علف هفت بند مرغان و خواصش را بدانید

3181 بازدید
07 شهریور 97
عطارک

با علف هفت بند مرغان و خواصش آشنا شوید

به فارسی هزار بندک و علف هفت بند مرغان و در کتب طب سنتی با نام عربی آن طرنه ذکر شده است.

مشخصات علف هفت بند مرغان

علف هفت بند مرغان گیاهی است یک ساله، کوتاه، دارای ساقه ای پر گره، خوابیده روی زمین طول آن در حدود 20 – 50 سانتیمتر است، برگ های آن ریز، نوک تیز، گل های آن قرمز رنگ کمی مایل به سبز و کوچک است. این گیاه از علف های بسیار سمج در کشاورزی است و به سادگی از بین نمی رود و حتی اگر مدتی لگد مال شود باز هم به گل و دانه می نشیند.

معمولا در چمن ها و اراضی متروک و زمین های زراعتی در همه جا دیده می شود. در اغلب مناطق اروپا و آسیا و آمریکای شمالی انتشار دارد. در ایران تقریبا در تمام مناطق کشور می روید. در اطراف تهران، قلهک، کرج، در مناطق شمال ایران در بندر گز، گیلان، آذربایجان، اصفهان، تفرش، نهاوند، بلوچستان، سرحدات شرقی کشور و در دره هریرود به طور خودرو شناسایی شده است.

علف هفت بند مرغان و خواصش را بدانید

علف هفت بند مرغان و خواصش را بدانید

ترکیبات شیمیایی علف هفت بند مرغان

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه هفت بند مرغان پولیگونیک اسید، اسانس و همچین گلی کوزیدهای کوثرستین، آرابینوزید و آویکولارین مشخص شده است. عصاره آبی و عصاره الکلی برگ های گیاه برای گربه و خرگوش مسموم کننده است. تخم آن سمی است و گرد ریشه آن خاصیت حشره کشی دارد. در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در گیاه قند، موم، تانن، کوثرستین، آرابینوزید و آویکولارین یافت می شود. در گیاه مقدار لعاب و اسید اکسالیک نیز وجود دارد.

خواص و کاربرد علف هفت بند مرغان

در هند از گیاه به عنوان قابض و بند آورنده خون استفاده می شود. از ریشه خشک آن در استعمال خارجی به عنوان مسکن درد مصرف می شود. تخم آن کمی سمی و مسهل و قی آور است. طبق بررسی های جدید روشن شده است که گیاه به عنوان جانشین ارگوت در ناراحتی های رحمی اثر مفید دارد.

 

همچنین بخوانید: چگونه وابستگی بیش از اندازه را بشناسیم

 

در مناطق خاور دور در اغلب مدارک دارویی آمده است که از گیاه به عنوان ضد کرم به خصوص برای معالجه و رفع آسکارید استفاده می شود. در برخی مدارک آمده است که برای رفع کرم های روده بچه ها موثر است. در کره از برگ ها و سرشاخه های سبز گیاه برای تخفیف تب و در رفع اگزما استفاده می شود. در چین مرسوم است که گیاه در ماه های خرداد تا مرداد جمع آوری و در آفتاب خشک می کنند. گیاه تلخ و مدر است و برای بیماری های پوستی و زردی و بیماری های زنان تجویز می شود. همچنین برای آفتاب زدگی و رفع دردهای معده و وبا مفید است. در هند و چین گیاه را که دارای مقدار قابل ملاحظه ای تانن است برای جوش خوردن زخم ها توصیه می کنند. در شبه جزیره مالایا گیاه علف هفت بند مرغان از چین وارد می شود و برای مداوای سوزاک مصرف می کنند و برای این گیاه خواص مدر، قابض و تونیک قایل هستند.

از گیاه هفت بند مرغان برای کاهش ورم روده بزرگ و قطع خون روی های رحم به جای ارگوت استفاده می شود. خوردن جوشانده برگ گیاه در بهبودی مسلولین و کاهش عرق مفرط و کم شدن اخلاط آن ها اثر مفید دارد. شیره آن برای جلوگیری خون روی از بینی موثر است و کمی از آن را در بینی بالا می کشند خون قطع می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

علف هفت بند را با خواص رفع اسهال و اسهال خونی، درمان آسم و برونشیت، رفع ترشحات زنانه، تب بر، کنترل قندخون، دفع سنگ کلیه و مثانه، معالجه میگرن، درمان درد سیاتیک و درد کمر، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0