علایم و درمان بیماری کبد چرب قسمت2

3112 بازدید
20 آذر 96
عطارک
,

علایم و درمان بیماری کبد چرب را بیشتر بشناسیم (قسمت دوم)

این مقاله بر سه قسمت تقسیم شده است و شما می توانید در پایین این صفحه لینک مربوط به قسمت های دیگر را ملاحظه نمایید.

در قسمت اول با اهمیت کبد سالم و چگونگی تبدیل کبد سالم به کبد چرب و ناسالم توضیح داده شد و در قسمت دوم با داروهای مضر و روش های احیا کبد آشنا می شویم

 

مصرف داروهای مضر برای کبد کدامند!؟

داروهای ضد التهابی، داروهای پایین آورنده کلسترول داروهای بلوکه کننده کانال کلسیم، داروهای دیابت، آسپرین و بسیاری از داروهای مختلف دیگر ممکن است در بلند مدت کبد سالم را به کبد چرب تبدیل کنند، کبد افراد نسبت به داروهای مختلف عکس العمل متفاوت نشان می دهند، قبل از مصرف داروها به مدت زیاد با پزشک متخصص مشورت نمایید.

داروهای غیر مجاز و الکل :

این داروها مانند مواد افیونی و مواد محرک و الکل ضررهایی به کبد وارد می کند که غیر قابل ترمیم است و افراد معتاد به این مواد آگاهانه با کبد خود دشمنی می کنند.

 

علایم و درمان بیماری کبد چرب قسمت2

علایم و درمان بیماری کبد چرب قسمت2

سموم محیطی :

رنگ ها، پلاستیک، سموم حشره کش، اسپری روی میوه ها، مواد شیمیایی و ملکول ها و ذرات معلق در هوا حاصل از عملکرد اتومبیل و کارخانه ها و لوازم گرمایشی، مواد شیمیایی سنگین جهت شستشو و سایر موادی که طبیعی نیستند می توانند خسارات قابل ملاحظه به کبد وارد نمایند، این مواد هم چنین می توانند سبب ایجاد بیماری آلزایمر گردد.

ژن عامل کبد چرب :

ژن آپ-1 توسط گروه تحقیقاتی اسپانیا و سوییس کشف شده که عامل ایجاد کبد چرب محسوب می گردد، ژن دیابت و کبد چرب و چاقی می تواند در خانواده موروثی باشد.

 

همچنین بخوانید:  زگیل چیست و چگونه درمان می شود

 

چاقی :

دیابت، چاقی و کبد چرب عوامل به وجود آورنده یک دیگر هستند، 57 تا 74 درصد افراد فربه مبتلا به کبد چرب می شوند، کبد چرب در 95 درصد کسانی که فربه هستند و عمل جراحی کاهش وزن انجام می دهند وجود دارد.

شناخت کبد چرب !

کبد یکی از مهم ترین ارگان ها در بدن محسوب می گردد، این عضو که یک غده درون ریز و در سمت راست زیر دنده های پایینی قرار دارد دارای وزن حدود 1/8 کیلوگرم است که این وزن در بیماران کبدی بیشتر از این عدد است.

برخی از عملکردهای شیمیایی کبد شامل : تولید یک لیتر صفرا برای شکستن چربی در روده، صفرا مانند مایع ظرف شویی در بدن است که می تواند چربی را از سیستم خارج کند، تصفیه و سم زدایی داروها و مواد زائد موجود در خون، اگر به مدت یک ساعت سم زدایی و تصفیه کبد متوقف شود مرگ انسان حتمی می شود، انبار سازی ویتامین ها شامل دی، آ، ک، ب 12، حمایت سیستم دفاعی، کبد هم جزئی از سیستم دفاعی بدن محسوب می گردد و باید از خودش حمایت کند و… از برخی عملکردهای کبد در بدن هستند.

روش های تشخیص بیماری کبد چرب را بشناسیم!

تست شیمیایی :

آنزیم های کبد که به ای ال تی و ای اس تی مشهور هستند در اثر افزایش چربی و ایجاد ضایعات و التهاب ناشی از چربی در کبد افزایش می یابند و معمولا ای ال تی بیشتر از ای اس تی افزایش می یابد، تست خون در آزمایشگاه می تواند میزان وجود و تولید این دو هورمون را نشان دهد.

سونوگرافی و اسکن ام آر آی کبد :

تست های اسکن کننده، اندازه و چگالی کبد را نشان می دهند وقتی کبد چرب باشد این تست ها می توانند تا حد قابل ملاحظه نارسایی های کبد را نشان می دهند، الترا ساند وسیله قابل اطمینان در تشخیص بیماری کبد چرب می باشد و تجمع چربی ها در کبد و قسمت های تخریب شده بوسیله چربی ها را می توان به کمک این تست مشخص کرد، سرطان کبد، تومورها توسط الترا ساند نیز مشخص می شوند.

تکه برداری از کبد :

مهمترین و قطعی ترین طریق تشخیص بیماری های کبدی تکه برداری از آن است معمولا این روش تشخیص بیماری های کبدی به عنوان آخرین انتخاب محسوب می گردد، این روش تشخیص همراه با ریسک است و به همین جهت کمتر مورد انتخاب و استفاده قرار می گیرد.

آینده افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند چه می شود ؟!

