topNotif

علایم و راه های درمان تومورهای نخاعی را بشناسید

1765 بازدید
22 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علایم و راه های درمان تومورهای نخاعی را بشناسید

درمان تومورهای نخاعی : در طناب نخاعی که توسط ستون فقرات محافظت می شود، رشته های عصبی وجود دارد که اطلاعات را به مغز و در تمام بدن حمل می کنند. تومور نخاعی می تواند این تماس را مختل کند. همچنین، می تواند به عملکرد آن ها آسیب برساند و تبدیل به یک تهدید جدی برای سلامتی شود. حال در این مقاله، علایم و راه های درمان تومورهای نخاعی را بشناسید.

تومورهای نخاعی

 تومورهای نخاعی، سلول های غیر طبیعی هستند که بر روی سطح نخاعی، لایه های محافظ و یا لایه پوشش طناب نخاعی ایجاد می شود. تومورهای ستون فقرات، از رشد غیر طبیعی بافت های جدید به نام نئوپلاسم ها ایجاد می شوند.

آن ها به ندرت در نخاع یافت می شوند. به طور کلی، تومورها از دو نوع خوش خیم (که سرطانی نیستند) و بدخیم (که سرطانی هستند) می باشند. تومورهای خوش خیم، حتی اگر بافت استخوانی نرمال را از بین بردند ، اما آن ها بر بافت های دیگر تاثیر نمی گذارد. با این حال، تومورهای بدخیم همچنان به ستون فقرات حمله می کنند و امکان گسترش آن به سایر اعضا نیز وجود دارد.

درمان تومورهای نخاعی

درمان تومورهای نخاعی

بیشتر تومورهای غیر سرطانی به جای گسترش به قسمت های دیگر بدن در طناب نخاعی ایجاد می شوند. همچنین، آن ها تومورهای اولیه هستند و اغلب غیر سرطانی هستند. بیشتر سلول های سرطانی از نوع تومورهای نخاعی ثانویه هستند، به این معنی که آن ها به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به تومورهای ستون فقرات در مغز استخوان و ستون فقرات رنج می برند. این تومورهای ثانویه هستند که علت سرطان ریه یا سرطان پستان می باشند. تومورهای ستون فقرات در تمام سنین رخ می دهد، اما به طور معمول بیشتر در بزرگسالان جوان و میانسال دیده می شود.

انواع تومورهای نخاعی

سه نوع اصلی از تومورهای نخاعی عبارتند از:

  • ضایعات داخل مدولا (در درون طناب نخاعی)
  • خارج مدولا-داخل سخت شامه ای (در درون و یا در زیر سخت شامه ی نخاع)
  • خارج مدولا-خارج سخت شامه ای (خارج پرده سخت شامه)

 

همچنین بخوانید: عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی

 

علایم تومورهای نخاعی

علایم هر نوع سرطان به تدریج توسعه می یابد و تا زمانی که علایم آن ظاهر شود، در تمام بدن گسترش می یابد.  همانطور که تومورهای نخاعی به آرامی رشد می کنند، با گذشت زمان جدی می شوند.

درد

اغلب کمر درد شدید از مهمترین نشانه ها است. فشار روی نخاع می تواند درد ایجاد کند. ممکن است این احساس درد در قسمت های مختلف بدن نیز به وجود آید. این درد شدید و اغلب پایدار است با استراحت رفع نمی شود. همچنین، ممکن است باعث درد و سوزش شود. درد ستون فقرات عمدتا در صبح شدیدتر است.

ضعف عمومی بدن

همانطور که تومور گسترش می یابد، سیستم ایمنی بدن کاهش یافته و فرد ضعیف می شود. گاهی اوقات این مشکل چنان افزایش می یابد که حتی فرد از انجام کارهای شخصی خود باز می ماند.

تغییرات حسی

می تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد و باعث مشکلاتی از قبیل ضعف و بی حسی در دست و پا، حس سوزن سوزن شدن و نوسان در درجه حرارت بدن (تب و لرزش) شود.

سایر علایم

از سایر علایم می توان به ضعف عضلات پیشرونده یا از دست دادن کنترل روده یا مثانه (عدم کنترل مدفوع و ادرار) اشاره کرد. همچنین، نشانه هایی چون کاهش وزن نگهانی، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی در افراد دیده می شود.

روش های پزشکی درمان تومورهای نخاعی

درمان غیر جراحی

با توجه به اینکه تومورهای خوش خیم و یا بدخیم هستند، درمان غیر جراحی تومورها انجام می شود که عبارتند از:

شیمی درمانی

رشد و باروری سلول های سرطانی از طریق شیمی درمانی جلوگیری می شود. با استفاده از داروهای ضد سرطان، درمان و کنترل سرطان انجام می شود. انواع بسیاری از داروهای شیمی درمانی وجود دارد که می تواند با درمان های دیگر هماهنگ شود.

پرتو درمانی

سلول های سرطانی از طریق پرتو درمانی نابود می شوند. این روش، با کوچک کردن تومور یا توقف رشد آن، می تواند در کنترل بیماری کمک کند. در پرتو درمانی از پرتوهای قوی برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

جراحی

اغلب از این گزینه برای تومورهایی استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را برداشت. اهداف اصلی جراحی عبارتند از: کاهش درد ناشی از تومور نخاعی، بازیابی یا حفظ سطح عملکرد عصبی و ثبات بخشیدن به ستون فقرات. اما این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود زیرا می تواند باعث آسیب دایمی اعصاب اطراف تومور شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته انگور را با خواص سفت کردن پوست و درمان استرچ مارک، درمان جوش های صورت، کوچک کردن منافذ پوست صورت، درمان چروک های صورت، مرطوب کننده پوست های چرب، درمان شوره سر، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0