topNotif

علایم و نشانه های پر فشاری خون

1529 بازدید
08 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

علل ایجاد و نشانه های پرفشاری خون را بشناسیم !

علایم و نشانه های پر فشاری خون : در 95 درصد موارد هیچ علت خاصی در ایجاد پر فشاری خون یافت نمی شود به همین دلیل به این نوع از پر فشاری خون اولیه اطلاق می گردد، یک علت زمینه ی در بروز پر فشاری خون دیده می شود، در این موارد افراد مبتلا به پر فشاری خون دارای مشکلی در کلیه هایشان یا در غدد فوق کلیه می باشند، به این نوع از پر فشاری خون ثانویه گویند.

عوامل مختلفی در بروز پر فشاری خون دخیل هستند، وراثت، نقش مهمی در ایجاد پر فشاری خون بازی می کند به طوری که بعضی از خانواده ها بیشتر دچار این مشکل می شوند. فشار خون تمایل دارد که با افزایش سن بیشتر شود اما این امر عمدتا به علت تغییر در نحوه زندگی افراد است، بسیاری از مردم وقتی سن شان بیشتر می شود تحرکشان کمتر شده و وزنشان افزایش می یابد. کاهش فعالیت و افزایش وزن دو عاملی هستند که به بالا رفتن فشار خون کمک می کنند، به علاوه افرادی که عادت به خوردن غذاهای پر نمک و شور دارند، با افزایش سن فشار خونشان بالاتر می رود.

نژاد افراد نیز نقش مهمی در بروز پر فشاری خون دارد مثلا افراد سیاه پوست آفریقایی که در کشورهای غربی زندگی می کنند شیوع پر فشاری خون در آن ها بیش از سفید پوستان است. فشار خون همیشه در طول شبانه روز تغییراتی دارد و معمولا در حین تمرینات ورزشی که قلب برای تلمبه زدن و فرستادن خون به همه نقاط بدن تندتر کار می کند افزایش می یابد. با این حال افرادی که به طور منظم و همیشه ورزش می کنند نسبت به افرادی که فعالیت ورزشی ندارند در حالت استراحت فشار خون کمتری دارند. وقتی شما در حالت خواب یا استراحت هستید همیشه فشار خون تان کمتر است.

اگر یک بار شما فشار خون تان را اندازه گرفتید و فشار خون بالایی برای شما ثبت شد هنوز نمی توان گفت که شما مبتلا به پر فشاری خون هستید. حداقل دو بار باید فشار خون شما بالا باشد آن هم حداقل در طی دو ماه تا بتوان تشخیص داد که شما دچار پر فشاری خون هستید.

به طور ایده آل فشار خون شما باید در حالی که به آرامی و شل بر روی صندلی نشسته اید اندازه گرفته شود، اگر فشار خون شما به طور خطرناکی بالا است یا در موقعیت های خاصی قرار دارید مثلا باردار هستید اقدامات اورژانسی ممکن است لازم شود.

علایم و نشانه های پر فشاری خون

علایم و نشانه های پر فشاری خون

 

تنظیم فشار خون !

در بدن دو سیستم وجود دارد که به نگه داشتن فشار خون در حد طبیعی کمک می کند، یکی سیستم اعصاب سمپاتیک است که هورمون های آدرنالین و نور آدرنالین ترشح می کند. این هورمون ها می توانند بر اساس اینکه در کدام قسمت بدن به آن ها نیاز باشد هم باعث تنگ شدن و هم باعث گشاد شدن رگ ها شوند. این سیستم در موقعیت های بحرانی و در مواقع خاصی وارد عمل می شود، مثلا در هنگام جنگ یا گریز به طور موقت عملکرد قسمت هایی از بدن که در آن موقع به آن ها احتیاج نداریم مثلا دستگاه گوارش را کاهش می دهد و این کار را با تنگ کردن رگ های خونی دستگاه گوارش انجام می دهد، در آن زمان رگ های سایر قسمت های بدن مثل عضلات را گشاد می کند تا خون بیشتری در آن ها جریان یافته و فرد بتواند از خطر فرار کند. به علت اثر تنگ کنندگی بر روی رگ های کوچک این فرآیند می تواند در ایجاد فشار خون نقش مهمی داشته باشد.

