topNotif

علائم کمبود پروتئین در بدن

1554 بازدید
20 بهمن 97
بهاره
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

نشانه ها و علائم کمبود پروتئین در بدن چیست؟

بدن انسان برای رشد، تقویت بدن و تامین انرژی در طول روز، نیازمند انواع مختلفی از ویتامین ها و پروتئین ها می باشد. پروتئین برای بدن بسیار ضروری است و نقش مهمی در تشکیل سلول ها دارد. بدون پروتئین ساختار بدن انسان امکان پذیر نیست، به خصوص عضلات که از دو نوع پروتئین به نام اکتین و میوزین ساخته شده است. عضلات در عملکرد همه اندام های بدن، قلب و استخوان ها، تاثیر گذار هستند. بنابراین، سلامت آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ادامه این مقاله با علائم کمبود پروتئین در بدن آشنا شوید.

 

علائم کمبود پروتئین در بدن

علائم کمبود پروتئین در بدن

 

چرا پروتئین لازم است؟

پروتئین برای ساخت، ترمیم و نگهداری بدن مورد نیاز است. پروتئین ها به شکل گیری هموگلوبین در بدن کمک می کنند. همچنین، برای عملکرد صحیح هورمون ها و مقاومت در برابر بیماری ها یا همان قدرت ایمنی بدن نیاز به پروتئین است. برای جلوگیری در برابر، از دست دادن بافت بدن، به ازای هر 9 کیلو وزن انسان نیاز به 8 گرم پروتئین است و اگر ورزش کنید، برای هر 9 کیلوگرم وزن، نیاز به 10 تا 12 گرم پروتئین می باشد.

علائم کمبود پروتئین در بدن

مشکلات پوست، مو و ناخن

ریزش مو، نازک شدن تارهای مو، خشکی پوست، پوسته شدن پوست بدن و احتمال بروز عفونت های پوستی مثل بثورات و التهاب پوستی، از علائم کمبود پروتئین است. همچنین، به علت کمبود پروتئین، ناخن ها ضعیف شده و باعث شکستگی می شوند. به علاوه، خطوط و ترک هایی بر روی ناخن شروع به شکل گیری می کنند.

درد در عضلات و مفاصل

درد، سستی و درد عضلانی می تواند از علائم کمبود پروتئین باشد. بدن برای ساخت عضله، بافت و سلول ها به پروتئین نیازمند است در صورت فقدان پروتئین، عضلات برای تامین کالری روزانه، تجزیه می شوند در نتیجه عضلات کوچک و ضعیف می شوند.

خستگی و بی حالی

کمبود پروتئین، فشار خون افت می کند. این افت فشار باعث کاهش ضربان قلب شده، در نتیجه علائمی مانند خستگی، بی حالی، کمبود انرژی، تنگی نفس و سرگیجه می شود.

 

همچنین بخوانید:  پروتئین برای رشد مو، تقویت ریشه مو و درخشندگی آن

 

ضعف سیستم ایمنی بدن

 کمبود پروتئین بر عملکرد دیگر اندام های بدن تاثیر می گذارد و سبب ضعف عمومی بدن می شود. سلول های ایمنی بدن از پروتئین ها ساخته شده اند، بنابراین، فقدان آن خطر احتمال به انواع بیماری ها را افزایش می دهد. همچنین، روند بهبود بیماری و ترمیم زخم ها طولانی تر می شود.

کاهش وزن

از علائم کمبود پروتئین، کاهش وزن ناگهانی است. زمانی که کالری مصرفی بدن کاهش می یابد، بدن از پروتئین مصرفی، تولید انرژی می کند در صورت نبود پروتئین، بدن برای کسب انرژی از سایر اعضای بدن استفاده می کند در نتیجه، وزن بدن کاهش می یابد. دو بیماری کواشیورکور و ماراسموس اصلی ترین بیماری هایی هستند که به دلیل کمبود پروتئین ایجاد می شوند. در هر دو این بیماری ها با کاهش وزن شدید مواجه هستیم.

سایر علائم کمبود پروتئین در بدن

  • کمبود پروتئین منجر به مشکلات التهاب و خونریزی در لثه و همچنین، خونریزی بینی می شود.
  • آبریزش بینی، چشم و دهان به دلیل فقدان پروتئین بروز می کند.
  • به دلیل ضعیف شدن استخوان ها، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.
  • عدم توانایی و یا خستگی ناگهانی از فعالیت های فیزیکی از علائم کمبود پروتئین است.
  • کمبود پروتئین بر دستگاه گوارش اثر می گذارد و دستگاه گوارش آسیب می بیند.
  • کاهش پروتئین سبب کاهش گلبول های سفید خون می شود، زیرا پروتئین ها برای تشکیل سلول های خونی به ویژه تشکیل گلبول های سفید خون مفید هستند.
  • استرس، اضطراب و تنش از دیگر نشانه ها یفقدان پروتئین در بدن است.

منابع غذایی برای تامین پروتئین بدن

گوشت تازه، تخم مرغ پخته، ماست یونانی، غلات کامل، عدس، لوبیا، سویا، مغزهای خوراکی، دانه ها، میوه ها و سبزیجات بهترین منابع غذایی برای تامین پروتئین روزانه بدن محسوب می شوند.

عوارض مصرف بی رویه پروتئین ها

اگرچه پروتئین یک عنصر ضروری برای بدن است، اما، مصرف بیش از حد آن برای بدن مناسب نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده، در فصل زمستان، می توانید مقدار بیشتری از پروتئین مصرف کنید. اما، مقدار پروتئین باید در فصل تابستان کاهش یابد، زیرا زمانی که مقدار زیادی پروتئین در معرض گرما قرار می گیرد، می تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند. از جمله مشکلات گوارشی (سوء هاضمه، تهوع، یبوست و غیره)، اضافه وزن، سر درد، کم آبی، بوی بد دهان و غیره می باشد.

بسیاری از افراد به اشتباه ضرورت مصرف 100 گرم گوشت قرمز برای تامین پروتئین روزانه بدن را توصیه می کنند اما، این میزان مصرف کاملا اشتباه می باشد. مصرف 90 تا 140 گرم گوشت قرمز معادل 100 گرم پروتئین تولید می کند. این در حالی است که بدن یک مرد بالغ روزانه 56 گرم پروتئین و بدن یک زن بالغ نیز 46 گرم پروتئین نیاز دارد. همچنین، افرادی که در حال بهبود یک آسیب دیدگی، سالمندان، ورزشکاران و زنان باردار یا شیرده حدود 25 درصد بیشتر از دیگران به پروتئین نیاز دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0