چنانچه نسبت به کبد خود بی تفاوت باشید و اجازه دهید که میزان چربی کبد شما افزایش یابد التهاب و زخم هایی در ساختار کبدی به وجود خواهد آمد و آثار بیماری به طور جدی نمایان خواهد شد، به دلیل افزایش میزان چربی در کبد، کبد به آرامی بزرگ و غیر فعال می شود و سپس عملکرد آن کاهش می یابد، اگر بیمار بی تفاوتی نشان دهد و به این بیماری توجه نکند و مراجعه به پزشک را به فرداهای دیگر موکول کند آثار ذکر شده در او نمایان می شود.

یک نوع کبد چرب پیشرفته تر که همراه التهاب کبد می باشد و به نام ان ای اس اچ مشهور است بسیار خطرناک تر از کبد چرب معمولی است، کبد را دچار التهاب شدیدی قرار می دهد و به سرعت می تواند زخم هایی را در کبد ایجاد کند که به سیروز کبدی مشهور است.

اصول اساسی در برگردانیدن عملکرد کبد به حالت نرمال :

کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده مانند شکر، آرد سفید، برنج، سیب زمینی، شیرینی، مربا، آب نبات، نوشابه ها، آب میوه بسته بندی شده، فست فود، پیتزا، چیپس، پفک، شکلات ها (غیر از شکلات تلخ)، افزایش مصرف سبزیجات و میوه، سبزی های تازه و میوه جات مهم ترین و پر ارزش ترین حامی کبد شماست، مواد تازه موجود در این گروه غذاها در پاک سازی و فیلتر کردن کمک موثری به کبد می نمایند و فشار مضاعف بر کبد وارد نمی سازند، سالاد و سبزی های پخته را می توان به عنوان مهمترین عنصر مبارزه با کبد چرب شناخت، میوه ها به گروه های پر قند و کم قند تقسیم می شوند، خربزه، انگور، گلابی، هندوانه، جز میوه های پر قند طبقه بندی می شوند و سایر میوه ها از قند کمتری بهره می برند که خوردن آن ها به بیماران کبد چرب پیشنهاد می گردد، فیبر گیاهی و مواد معدنی موجود در میوه ها دوستان کبد شما هستند، گردو، فندق، بادام و سایر مواد مشابه اگر نمک سود نشده باشند و بو داده نباشند نیز برای کبد مفید هستند، مطالعات انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولکولی آمریکا نشان داده که سویا یکی از مواد غذایی بسیار ارزنده در مبارزه با کبد چرب است.

 

همچنین بخوانید:  پیشگیری از کبد چرب

 

پروتئین های لازم

برای مبارزه با کبد چرب بیماران نیاز به مصرف پروتئین دارند، بعضی افراد فکر می کنند که چون کبد چرب دارند پس نباید مواد چرب و پروتئینی را مصرف کنند، کبد ما بیشتر از طرف کربوهیدرات ها مورد تهاجم قرار می گیرند نه چربی های مفید و پروتئین های مفید، مهم ترین منابع پروتئینی جهت کمک به کبد عبارتند از : ماست، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی تازه، ساردین، تن ماهی (ماهی دودی و مواد دودی شده را از لیست غذایی خود حذف کنید) ماهی های بسته بندی شده را کمتر مصرف نمایید، پنیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و مکرر سویا را یادآور می شوم، پروتئین ها جلوی گرسنگی را می گیرد و باعث کنترل قند خون می شوند، پروتئین ها میزان انسولین را افزایش نمی دهند بنابراین باعث انبار کردن چربی نمی شوند، احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی کاذب می کنند، میل به مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهند، پروتئین ها نقش سازنده ای در تولید انرژی دارند، سبب ساخت عضله می شوند و… از خواص پروتئین ها هستند.

مصرف چربی های سالم

بسیاری از افراد مبتلا به چاقی و یا کبد چرب، درک اشتباهی راجع به مصرف چربی ها دارند، رژیم غذایی کم چرب و یا غیر چرب را در دستور کار مصرف قرار می دهند، شما احتیاج به مصرف چربی های سالم جهت حمایت از کبد خود دارید، متابولیسم بدون چربی در بدن به طور کامل انجام نمی گردد.

بدن انسان و کبد احتیاج به کلسترول برای حفظ سلامت خود دارد، اگر کلسترول در غذاهای ما نباشد کبد مجبور به تولید آن جهت رفع نیاز و حفظ سلامت خود می باشد، جهت تولید ویتامین ها و یا مواد صفرابی، هورمون جنسی، هورمون غده فوق کلیوی و حمایت مغز، بدن ما به کلسترول احتیاج دارد، مصرف بیش از حد داروهای کنترل کلسترول ما را دچار کاهش حافظه، دردهای عضلانی و کاهش توانایی جنسی می نماید، البته این در مورد افرادی است که مایلند کلسترول خود را خیلی پایین تر از حد نرمال نگه دارند.

از خوردن وعده های غذایی بزرگ خودداری کنید، اگر مبتلا به کبد چرب هستید وعده غذایی کوچک میل کنید تا دچار خستگی و نفخ معده نشوید، کسانی که از بیماری کبد چرب رنج می برند آگاهند که بعد از یک وعده غذایی سنگین دچار رفلاکس می شوند.

ادامه دارد….. قسمت سوم (قسمت آخر) روی لینک کلیک نمایید. قسمت سوم

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

    • عطارک
      6 فروردین 1403

      درود بر شما

      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم.

      شاد و پیروز باشید.

0