سیستم مهم دیگر هورمونی است به نام رنین که از کلیه ها ترشح می گردد و باعث فعال شدن یک آنزیم به نام آنژیوتانسین دو می شود. این آنزیم باعث تنگ شدن رگ ها می گردد همچنین باعث تحریک  و رها شدن هورمونی از غدد فوق کلیه می گردد. این هورمون موجب بند آمدن آب و نمک به وسیله کلیه ها شده و ممکن است فشار خون را از این طریق بالا ببرد. رگ های خونی بسیار کوچک که به شریانچه ها معروف هستند در دیواره شان دارای سلول های عضلانی صاف  می باشند که در صورت افزایش غلظت کلسیم منقبض می شوند.

افراد مبتلا به پر فشاری خون نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی دارند دارای مقدار کلسیم بیشتری در سلول های عضلانی صاف هستند، در افراد فشار خونی گفته می شود که این افزایش غلظت کلسیم موجب انقباض شریانچه ها می شود و آن ها را سفت تر می کند تا قلب برای تلمبه زدن دچار مشکل گردد.

عوامل مرتبط با نحوه زندگی !

همان طور که گفته شد پر فشاری خون به ژنتیک و وراثت و نیز نحوه زندگی افراد بستگی دارد، در تحقیقاتی که بین دوقلو های یکسان انجام شده و دوقلو هایی که هر کدام از بچه ها در خانواده ای جدا به صورت فرزند خوانده بزرگ شده ند، دیده شده که در خانواده هایی که از رژیم غذایی مناسب برخوردار بوده اند با وجود اینکه از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون بوده اند دچار این وضعیت نشده اند، بنابراین می توان گفت که نیمی از علل پر فشاری خون در افراد به عوامل ژنتیکی و نیمی دیگر به عوامل تغذیه ای و رژیمی بستگی دارد.

علایم و نشانه های پر فشاری خون

علایم و نشانه های پر فشاری خون

مصرف نمک !

مصرف نمک اثر مستقیم بر روی فشار خون دارد، نشان داده شده است که بالا رفتن فشار خون همزمان با بالا رفتن سن در نتیجه مصرف مقادیر زیاد نمک می باشد. کاهش مصرف نمک به پایین آمدن فشار خون کمک می نماید اما مصرف زیاد نمک در طی چندین سال احتمالا با افزایش مقدار سدیم موجود در سلول های باعث افزایش فشار خون می گردد. شواهدی وجود دارد که افرادی که دارای زمینه وراثتی برای ابتلا به پر فشاری خون هستند از توانایی کمتری برای برداشت نمک از بدنشان از طریق کلیه ها برخوردارند.

وزن !

افرد چاق نسبت به افراد لاغر فشار خون بیشتری دارند، این امر تا حدودی به این علت است که بدن افراد چاق مجبور است برای سوزاندن کالری های اضافی که مصرف می کنند کار بیشتری انجام دهد. همچنین افراد چاق علاقه دارند که بیشتر از حد طبیعی نمک مصرف کنند. به علاوه افراد چاق نسبت به هورمون انسولین مقاوم بوده و قند خون آن ها بالاتر می رود و این امر ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون در آن ها شود. وقتی وزن شما بالا میرود فشار خون شما هم افزایش می یابد اما اگر وزنتان کاهش یابد فشار خون تان هم کاهش می یابد.

الکل !

مصرف الکل بر روی فشار خون اثر  دارد و به طور کلی هر چه بیشتر الکل مصرف شود فشار خون هم بالاتر خواهد رفت. افرادی که زیاد مشروب می خورند دارای فشار خون بالاتری بوده و خطر سکته مغزی در آن ها زیاد است.

