علت گریه نوزاد چیست و برای آرام کردن او چه باید کرد؟

2476 بازدید
16 خرداد 99
سمانه
,,

علت گریه نوزاد چیست و چه باید کرد؟

شنیدن صدای گریه نوزاد یکی از تجربه های ناخوشایند روزانه والدین است. آن ها از خود می پرسند: چرا گریه می کند؟ آیا بیمار است؟ آیا سایر اطفال هم همین قدر می گریند؟ آیا باید او را بغل کنیم، یا برعکس باید از این کار بپرهیزیم چون گوش به فرمان طفل می شویم؟ نگرانی، افزون بر خستگی باعث بروز فشارهای روحی در بسیاری از والدین می شود.

باید بدانید که گوش شما پس از چند هفته، گریه های ناشی از خستگی، گرسنگی و عصبانیت را از گریه های واقعی که نشان درد جسمانی است، تشخیص می دهد. در این هنگام نگرانی های گذشته تان را فراموش می کنید، زیرا گریه فرزندتان با غریزه مادری یا پدری شما به وضوح سخن می گوید. بیاید ببینیم دلیل این گریه ها کدام است؟

 

علت گریه نوزاد چیست

علت گریه نوزاد چیست

 

علت گریه نوزاد چیست و چه باید کرد؟

نخست، همیشه به کودکی که می گرید سربزنید، مطمئن شوید که در موقعیت بدی قرار ندارد، لباس هایش زیاد تنگ نیست، زیاد گرمش نیست، تابش نور به چشمش او را نمی آزارد، صدای جاروبرقی، رادیو، تلویزیون، سیفون توالت، زنگ در یا آژیری در خیابان او را بیدار نکرده است. آیا پس از آخرین باری که شیر خورده، خوب آروغ زده است؟ آیا پوشکش کثیف است؟ آیا باسن او قرمز و ملتهب نیست؟ وقت شیر خوردنش نشده است؟ آیا نفخ نکرده است؟

فرض کنیم همه چیز طبیعی است، و هیچ یک از دلایل یاد شده مطرح نیست: در این حالت فرزند شما به احتمال زیاد در حال خالی کردن انرژی انبار شده اش است. این رایج ترین دلیل گریه نوزادان است که در این مقاله در مورد آن سخن می گوییم.

ماه های نخست: گریه های طبیعی نوزاد

وقتی طفلی می گرید تصور می کنند درد دارد و اطرفیان (به ویژه مادر) هر کاری از دست شان برآید می کنند تا او دیگر نگرید و به آرامش دست یابد. ولی طفل سالم هم می گرید. برازلتون، پزشک نام آور متخصص اطفال، نخستین کسی است که به بررسی این فعالیت خاص نوزاد پرداخته است: او نشان داده است که نوزاد سالم هم دست کم سه ساعت در روز می گرید. تا زمانی که نوزاد راه دیگری برای بیان خواسته هایش ندارد، گریه تنها زبانی است که می داند ولی فهم آن همیشه آسان نیست.

می بینید که نوزاد، در مقایسه با اطفال بزرگ تر، بیش تر می گرید: او البته وقتی گرسنه است گریه می کند، ولی وقتی هم که دلش درد می کند، یا وقتی موضوعی او را اذیت می کند هم می گرید؛ او زمانی هم که خسته است یا زمانی که فشار ها یا آن چه او را تحریک می کند بیش از حد و مانع از استراحت او هستند، گریه می کند. در این مورد آخر بهتر از همه این است که نوزاد را در تختش و در جایی آرام بگذارید. او باز هم کمی می گرید ولی سرانجام خوابش می برد، در حالی که اگر او را همچنان در آغوش تان نگه دارید، همچنان عوامل تحریک کننده را حس می کند و آرام نمی گرید. در مورد برخی از نوزادان هم این دوره کوتاه گریستن قبل از خواب حالتی تقریبا منظم دارد.

آیا باید طفل گریان را بغل کنیم؟

پیش از خارج کردن طفل از تختش، حرکاتی هست که ممکن است او را آرام کنند.

