زبان می آورند.

دلایل روانی در افت فشار خون !

افرادی که به علت احساس ترس، از تلاش و فعالیت خودداری کرده و یا شخصیت های منزوی دارند استعداد بیشتری برای ابتلا به افت فشار خون دارند.

زمینه های نهفته روانی !

پیام هشدار در افت فشار خون این است که فعال شو تلاش خود را بیشتر کن. افت فشار خون از نظر سمبولیک نشانه این است که شخص به مقدار زیاد و دفعات مکرر خود را در شرایط معلق و بلاتکلیف قرار می دهد بنابراین چنین فردی باید فعال تر شود.

افت فشار تحت شرایط جسمی !

در صورتی که غده هیپوفیز یا غده فوق کلیوی به طور ثابت کم کار باشند چاره ای جز تطبیق وضعیت یا شرایط موجود نیست این شرایط مربوط به ساختار بدن شخص است.

خودیاری و درمان های جایگزین !

زمانی که فشار شما افت کرد و کاهش یافت آن را در دفتر خود ثبت کنید تا بفهمید علت روانی افت فشار خون شما چیست !؟ اگر این افت فشار به علایمی همچون احساس سرگیجه شدید منجر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسرول هندی را با خواص کاهش فشار خون، مسکن اعصاب، مخدر، پادزهر سموم، تصفیه کننده خون، خواب آور قوی و مقوی رحم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0