topNotif

علایم بیماری فتق نافی در کودکان

2519 بازدید
08 آبان 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علایم بیماری فتق نافی در کودکان

ناف برخی از نوزادان بعد از افتادن به حالت بیرون زده یا بزرگتر از حد طبیعی دیده می شود. دلیل این امر می تواند فتق ناف باشد. به طور کلی، مشکل برآمدگی ناف در نوزادان خود به خود درمان می شود. اما اگر برآمدگی ناف نوزاد تا 3 تا 4 سالگی ظاهر شود و رشد کند، می تواند نشانه ای از فتق ناف باشد. حال به شما خواهیم گفت که علایم فتق نافی در کودکان چیست؟

علایم بیماری فتق نافی در کودکان

علایم بیماری فتق نافی در کودکان

ناف نوزاد

در داخل شکم مادر، جنین از طریق جفت تغذیه می شود و راه ارتباطی آن دو، بند ناف است. بند ناف از یک طرف به جفت وصل است و از طرف دیگر از طریق سوراخی که بعدا بند ناف نامیده خواهد شد، از جدار شکم جنین عبور کرده و خون تصفیه شده را به جنین رسانده و مواد زائد را به جفت و از آنجا به مادر منتقل می کند. پس از تولد بند ناف از فاصله حدود 5 سانتیمتری جدار شکم بریده شده و گره زده می شود تا اینکه تا 2 هفتگی باقی مانده بند ناف خشک شده و خودبخود می افتد که به محل باقی مانده، ناف گفته می شود.

در شرایط عادی، ناف در حوالی ماه نهم حاملگی از استحکام کافی برخوردار است، اما تحت شرایطی ممکن است استحکام خود را به دست نیاورده و در نتیجه در نوزاد فتق بوجود آید. البته فتق نافی در بزرگسالان نیز رخ می دهد که از نوع اکتسابی است. شیوع فتق نافی در نوزادان در جوامع مختلف از 5% تا 60% متفاوت است و هنوز شناخته نشده است. هر چه نوزاد نارس تر باشد، احتمال فتق نافی نیز افزایش خواهد یافت. حدود 75% نوزادان با وزن موقع تولد کمتر از 1500 گرم دچار فتق نافی خواهند بود.

 

همچنین بخوانید: چطور از نوزادان نارس مراقبت کنیم ؟!

 

علایم شناسایی فتق نافی

در پی حملات افزایش فشار داخل شکم (نظیر گریه کردن، زور زدن و …) ناف برآمده شده و یک توده ای نرم که اکثرا کوچکتر از یک گردو است، ظاهر شده و با برطرف شدن فشار نیز ناپدید می شود.

آیا ممکن است فتق نافی تظاهری از یک بیماری داخلی باشد؟

در برخی از اختلالات متابولیک، اختلالات کروموزومی (نظیر سندروم داون) و خصوصا کم کاری تیروئید ممکن است فتق نافی جزیی از نشانه های آن باشد. دو مورد اول معمولا نشانه های واضح دارند و تشخیص آن ها چندان مشکل نیست (و معمولا درمان موفقیت آمیز و قطعی ندارند). نکته مهم کم کاری تیروئید است. از آن جایی که تکامل مغزی حتی در دوران نوزادی و تا حدی طفولیت همچنان ادامه می یابد و وجود هورمون تیروئید در این روند بسیار حیاتی است، لذا تشخیص هر چه سریع تر و درمان آن (تجویز هورمون تیروئید) بسیار حائز اهمیت است.

به همین دلیل توصیه می شود نوزادانی که دچار فتق نافی هستند و برخی از نشانه های کم کاری تیروئید را نیز دارند (نظیر یبوست، محل رویش پایین موهای جلو سر،پوست خشک و…) فعالیت تیروئید از طریق آزمایش خون مورد بررسی قرار گیرد. البته خودتان تصمیم به این مسئله نگیرید و اگر شک به آن دارید، به پزشک معالج کودکان اطلاع دهید، وی با معاینه دقیق مشخص خواهد کرد.

روش درمان فتق نافی

خوشبختانه 80 تا 95 درصد موارد فتق نافی نوزادان تا یک سالگی بهبود و ترمیم می یابند. فتق هایی که اندازه آن ها بیش از 2 سانتیمتر هستند، احتمال ترمیم خودبخودی کمی دارند ولی با این وجود توصیه می شود تا 3 الی 4 سالگی صبر شود و آنگاه تصمیم به عمل جراحی گرفت.البته اگر فتق بیش از 3 تا 4 سانتی متر باشد احتمال ترمیم خودبخودی آن تقریبا نزدیک به صفر درصد خواهد بود. همچنین گاهی اوقات، کودکان مشکل درد ناشی از فتق و یا گردش خون دارند، که در آن صورت نیاز فوری به عمل جراحی دارند. در بعضی مواقع درد در شکم کودکان نیز می تواند مشکل در روده ایجاد کند، و در چنین حالتی دیگر نیاز به صبر کردن تا سن 3 الی 4 سالگی نیست و بهتر است در 2 سالگی عمل شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0