استرس !

استرس می تواند در کوتاه مدت فشار خون را بالا ببرد اما در بالا بردن فشار خون در دراز مدت نقش چندانی ندارد. روش ها و تکنیک های آرام سازی و ریلکسیشن ممکن است کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد اما احتمالا در کنترل فشار خون واقعی کافی نخواهد بود. ارتباط بین استرس و فشار خون مبهم و گیج کننده است و بسیاری از تحقیقات اولیه در این مورد با استانداردهای امروزی مطابقت ندارد. شکی وجود ندارد که تحریکات استرس زا می توانند باعث بالا رفتن فشار خون شوند. برای مثال اگر شما خبر بد و ناراحت کننده ای بشنوید فشار خون شما ممکن است بالا برود. همچنین در محیط های پر سر و صدا نیز فشار خون بالا می رود.

 

 

همچنین بخوانید:  توصیه های جدی درباره فشار خون  

 

 

پتاسیم و کلسیم !

خوردن غذا های حاوی مقادیر زیاد پتاسیم مثل میوه و سبزی برای حفظ فشار خون در سطح پایین خوب هستند با این حال از آنجایی که افرادی که رژیم غذایی پر پتاسیم مصرف می کنند اغلب نمک کمی می خورند مشکل است بفهمیم که پایین بودن فشار خون آن ها علت مصرف زیاد پتاسیم می باشد یا مصرف مقدار اندکی نمک، شواهد زیادی وجود دارد که افرادی که کمتر پتاسیم مصرف می کنند دارای فشار خون بالاتری هستند در حالی که افرادی که میوه و سبزی زیاد مصرف می نمایند فشار خون کمتری دارند و کمتر دچار سکته مغزی می شوند.

سلول های بدن وقتی با پتاسیم زیاد روبرو شود از دست سدیم یا همان نمک خلاص می شود، این اثر مصرف پتاسیم در مقایسه با مصرف نمک، اندک می باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده نشان داده شده است که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد کلسیم، می تواند جلوی پر فشاری خون را بگیرد.

تمرینات ورزشی !

گرچه فشار خون شما در هنگام تمرینات ورزشی بالا می رود، اما اگر شما به طور منظم و همیشه ورزش کنید، سالم تر خواهید بود و نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند فشار خون شما پایین تر خواهد بود. قسمتی از این امر به علت این است که افرادی که ورزش می کنند معمولا سیگار هم نمی کشند گرچه تمرینات ورزشی همچنین دارای اثر مستقیمی بر پایین آوردن فشار خون است. هدف شما باید انجام تمرینات منظم و به میزان متوسط باشد و از انجام ورزرش های سنگین به طور نامنظم و گاه گاه پرهیز نمایید.

علایم و نشانه های پر فشاری خون !

اکثر افرادی که دچار پر فشاری خون هستند هیچگونه علامت یا شکایتی ندارند. بعضی افراد عقیده دارند که می توانند فشار خون خود را حس کنند و بدانند که چه موقع بالا می رود ولی احتمالا آن ها استرس های هیجانی خود را احساس می کنند که در مواقع این استرس ها فشار خون می تواند بالا برود یا نرود. این واقعیت که فشار خون باعث هیچ علامت و نشانه ای نمی شود موجب می گردد که اغلب افراد برای چندین سال دچار پر فشاری خون بوده و از آن بی خبر باشند و تا زمانی که این پر فشاری خون بر روی قلب، مغز و کلیه های آن ها اثر سو نگذاشته از ابتلا به این وضعیت بی اطلاع هستند. آن ها بعد از ابتلا به بیماری قلبی، مغزی و کلیوی با وضعیتی وخیم به نزد پزشک خواهند رفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون فشار خون را با خواص تنظیم فشار خون های عروقی و عصبی، دفع سموم بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0