علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته برای مبتلایان به نقرس

1907 بازدید
21 اردیبهشت 00
مروارید

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته برای مبتلایان به نقرس

 نقـرس یکی از بیماری هایی است که شاید از تلویزیون یا از اینترنت در مورد آن شنیده اید و خوشبختانه یکی از بیماری های قابل درمان است. این بیماری مفاصل را درگیر کرده و باعث درد شدید در آن ها می شود. مردان بیشتر دچار نقرس می شوند و زنان ممکن است با از دست دادن چرخه قاعدگی به آن مبتلا شوند. این مقاله درمورد علائم و علل بیماری نقرس و 20 نکته برای مبتلایان به نقرس می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته برای مبتلایان به نقرس

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته برای مبتلایان به نقرس

 

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 

علائم 

علائم عفونت نقـرس احساس درد شدید در مفاصل می باشد و به ویژه فرد مبتلا احساس درد در انگشت شست پا می کند، اگرچه ممکن است نقرس در زانو، مفصل مچ پا و مچ دست، یا در پا و مفاصل دست نیز ایجاد شود و این درد برای مدت طولانی ادامه دارد و از 12 ساعت تا 24 ساعت در طول روز متغیر است. بیمار از حرکت آزار می یابد، بنابراین هرچه بیشتر حرکت کند، دردش بیشتر می شود، و هر چه بیمار بیشتر به پزشک مراجعه کند، مفاصل بیشتر آسیب دیده و درد افزایش می یابد.

علل نقرس

  • سطح بالای اسید اوریک در خون
  • چاقی در یک فرد
  • نوشیدن زیاد الکل
  • خوردن بیش از حد گوشت و ماهی به مقدار زیاد می تواند باعث نقرس شود.
  • خوردن غذا و سبک زندگی بیمار ممکن است در افزایش بیماری نقش داشته باشد.
  •  مصرف برخی از داروها  مانند داروهای فشار خون و داروهای کلسترول در افزایش بیماری فرد نقش دارند و حتی کلسترول بالا در خون در بدتر شدن بیماری تاثیر دارد.
  • علت نقـرس ممکن است ارثی باشد.

نقـرس ممکن است باعث ایجاد سنگ در بدن شود و مفاصل گسترش یافته و باعث تورم در آن ها می شود. اسید اوریک در صورت عدم درمان به موقع باعث ایجاد سنگ در کلیه ها می شود یا باعث نارسایی کلیه می شود.

 

همچنین بخوانید: روش تهیه یک نوشیدنی طبیعی برای درمان نقرس و کاهش اسید اوریک بدن

 

درمان نقرس

 با مراجعه به پزشک، و پس از چندین بار تجزیه و تحلیل، وی داروی ضد التهاب تجویز می کند. (تجویز کلشی سین که درد نقـرس را تسکین می دهد و داروهایی که از تولید اسید اوریک در بدن جلوگیری می کنند).

20 نکته برای مبتلایان به نقرس

نقـرس نوعی بیماری است که معمولا با عود مجدد التهاب شدید در مفاصل مشخص می شود و افراد مبتلا به این بیماری برای اینکه مشکلشان تشدید نشود باید موارد مختلفی را رعایت کنند. در ادامه نکاتی را برای شما ذکر خواهیم کرد که بیماران باید رعایت کنند:

1. مصرف کرفس را افزایش دهید

کرفس خاصیت ضد التهابی داشته و از فعالیت آنزیم هایی به نام xanthine oxidase جلوگیری می کند. این آنزیم باعث تولید اسید اوریک می شود و طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی عصاره کرفس، اسید اوریک را کاهش می دهد.

2. باید مصرف منیزیم را افزایش دهید

منیزیم عنصری برای کاهش التهاب می باشد و شدت حملات نقرس را کاهش می دهد و از طرف دیگر این ماده معدنی میزان اسید اوریک بدن را کاهش می دهد. اسفناج، انواع بادام و آووکادو و آجیل منبع غنی منیزیم می باشند.  

 

همچنین بخوانید: نقرس چیست و راه درمان آن

 

3. زنجبیل یا دم کرده آن را مصرف کنید

مصرف دم کرده زنجبیل یک روش برای کاهش دفعات و شدت حملات نقرس است. از طرفی می توان مناطق آسیب دیده را با زنجبیل ماساژ داد تا التهاب و درد کاهش بیابد.

4. گزنه مفید است

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف گزنه به صورت دم کرده برای کاهش حملات نقرس بسیار موثر است.

5. رژیم غذایی فاقد پورین

رژیم غذایی بخورید که فاقد پورین باشد. پورین ترکیبات آلی است که به تشکیل اسید اوریک کمک می کند. غذاهای غنی از Balbuorin عبارتند از: آنچو، مارچوبه، آب گوشت و سس های گوشت، قارچ، صدف، ساردین و نان شیرین.

6. پرهیز از از غذاهای سرخ شده

از خوردن غذاهای سرخ شده یا آجیل تفت داده شده یا سایر مواد غذایی حاوی روغن خودداری کنید. وقتی روغن گرم می شود، سست می شود و چربی های ویتامین ای را از بین می برد و منجر به افزایش تولید میزان اسید اوریک می شود. (از خوردن غذاهای چرب مانند کیک و پای خودداری کنید).

 

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته یرای مبتلایان به نقرس

علائم و علل بیماری نقرس چیست ؟ 20 نکته برای مبتلایان به نقرس

 

سایر نکاتی که باید بدانید

7.  در هنگام بروز حمله نقرس، به مدت دو هفته میوه و سبزیجات را نپخته بخورید.

8. خوردن آب میوه مفید است و بهترین چیز آب گیلاس منجمد یا تازه و آب کرفس است که با آب مقطر رقیق شده باشد.

9. خوردن مقدار زیادی گیلاس و توت فرنگی توصیه می شود و خوردن گیلاس اسید اوریک را در خون کاهش می دهد.

10. غلات، دانه ها و مغزها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

11. نوشیدن مقادیر زیادی آب و مایعات باعث دفع اسید اوریک می شوند.

12. از خوردن هر نوع گوشت و ماهی خودداری کنید. گوشت حاوی مقادیر بسیار زیادی اسید اوریک است.

13. نوشیدن قهوه بدون کافئین میزان اسید اوریک در بدن را کاهش می دهد.

14. ویتامین ث مصرف کنید.

15. الکل مصرف نکنید. زیرا تشکیل اسید اوریک را افزایش می دهد.

16. از مصرف آمینو اسید (گلیسین) خودداری کنید. این ماده در افراد مبتلا به نقرس می تواند به سرعت به اسید اوریک تبدیل شود

17. مصرف کافئین، کلم بروکلی، لوبیا یا لوبیای خشک، عدس، ماهی، تخم مرغ، جو دوسر، نخود فرنگی، مرغ، اسفناج و محصولات مخمر را (به منظور کاهش اسید اوریک در خون)، کاهش دهید.

18. وزن اضافی خود را کاهش دهید ولی از اتخاذ روش های سخت غذایی برای کاهش وزن خودداری کنید.

19. از آرد سفید استفاده نکنید.

20. مصرف غذاهای فرآوری شده، شور، شیرین و چرب با افزایش التهاب، بیماری نقرس را تشدید می کنند، بنابراین باید از آن ها خودداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گزنه خشک را با خواص اهش درد نقرس، کاهش فشار خون، درمان ناراحتی های قلبی، درمان تب یونجه، رفع ورم پروستات، ازدیاد شیر مادر، درمان عفونت های پوستی، قاعده آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0