topNotif

علت ایجاد اختلال لب شکری و شکاف کام چیست

3182 بازدید
14 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

لب شکری و شکاف کام :

لب شکری و شکاف کام به اختلالی گفته می شود که در آن، لب بالا و سقف دهان نوزاد به دلیل اختلال در دوران جنینی به طور کامل شکل نگرفته است و در نتیجه آن، بافت، ترتیب صحیح خود را پیدا نمی کند و فاصله (شکافی) در لب بالا و سقف دهان ایجاد می شود. به طور معمول این اختلال به صورت ایجاد شکافی بر روی لب بالا بروز می کند، ولی مواردی هم وجود دارد که در آن ها، دو شکاف در زیر هر سوراخ بینی دیده می شود. نوع خفیف تر این اختلال عبارت است از ایجاد تنها یک شکاف کوچک که به آن، شکاف میکروفرم گفته می شود و به شکل بافت جوشگاهی (اِسکار) کوچکی بر روی لب بالا  است. لب شکری بیشتر در پسرها و در یک نوزاد از هر هفتصد نوزاد متولد شده، مشاهده می شود.

زمان رخ دادن این اختلال :

لب بالا، در حدود هفته پنجم جنینی و سقف دهان (کام)، تقریبا در هفته دوازدهم جنینی شروع به ساخته شدن می کند و چنانچه در روند اتصال این دو بخش به یکدیگر، در دوران جنینی اختلال روی دهد، شکافی میان لب بالا و لثه ایجاد می شود. شدت این اختلال، از نوزادی تا نوزادی دیگر متغییر است. این اختلال ممکن است به چند شکل دیده شود.

علت ایجاد اختلال لب شکری و شکاف کام چیست

علت ایجاد اختلال لب شکری و شکاف کام چیست

انواع لب شکری :

لب شکری یک طرفه، لب شکری دو طرفه، در بعضی موارد لب شکری و شکاف کام، همراه با یکدیگر و در برخی موارد فقط یکی از این دو اختلال ایجاد می شود و بر طبق شواهد این اختلال ها با بعضی نقایص مادر زادی دیگر در ارتباط اند، مانند نقایص مادرزادی قلب، ضعف عضلانی، مشکلات یادگیری. در برخی موارد شکاف کام که در نتیجه عدم اتصال دو طرف سقف دهان به یکدیگر در دوران رویانی ایجاد می شود، ممکن است کامل باشد و از کام نرم و کام سخت به داخل حفره های بینی ادامه یابد و یا ممکن است درجات مختلفی از شکاف ناکامل یا نسبی را بروز دهد.

 

همچنین بخوانید: کودک مبتلا به سندرم دان چگونه کودکی است

 

علت ایجاد اختلال لب شکری و شکاف کام :

علت این اختلال می تواند ژنتیکی باشد. تاثیرات محیطی (مانند داروها) نیز می تواند موجب بروز اختلال و یا با تداخل با ژنتیک، عوارض مزبور را ایجاد کند. چنانچه فردی دارای این مشکل باشد، احتمال این که صاحب فرزندی با لب شکری و شکاف کام در آینده شود، از یک در هفتصد به یک در چهارده می رسد. به نظر می رسد که این اختلال با نژاد در ارتباط است، دست آوردهای تحقیقاتی حاکی از آن است که میزان ابتلای نژاد آفریقایی کمتر از همه (یک در هزار نوزاد) و در آسیایی ها بیش از سایرین (یک در پانصد نوزاد) است.

درمان لب شکری و شکاف کام :

برای درمان باید از تیمی متشکل از جراح پلاستیک، ارتودونتیست، دندانپزشک، پرستار، متخصص گفتار درمانی، شنیدار درمانی و مدد کار اجتماعی استفاده شود. معمولا درمان جراحی لب شکری در حوالی سه ماهگی و درمان جراحی شکاف کام قبل از یک سالگی انجام می شود. ممکن است تنها به یک مرحله جراحی نیاز باشد ولی در برخی موارد باید عمل جراحی در چند مرحله صورت گیرد، جراحی ترمیمی زیبایی بینی و لب و فک، گاهی هم ممکن است عمل پیوند استخوانی برای پر کردن شکاف موجود در سقف دهان لازم باشد که به ثابت شدن صحیح دندان ها در داخل لثه هم کمک می کند.

عوارض بعد از عمل :

مشکلات دراز مدت بعد از عمل جراحی لب شکری و شکاف کام عبارتند از : اختلال تکلم، کاهش شنوایی، تکامل ناقص دندان ها، اختلال در ردیف شدن دندان ها، عفونت های مزمن تنفسی و گوش، ایجاد اشکالات مختلف عاطفی و اجتماعی.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ استویا را با خواص لاغری و کاهش وزن، کاهش فشار خون، کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری از دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0