topNotif

علت زرد شدن برگ انجیری و روش های درمان آن

3243 بازدید
16 فروردین 01
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 17 فروردین 1401

علت زرد شدن برگ انجیری و روش های درمان آن

با سلام و درود بر شما همراهان عزیز و گرامی دوستان مهربانم

برگ انجیری یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین گیاهان آپارتمانی است که نمونه های از این گیاه جزو گیاهان لوکس و گران قیمت محسوب می شود؛ بنابراین باید نکاتی در مورد نگهداری این گیاه محبوب بدانیم تا با ایجاد شرایط ایده آل جهت رشد گیاه، از بیماری های آن پیشگیری کنیم تا کمتر به گیاه آسیب وارد بشود.

اگرچه برگ انجیری گیاه مقاومی است، اما اگر شرایط نگهداری این گیاه مناسب نباشد به مشکلاتی برمی خوریم که دراینجا به شما کمک می کنیم تا راه های نگهداری و شاداب بودن و درمان و پیگشیری بیماری های این گیاه زیبا رو بهتر بشناسیم.

زرد شدن برگ های برگ انجیری، رشد کم گیاه، بیحال بودن گیاه وسرحال نبودن آن و… از جمله مشکلاتی است که گاهی برای این گیاه اتفاق می افتد. با ما همراه باشید تا علت زرد شدن برگ انجیری و روش های درمان آن را بررسی و رفع کنیم.

 

علت زرد شدن برگ انجیری

علت زرد شدن برگ انجیری

 

علت زرد شدن برگ انجیری

  • در صورتی که گیاه برگ انجیری دارای تعداد زیادی برگ پژمرده و زرد باشه، به ما هشدار می دهد که آبیاری زیاده و خاک غرقاب شده است. زمانی که آبیاری بیشتر از نیاز گیاه باشه، ریشه ها در آب غرق میشن و گیاه درست نفس نمیکشه و برگ ها به دلیل نرسیدن اکسیژن، زرد و قهوه ای میشن و ریزش پیدا می کنند. در این مواقع آبیاری رو کمتر و فاصله آبیاری را بیشتر کنید.
  • همچنین بهتر است زهکشی گلدان را نیز بررسی کرده و از باز بودن سوراخ ته گلان مطمئن شوید.
  • حالا که از زمان و مقدار آبیاری مطمئن شدیم، ممکنه این مشکل از کمبود مواد مغذی گیاه در خاک نیز باشه. به منظور تقویت گیاه، هر 2 هفته یکبار آن را با کود مناسب برگ انجیری تغذیه کنید.
  • البته اگر خاک گیاه سنگین باشد این اتفاق نیز می افتد، چون خاک سنگین دیرتر خشک می شود و اگر گیاه نیازمند خاک سبک باشد با هر بار آبیاری زمان بیشتری صرف خشک شدن خاک می شود و ریشه ها زمان بیشتری در خاکِ مرطوب و حتی باتلاقی می مانند در نتیجه ریشه ها آسیب دیده وبرگ ها زرد می شوند.

نکته: ذکر این نکته لازم و ضروری است که در فصل تابستان چون خاک گیاهان براثر گرما زودتر خشک می شوند، گیاهان به آبیاری بیشتری نیاز دارند و در فصل زمستان به آبیاری کمتری نیازمند هستند.

 

همچنین بخوانید:  علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

 

قهوه ای شدن لبه و نوک برگ های گیاه

  • هنگامی که رنگ سر برگ های گیاه سبز نیست و قهوه ای رنگ می شود به اصطلاح به آن نوک سوزی برگ می گوییم.
  • هنگامی که گیاه تشنه باشد و رطوبت محیط کم شده باشد و هوای اطراف گیاه گرم باشد نوک برگ ها از بی آبی و گرما قهوه ای و به اصطلاحی نوک سوز می شود. با مرطوب کردن هوای اطراف گیاه خشکی محیط را کمترمی کنیم.
  • برای مرطوب کردن محیط اطراف گلدان می توان از جزیره استفاده کرد (جزیره یعنی تعدادی سنگریزه در زیر گلدانی ریخته و همیشه پر آب باشه توجه داشته باشید ته گلدان در آب نباشه روی سنگریزه ها باشه) یا چند عدد ظرف آب کنار گیاه بگذارید و هوای محیط گیاه رو هم خنک تر کنید، و آبیاری گیاه رو هم نظم بیشتری بخشید.

شپشک به شدت بی رحم آرد آلود

  • شپشک آردآلود آفتی است شبیه پنبه و آرد و به شدت تکثیر می شوند که اگر دیر به گیاهمون برسیم به سرعت تموم گیاه رو آلوده کرده و از شیره گیاه می نوشند تا گیاه کاملا ازبین برود.
  • اولین اقدام این است که گیاه آلوده به شپشک رو از سایر گیاهان جدا می کنیم، چون این آفت به دیگر گیاهان سرایت می کند و درمان گیاهان سختر می شود.
  • اگر خیلی زود به گیاه آلوده برسیم با گوش پاکن و الکل و صابون رقیق شده برگ ها و ساقه های گیاه رو از آلودگی ها پاک می کنیم.
  • اما اگر آلودگی زیاد بود، در چند نوبت گیاه رو سمپاشی می کنیم، در فضای باز و ساعت هایی که گیاه برابر نور خورشید و گرما نباشد، مثل صبح خیلی زود یا غروب آفتاب، درسه نوبت سمپاشی رو انجام می دهیم.

امیدوارم مطالب و راهکارهای بالا براتون مفید بوده باشد و بتواند به شما در شادابی و سلامتی گیاهان تون کمک کند.

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گزنه خشک را با خواص زدودن آفات گیاهان، کاهش درد نقرس، کاهش فشار خون، درمان ناراحتی های قلبی، درمان تب یونجه، رفع ورم پروستات، ازدیاد شیر مادر، درمان عفونت های پوستی، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0