علف چشمه و خواصش را بیشتر بشناسیم

5192 بازدید
05 بهمن 96
شقایق

علف چشمه و خواصش را بیشتر بشناسیم

علف چشمه یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که بشر با آن آشنا شده و به عنوان سبزی خوراکی از آن استفاده می کرده است. بیشتر تجربیات قدیمی این گیاه مربوط به ایرانیان، یونانیان و رومیان است. آثار طبی گذشته ایران نشان می دهد که علف چشمه را برای رشد و نمو کودکان استفاده می کردند. همچنین در ایران و یونان به سربازان توصیه می شده در رژیم خود از علف چشمه استفاده کنند چرا که این گیاه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف و غنی است، رومی ها آن را بیشتر به صورت سالاد یا همراه سرکه و روغن مصرف می کردند. همچنین با فلفل، زیره سبز و برگ درخت مصطکی می خورند. علف چشمه در اوایل قرن شانزدهم در آلمان و اوایل قرن هجدهم میلادی در انگلستان کشت شد، در حال حاضر این گیاه در اکثر نقاط دنیا کشت می شود.

دارو شناختی و اثرات مهم :

گیاه علف چشمه از زمان های دور برای استفاده های درمانی مختلف به کار می رفته است، پلینی، دانشمند یونانی، برای این گیاه 40 کاربرد دارویی بر شمرده است، از جمله اینکه مار از بوی آن فرار می کند و خنثی کننده سم عقرب ست. ایرانیان برای رشد و نمو و تقویت کودکان از آن استفاده می کرده اند. آفریقایی ها از آن به عنوان نوعی ضد عفونی کننده موقت بهره می برند و معتقد بودند مصرف خوراکی آن باعث تقویت قوای جنسی می شود. رومی ها مصرف خوراکی آن را برای سلامتی مفید دانسته و یونانیان آن را مغذی مغز می دانستند.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه بولاغ اوتی

 

در طول تاریخ و در فرهنگ های مختلف اثراتی برای علف چشمه قائل بوده اند که شامل موارد زیر می باشد : ضد سرفه، درمان سرماخوردگی، سم، برونشیت، سل، استرس، آرتریت، درد مفاصل و کمر درد، کم خونی، دیابت، کتاراکت، یبوست، کم سویی چشم، شب کوری، سرطان، لوسمی، اگزما، مشکلات قلبی، خونریزی لثه، لاغری، انگل های روده، ضعف، دفع سنگ های کلیه و مثانه، کمک به هضم غذا، تقویت مغز و سیستم عصبی، مشکلات کبد و صفرا، مشکلات خواب، تیروئید، الکلیسم، فشار خون، افزایش کلسترول، کاهش حافظه، شیر افزا و تنظیم متابولیسم بدن از خواص این گیاه است.

این گیاه یکی از منابع طبیعی ید می باشد که حتی از بسیاری گیاهان دریایی هم غنی تر است، علف چشمه سرشار از کلروفیل است و به عنوان آنتی اکسیدان و خنثی کننده رادیکال های آزاد تاثیر خوبی روی سرطان دارد. کلروفیل همچنین حاوی مقدار فراوانی آنزیم های گوارشی است که باعث سهولت هضم غذاهای سنگین (دیر هضم)، از جمله نشاسته و پروتئین می شوند. از طرفی این آنزیم ها به عنوان کاتالیست باعث تجزیه غذا می شوند تا بدن بهتر بتواند ویتامین و املاح غذاها را جذب کند، به همین دلیل مصرف چندین شاخه علف چشمه به صورت تازه به همراه غذا بسیار خوب است. پختن علف چشمه باعث از بین رفتن مقداری از آنزیم ها و کاهش خاصیت آن می شود.

ترکیبات گوگردی این گیاه تقریبا از همه گیاهان بجز هورس رادیش (این گیاه در ایران نمی روید) بیشتر است. این مواد در جذب پروتئین ها، تصفیه خون، ساختار ساختمان سلول ها و سلامت پوست و مو موثرند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

بولاغ اوتی خشک را با خواص معالجه سنگ کلیه، متوقف کردن ریزش مو، درمان دیابت، درمان اختلالات هاضمه، تصفیه کننده خون، معالجه نرمی استخوان ها و بیماری اسکوربوت، منبع ویتامین، درمان و تنظیم غده تیروئید، ضد تب، اشتها آور خنثی کننده سم بدلیل ویتامین ث، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پوریا
    10 دی 1402

    درمورد مصرف گیله بولاغ اوتی آیا پودر گیاه والک شده باعسل مانند حب میشود استفاده کرد
    سپاسگذارم از اطلاعات مفید درمورد گیاهان

    • عطارک
      10 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      اگر توصیه روش مصرف از پزشک ندارید ساده ترین راه استفاده از دمنوش هست٬ همانند چایی داخل قوری دم کرده و میل نمایید.

      شاد و تندرست باشید.

0