علایم و نشانه های مسمومیت از طریق اکسیژن

10240 بازدید
29 تیر 97
سمانه

مسمومیت از طریق اکسیژن

اگر اکسیژن با فشار نسبی بالا برای مدت طولانی تنفس شود، ایجاد مسمومیت خصوصا مسمومیت ریوی خواهد کرد. اگر اکسیژن با فشار نسبی بسیار بالا حتی برای مدتی کوتاه تنفس شود می تواند بر روی مغز اثرات سمی سریعی داشته باشد.

مسمومیت ریوی با اکسیژن

علل:

در غواصی های انجام گرفته با هوا (اسکوبا) و در عمق های کمتر از 50 متر معمولا مسمومیت به وجود نخواهد آمد، چرا که محدودیت های جدول های برداشت فشار این اجازه را نخواهند دارد. با این وجود مواردی وجود دارد که در آن مسمومیت با اکسیژن محتمل است. اگرچه محدودیت های عمق و زمان صورت گرفته بر سیستم های تنفسی اکسیژن برای پرهیز از همین مشکل بوده است، با این حال و خصوصا در زمانی که غوص های مکرر صورت پذیرفته باشد احتمال مسمومیت افزایش می یابد. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که واکنش هر فرد به اکسیژن نیز متفاوت است.

علایم و نشانه های مسمومیت از طریق اکسیژن

علایم و نشانه های مسمومیت از طریق اکسیژن

علایم و نشانه های مسمومیت از طریق اکسیژن

معمولا با یک احساس خارش در گلو، که در زمان دم شدیدتر بوده شروع شده که می تواند باعث بروز سرفه نیز گردد. بعد از چند ساعت قرارگیری در معرض اکسیژن خارش جای خود را به سوزش در پشت جناغ سینه داده، سرفه غیر قابل کنترل گردیده و تنگی نفس مانع کوچک ترین فعالیت خواهد شد. در افراد حساس، علایم اولیه مسمومیت می تواند به دنبال سه ساعت تنفس اکسیژن 100 درصد در فشار زیاد (آ تی آ2)  نمایان شود. معمولا نشانه های کمی در همراهی با مسمومیت ریوی وجود داشته، با این حال پیشرفت بیماری را می توان توسط اندازه گیری حجم ریوی که با افزایش مدت زمان تماس با اکسیژن، کاهش خواهد یافت، تحت بررسی قرار داد. بعد از حدود 10 ساعت تنفس 100 درصد در فشار ( آ تی آ2)، کاهش 10 درصد در حجم تنفس به وجود خواهد آمد.

تغییرات پاتولوژیک در ریه

موارد مشاهده شده در انسان شامل دو فاز متقاطع با هم می باشند، مرحله ی ترشحی اولیه و به دنبال آن فاز پرولیفراتیو، در طول فاز ترشحی آدم ریوی، خونریزی دخلی آلوئولی، ترشحات فیبرینی و پرخونی عمومی ریه وجود دارد. این مرحله به تدریج وارد فاز پرولیفراتیو شده که با ضخیم شدن تیغه های بین لوب های ریه، افزایش فیبروبلاستها، فیبروز اولیه و هیپرپلازی سلولهای آلوئولی همراه است.

اگرچه بروز این تغییرات شدید در عملیات غواصی نادر است، اما می توان آن ها را به دنبال درمان های طولانی مدت با اکسیژن هیپربار و یا در زمانی که فرد منتظر نجات یافتن از یک کمپارتمان زیر دریایی می باشد، ملاحظه کرد. بیمار ممکن است به دنبال ضخیم شدن دیواره های آلوئول دچار هیپوکسی گردد.

 

همچنین بخوانید:  دارویی معجزه آسا به نام اکسیژن

 

  دوز مسمومیت زای ریوی

به دنبال مسمومیت ریوی با اکسیژن بهبودی کامل را می توان انتظار داشت. زمان مورد نیاز برای بهبودی، وابسته به مدت زمان تماس با اکسیژن بوده و در صورت بروز کاهش حجم های ریوی این زمان از چند روز تا چند هفته به درازا خواهد انجامید. در موارد شدید احتمال فیبرو به وجود آمدن اسکار دایمی در ریه وجود دارد.

مسمومیت مغزی با اکسیژن

علایم و نشانه ها بسیار گوناگون بوده و شامل لرزش لب ها، گیجی، اضطراب، تهوع، وزوز گوش، دید لوله تفنگی، احساس خفگی، سختی در تنفس، لرزش و تشنج می باشند. به علاوه میزان ثابتی از اکسیژن و یا مدت زمان مشخصی باعث بروز علایم نمی شود بلکه زمان و آستانه ی بروز علایم در افراد مختلف متفاوت بوده و حتی در دو روز متفاوت در یک فرد یکسان نخواهد بود.

بروز یک تشنج عمومی تونیک – کلونیک به عنوان اولین علامت مسمومیت مغزی بعید نیست. این تشنج دارای دو مرحله می باشد. اول مرحله سفتی عضلانی – فاز تونیک – که می تواند تا یک دقیقه ادامه یابد. تلاش برای به سطح آوردن بیمار در این حالت خطرناک است چرا که اسپاسم گلوت و عضلات تنفسی می تواند مانع بازدم مناسب در هنگام صعود گردد. عدم بازدم مناسب باعث افزایش فشار در ریه و باروترومای ریه خواهد شد. فاز تونیک در ادامه به فاز کلونیک تبدیل می شود که در آن فرد دچار تشنج واقعی خواهد شد. این حالت می تواند برای مدت نامعلومی ادامه یابد. هوشیاری معمولا یک تا سه دقیقه بعد از پایان تشنج به دست می آید فاز بعد از تشنج 30- 5 دقیقه به طول خواهد انجامید.

درمان

اگر تشنج در زیر آب اتفاق افتاده عمقی که غواص در آن قرار دارد را باید تا حد امکان خصوصا در فاز تونیک تشنج ثابت نگاه داشت و بعد از آن وی را به سطح آورد. اگر غواص به علت تشنج و یا پرهیز از غرق شدن اقدام به صعود سریع نماید به صورت تئوریک احتمال بروز باروترمای ریوی و بیماری برداشت فشار وجود خواهد داشت. به دنبال پایان یافتن تشنج یک معاینه ی کامل عصبی برای کنار گذاشتن احتمال بیماری برداشت فشار لازم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بابونه را با خواص ضد امراض عصبي، رفع سردرد و کمردردهاي عصبي، رفع ورم روده و اختلالات يائسگي، رفع قاعدگي هاي دردناک، مقوي معده، روشن و شفاف کننده مو، درمان سرفه کودکان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0