topNotif

علت قرمزی خون چیست

13812 بازدید
14 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

آیا می دانید علت قرمزی خون چیست ؟

خـون بافتی مرکب از چند نوع سلول، شناور در محیط مایعی به نام پلاسما است. خون اساسا وسیله ای است که سلول های خونی، گازها، مواد غذایی، فضولات حاصل از اعمال متابولیکی بدن و بالاخره هورمون ها را در بدن جابه جا و حمل و نقل می کند. یک انسان معمولی در بدن خود بین چهار تا پنج لیتر خون دارد و این خون در داخل سرخ رگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها مرتب در حال گردش و جریان است. خون تمام انسان ها در تمام دنیا قرمز است. برای دانستن علت این مطلب، ابتدا باید اطلاعاتی از اجزا تشکیل دهنده ی خون داشته باشیم. خون دارای چهار عنصر سازنده :

  1. پلاسما
  2. گلبول های سفید
  3. گلبول های قرمز
  4. پلاکت ها

می باشد. اگر نمونه خونی را در یک لوله ی آزمایشگاهی بریزیم و به حال خود بگذاریم، بخش های جامد و مایع آن از یکدیگر جدا می شود.

پلاسما :

چهل و پنج درصد از حجم خون را جامدهای مرطوب می سازند، بازمانده آن مایعی است که پلاسما خوانده می شود. پلاسما، مایع غلیظ زرد رنگی شامل آب، پروتئین ها، چربی ها، نمک های معدنی، فیبرینوژن و آنتی کورها می باشد. پروتئین ها به رشد بدن کمک می کنند و همچنین پروتئین هایی که سبب لخته شدن خون می شوند و چیزهایی که فضولات و ضایعات سوخت و ساز (متابولیسم) در بدن به شمار می روند. آنتی کورها یا پادتن ها، باکتری های مضر را می کشند و سموم ترشح شده توسط باکتری ها را خنثی می کنند و فیبرینوژن در هنگام خونریزی یا جراحت، سبب بند آمدن خون می شود.

علت قرمزی خون چیست

علت قرمزی خون چیست

گلبول های سفید :

گلبول های سفید خون از نظر تعداد کمتر هستند و اندازه شان در حدود یک دهم میلی متر می باشد. در مقابل هر گلبول سفید خون تعداد هفتصد گلبول قرمز وجود دارد. گلبول های سفید، از بدن در برابر میکروب های بیماری زا محافظت می کنند.

پلاکت ها :

پلاکت ها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند و هر میلی متر مکعب خون شامل چهل هزار تا صد و پنجاه هزار پلاکت است و این پلاکت ها هستند که در موقع انعقاد خون در زمان زخم و خون ریزی نقش حیاتی دارند. حال این سوال پیش می آید که چرا پلاکت ها زمانی که خون در بدن جریان دارد، سبب انعقاد نمی شوند؟ پاسخ این است که، سلول های خونی حاوی ماده ای به نام هپارین هستند که اجازه انعقاد خون را نمی دهند.

 

همچنین بخوانید:  معالجه کم خونی با گیاه کوشاد

 

گلبول های قرمز :

گلبول های قرمز خون از نظر شکل، شبیه دیسک هستند و اندازه شان در حدود هشت صدم میلی متر می باشد. این گلبول ها، حاوی رنگدانه ای به نام هموگلوبین هستند که از آهن و پروتئین ها تشکیل شده است. قرمز بودن رنگ خون، به علت همین رنگدانه های هموگلوبین در گلبول های قرمز است. تعداد گلبول های قرمز در زنان در حدود چهار و نیم میلیون و در مردان پنج و نیم میلیون در هر میلی متر مکعب خون می باشد. گلبول های قرمز خون وظیفه حمل اکسیژن را از یک نقطه به نقطه دیگر بدن به عهده دارند و اکسیژن جذب این گلبول ها شده و در داخل بدن حمل می شود. گلبول های قرمز در حدود چهار ماه عمر می کنند و سرانجام اکثرا درون طحال می شکنند و سلول های جدیدی جایگزین این سلول های مرده می گردند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جنتیانا را با خواص اشتهاآور،مقاوم کننده بدن در برابر بیماری ها، محرک اعمال تغذیه و خون ساز، تحلیل برنده ورم طحال و مفید برای نارسایی اعمال کبد، ضد افسردگی و برطرف کننده خستگی های روحی، ضد نقرس و مقوی کبد، ضد تب و صفرابر، مسکن دردهای سیاتیک و افزاینده خون عادت ماهیانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0