  • می توانید با لحنی مهرآمیز با او سخن بگویید.
  • وضع خوابیدن او را عوض کنید.
  • می توانید گهواره اش را در جایی قرار دهید که نور به آن بتابد.
  • یا حتی جعبه موسیقی را به صدا درآورید یا او را تاب دهید.

اما پستانک، در مواقعی که نوزاد نیاز زیادی به مک زدن دارد، مثل زمانی که می گذارید انگشت کوچک شما را بمکد، ممکن است او را آرام کند. از طرفی متوجه شده اند نوزادانی که انگشت شست شان را می مکند یا مدت شیر خوردن شان طولانی تر است، کم تر گریه می کنند.

 

همچنین بخوانید:  آیا می دانید چرا نوزاد گریه می کند ؟

 

برخی از نوزادان را به هیچ ترتیبی جز با بغل کردن نمی توانیم ساکت کنیم. در این حالت والدین نمی دانند چه کنند. این که بگذارند نوزاد بگرید از نظر آن ها بی رحمانه است و از سویی عصبانی کننده و خسته کننده است. این خواست نوزاد والدین را مطیع او می کند و باعث می شود با اولین فریاد نوزاد، او را بغل کنند و دیگر نمی توانند او را بخوابانند زیرا فوری می گرید. والدین دیگر در این مورد تردید دارند: فکر می کنند بغل کردن طفل خطر پرتوقع شدن او را در پی دارد. اطرافیان هم اغلب اظهار نظرهایی با این مضمون می کنند: تو که نمی خواهی اختیارت را دست او بدهی؟

نوزاد گریان را بغل کنیم یا بغل نکنیم؟

به نظر ما درست این است که بین این دو حد افراطی عمل کنید و همان گونه که اغلب می گویند در بغل کردن نوزادی که می گرید و شما گمان می کنید دلش درد می کند یا برداشت این است که نیاز به تسکین دارد، تردید نکنید، به ویژه زمانی که در کنارش هستید و وقت کافی دارید. نوزاد شما به زندگی جدیدش عادت می کند، این کار آسان نیست ولی باید بدانید که گریه او از سر لجبازی نیست. به این فکر کنید که او پیش از به دنیا آمدن با حرکات مادرش یک سره تکان می خورده، صدای قلب مادرش را می شنیده که مونس او بوده است، بی هیچ تلاشی تغذیه می شده، ولی حالا یکباره در گهواره اش ساکت و تنها رها شده است. پس اگر می گرید، بی هیچ ناراحتی وجدان، او را در آغوش بگیرید و بگردانید.

پس از آن که نوزاد آرام شد یا او را روی فرش مخصوص بازی اش قرار دهید یا اگر احساس می کنید خوابش می آید یا نیاز به آرامش دارد او را توی تختش بگذارید. می توانید وضع را برای او شرح دهید: برای مدت کوتاهی تو را اینجا می گذارم تا ناهار خواهر بزرگت را که از مدرسه بر می گردد آماده کنم. یا خوابت میاد، مثل پسر بزرگی توی تختت بخواب و بعد می رویم گردش.

نوزاد لحن آرام و اطمینان بخش صدای شما را تشخیص می دهد. ممکن است اول کمی گریه کند ولی اگر همیشه رفتار شما یکسان و با آرامش کاری را که می کنید به او توضیح دهید و همان کاری را که می گویید انجام دهید، نوزاد به سرعت یاد می گیرد که انتظار بکشد.

 

علت گریه نوزاد چیست

علت گریه نوزاد چیست

 

از 3 ماهگی به بعد

پس از 3 ماهگی وضع بهتر می شود. دل دردها و همچنین دوره های تخلیه انرژی پایان می یابد. نوزاد از این پس سرگرمی هایی دارد: با دست هایش بازی می کند، به توالی ساعت های شیرخوردن، حمام کردن و گردش توجه می کند. در این دوره نوزاد می تواند خودش را سرگرم کند و با آرامش بیشتری انتظار بکشد. توجه او کمی از خودش به محیط اطرافش معطوف می شود. او یکباره آرام نمی شود، بلکه باز هم می گرید ولی با دلایلی دیگر.

