topNotif

علت بیماری استسقا در انسان و روش های درمان آن

31842 بازدید
10 فروردین 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 10 مهر 1398

آیا می دانید علت بیماری استسقا در انسان چیست ؟

بیماری استسقا معمولا از خرابی و ناتوانی کبد ناشی می شود. گاهی نیز علت را باید در ناتوانی دیگر اعضای بدن مانند معده، روده، اعضای تناسلی، صفاق و طحال جستجو کرد. در چنین شرایطی هم، باز کبد ضعیف و ناتوان می گردد. چون غالبا در بروز بیماری استسقاء اعضا و احشا دیگر مثل معده، روده، طحال، شش ها، اعضای تناسلی و … نیز شرکت دارند، لذا ضمن درمان بیماری به علاج آنها نیز باید پرداخت.

طب قدیم، این بیماری را به سه نوع تقسیم کرده است :

  1. استسقا ذقی : در این حالت آب در شکم جمع شده و دست و پاهای بیمار آماس می کند.
  2. استسقا لحمی : آب یا ماده بلغمی به اندام ها رفته و سراسر بدن همچون جسد مردگان آماس می کند.
  3. استسقا طبلی : باد در شکم جمع شده و آماس می کند. گاه در این حالت آب هم وجود دارد. علت استسقا را از سومزاج، سده، آماس کبدی و مشارکت اندام های دیگر دانسته اند.
علت بیماری استسقا در انسان

علت بیماری استسقا

 

نشانه استسقا با توجه به علت آن :

چنانچه طبیعت بیمار گرم باشد، این امر ایجاد اختلال و ناتوانی در کبد می کند که در نتیجه گرمی، کبد نمی تواند بدان گونه که باید غذا را بپزاند و همه آن را تبدیل به مواد قابل جذب سازد. به سبب تزاید گرمی، بدن گداخته شده و عوارضی نظیر قی، استفراغ، اسهال و عرق ریزی روی خواهد داد.

چنانچه بیماری ناشی از سوء مزاج سرد باشد، حرارت طبیعی بدن، کم شده و کبد دچار ضعف گردیده و نمی تواند خوراک را مستحیل و تبدیل کامل نماید. علت بروز سوء مزاج سرد بیشتر به واسطه مشکلات طحال می باشد که مواد سودائی زیادی ترشح کرده و این مواد با رفتن به معده موجب از کار افتادن معده و در نتیجه تورم کبد و بروز استسقا می گردند.

اگر علت بروز استسقا از اختلال کبد باشد، پاها ورم کرده و بیمار سرفه های خشک خواهد کرد. اگر هم علت بیماری از گرمی کبد باشد، تشنگی، تلخی دهان، لاغری بدن، استفراغ صفراوی و سوزش ادرار رخ خواهد داد و رنگ بول نیز مایل به سرخی خواهد گردید. اگر علت از سردی کبد باشد بی میلی به آب، ترشی دهان، ضعف گوارش و دیگر نشانه های بلغمی خواهد بود. در استسقا گاه کبد بزرگ شده و بخشی از فضای شکم را فرا می گیرد و گاه به عکس کوچک تر می شود.

روش های درمان استسقا در انسان

هر گاه از حرارت باشد باید داروهایی تجویز شود که حرارت بدن را کم کرده و مقوی معده، کبد و کلیه های گرم باشد. آب انار، آب آلو، پرتقال و سایر مرکبات، آلبالو، گیلاس، زرشک، خیار، کدو، هندوانه، آب ترب و برگ آن خیلی مفید هستند. با توجه به این که ترب طبیعتی مایل به گرم دارد، لذا باید آن را با سکنجبین یا آب آلو و امثال آن به بیمار داد تا تعدیل حاصل گردد. سرکه نیز تشنگی فرد مستسقی را تسکین داده، سده را می گشاید و استسقای گرم را نفع می رساند.

 

همچنین بخوانید: خواص گیاه دم اسب

 

نسخه ترکیبی اول

برای لینت مزاج، پوست هلیله زرد، شیرخشت، بیدخشت، آلو و فلوس می دهند و یا تنقیه از مغز فلوس 10 قسمت، بنفشه یک قسمت، گل ختمی 2 قسمت، گل پنیرک 2 قسمت و ریوند تا 2 قسمت به کار می برند. اگر بخواهند مزاج بیشتر عمل کند یک مثقال (حدود 5 گرم) سنا مکی بر آن می افزایند، گاهی هم لازم می شود فلوس خوراکی بدهند.

نسخه ترکیبی دوم

میزان ۱۰۰ گرم تخم شنبلیله، ۱۰۰ گرم کوشنه، ۵۰ گرم صمغ بادام، ۵۰ گرم ریشه باباآدم، ۵۰ گرم ترمس، ۳۰ گرم برگ بو، ۳۰ گرم زنجبیل و ۱۵ گرم ریواس را آسیاب و مخلوط نمایید. سپس، روزانه ۲ تا ۴ قاشق مرباخوری از آن را میل نمایید.

نسخه هلیله زرد

میزان ۵۰ گرم هلیله زرد و ۵۰ گرم کافشه (گلرنگ) را آسیاب کرده و با هم مخلوط نمایید. سپس، روزانه یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک استکان آب جوش ریخته و بعد از ۱۵ دقیقه آن را میل نمایید.

شیر شتر

مصرف روزانه شیر شتر به همراه تباشیر، به مدت یک هفته برای کاهش علائم این بیماری بسیار موثر است.

نسخه برای تب و رفع حس تشنگی

هرگاه بیمار دچار تب شده و تشنگی زیاد داشته باشد، آب تاجریزی و تخم کاسنی را جوشانده و یا تخم کاسنی و ریشه کاسنی را با سکنجبین به بیمار می دهند. آب ماست به مقدار زیاد بسیار مفید بوده و رفع استسقا را می نماید. ادرار و تعریق تخفیف دهنده بیماری می باشد، لذا از تجویز داروهای با طبیعت گرم مانند زنجبیل و دارچین و رازیانه باید احتزاز نمود، چون امکان تحریک صفرا را به وجود می آورند.

نسخه برای تعریق

برای تعریق، بوره ارمنی را با روغن بابونه آمیخته به محل ورم بمالند تا عرق کرده و رطوبت و سموم را از راه پوست خارج سازد. در قدیم برای تعریق، بیمار را در شن گرم و در برابر اشعه آفتاب می خوابانیدند و از آب چشمه های معدنی استفاده می نمودند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه خربق را با خواص قاعده آور، ضد کرم معده، مقوی قلب، دافع رطوبت، درمان و رفع بیماری استسقا و بیماری های سرد و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0