در حدود 7 تا 8 ماهگی وقتی شما از خانه خارج می شوید، از غصه می گرید؛ با دیدن چهره های غریب، مضطرب می شود و گریه را سر می دهد. سپس در پی شکست در فهماندن مقصودش یا ناتوانی در به دست گرفتن چیزی عصبانیت را کشف می کند. سرانجام، روزی هم در حدود 2 سالگی، با ترس آشنا می شود و این احساس ترس، برای مثال از شب یا حیوانات، هم باعث گریه ای او می شود. اما رفته رفته که بزرگ تر می شود، در توضیح دادن خواسته هایش پیشرفت هایی می کند، چابک تر می شود، سیستم عصبی اش هم تکامل پیدا می کند و در نتیجه کم تر و کم تر خواهد گریست.

آیا فرزند شما خیلی گریه می کند

تا اینجا دلایل معمولی گریه های اطفال را شرح دادیم. ولی در مواردی، گریه ها از نوعی به کلی متفاوت هستند. گریه هایی با نشانه های هشدار دهنده برخی بیماری ها همراه هستند: تب، بثورات پوستی، ترشح از گوش، آه و ناله، ناراحتی تنفسی و غیره. در این موارد پزشک باید فوری نوزاد را معاینه کند و هر قدر کوچک تر باشد فوریت این معاینه بیش تر می شود.

گريه نخستين واكنش نوزاد به کولیت (دل درد)

دل درد یکی از دلایل اصلی گریه های غیر عادی و مهم نوزاد است. هنوز هم کسی نمی داند چه چیز باعث این دوره های درد می شود. توصیه ها برای آرام کردن این دردها بی شمار و گوناگون هستند. برخی از این توصیه ها روی برخی از اطفال اثر می گذراند ولی بر اطفالی دیگر هیچ اثری ندارند. ولی این را بدانید که این بحران های دردناک و گریه های ناشی از از آن بین 3 تا 4 ماهگی به پایان می رسند.

برگشت غذا از معده به مری یکی دیگر از دلایل دردهای رایج در بین نوزادان است. در این حالت محتوای معده که بسیار اسیدی است به داخل مری بر می گردد و باعث سوزشی بسیار دردناک می شود. نوزاد وقت شیرخوردن از شیشه به صورتی غیر عادی می گرید ولی در مواقعی هم که شیر نمی خورد باز هم گریه می کند. این بازگشت غذا به مری اغلب با برگرداندن شیر همراه است ولی در برخی از اطفال غذا فقط از معده به مری باز می گردد و شیر را به صورت محسوس بالا نمی آورند. اگر تصور می کنید که نوزاد شما همین مشکل را دارد (برای مثال، هر بار پس از شیر خوردن دلش درد می گیرد)، در این مورد با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

به هر حال اگر گریه های نوزاد خیلی شدید باشد سرانجام والدین و به ویژه مادر را که در هفته های نخست با نوزاد بیش تر تنها می ماند، بسیار آزار می دهد. یادآوری این نکته که برخی از نوزادان حتی وقتی حالشان خوب است و حتی وقتی خوب از آن ها مراقبت می شود زیاد گریه می کنند، سودی ندارد، مادر خود را مسئول این وضع احساس می کند.

اگر با وجود همه این کارها تحمل گریه های نوزاد برایتان دشوار است، از دیگران کمک بگیرید و به یاری والدین و دوستان تان آرامش پیدا می کنید، در این مورد با متخصصان اطفال و متخصصان بهداشت کودک صحبت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مریم گلی را با خواصضد نفخ، ضد اسپاسم، مقوی، قابض، آنتی سپتیک، شل کننده عروق خونی محیطی، کمک به درمان آلزایمر، تقویت حافظه، مقوی معده، کاهنده تعریق، محرک انقباض رحم، آنتی بیوتیک، کاهنده قند و چربی خون و محرک جریان صفرا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0