topNotif

علل، علائم و درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری

2064 بازدید
24 خرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علل، علائم و درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری

خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری (Anovulatory Bleeding)، شایع ترین نوع خونریزی رحمی غیر دوره ای است. این بیماری بیانگر خونریزی آندومتر رحم در نتیجه کارکرد نامناسب سسیستم قاعدگی است، زمانی که ضایعات آناتومیک رحمی رد شده باشد. این حالت را با عناوین خونریزی نامنظم رحمی یا خونریزی ناشی از عملکرد نامناسب (Dysfunctional or Irregular Uterine Bleeding) نیز می باشد. در ادامه این مطلب با علل، علائم و درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری آشنا شوید.

 

علل، علائم و درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری

علل، علائم و درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری

 

علت بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمک گذاری

سندرم تخمدان پلی كیستیك (PCOS)، شایع ترین دلیل این نوع خونریزی است. PCOS می تواند خود را با اختلالات مختلف قاعدگی مثل آمنوره، منوراژی و خونریزی ناشی از عدم تخمك گذاری نشان دهد. PCOS در واقع یك اختلال ناشی از زیادی آندروژن است كه اغلب با ظاهر كیستیك تخمدان و اختلال تخمك گذاری مشخص می شود. این سندرم، یك عامل خطرساز جدی برای بروز سندرم متابولیك، دیابت نوع ٢، دیس لیپیدمی، هایپرتانسیون و احتمالا بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

در حدود ٧٠ درصد موارد اختلالات تخمك گذاری در زنان بالغ ناشی از PCOS می باشد. سایر دلایل شایع عبارتند از هایپرپرولاكتینمی (١٠٪؜)، آمنوره هیپوتالامیك (هیپوگنادوتروپیک، 10 درصد) و نارسایی زودرس تخمدان (١٠٪؜).

بیماری های تیروئید نیز ممكن است به اختلال تخمك گذاری منجر سود، چنان كه ٢٣٪؜ بیماران هیپوتیروئید و ٢١٪؜ بیماران هیپرتیروئید مبتلا به نامنظمی های قاعدگی هستند.

ارزیابی بیمار

  • همه بیمارانی كه با خونریزی غیرعادی مراجعه می كنند، باید از نظر بارداری ارزیابی شوند.
  • اكثر دختران نوجوان در سال های اول بلوغ، به طور فیزیولوژیك، سیكل های بدون تخمك گذاری را تجربه می كنند، زیرا محور HPO آن ها هنوز در حال تكامل است. در این افراد، اگر تا ٥ سال پس از بلوغ، خونریزی منظم برقرار نشد، ارزیابی های بیشتر از نظر علت های احتمالی مثل PCOS ضروری خواهد بود.
  • زمانی كه قاعدگی های نامنظم همراه با خونریزی بیش از حد باشد، بیمار (بخصوص فرد نوجوان) باید از نظر اختلالات انعقادی ارثی ارزیابی شود.
  • زنانی كه در سنین باروری دچار عدم تخمك گذاری هستند، باید برای دلایل پاتولوژیك مثل سندرم تخمدان پلی كیستیك، بیماری های تیروئید، هایپرپرولاكتینمی، بیماری اولیه هیپوفیز، نارسایی زودرس تخمدان، اختلال هیپوتالاموس، اختلالات خوردن، بیماری آدرنال و تومورهای تولید كننده آندروژن بررسی شوند.
  • زنان در حوالی یائسگی ممكن است به طور فیزیولوژیك سیكل های بدون تخمك گذاری را تجربه كنند.
  • همه زنان مبتلا به خونریزی بیش از حد همراه با عدم تخمك گذاری، بدون توجه به سن، باید از نظر هایپرپلازی و سرطان آندومتر ارزیابی شوند.

پاتوفیزیولوژی

چنانچه تخمك گذاری انجام نشود، با توجه به عدم تشكیل جسم زرد و عدم تولید پروژسترون، رشد دیواره آندومتر تنها تحت تاثیر استروژن قرار می گیرد كه خود منجر به ضخیم شدن بیش از حد و ریزش نامنظم آن می شود. این ریزش باعث خونریزی غیر قابل پیش بینی می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

 

علائم و نشانه های خونریزی ناشی از عدم تخمك گذاری

  • خونریزی قاعدگی نامنظم، شدید و طولانی
  • علائم حوالی یائسگی (گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشكی واژن)
  • آكنه
  • پرمویی
  • چاقی

درمان بیماری خونریزی ناشی از عدم تخمك گذاری

درمان خونریزی ناشی از عدم تخمك گذاری بستگی به علت زمینه ای دارد. هدف اولیه از درمان، كنترل خونریزی می باشد. اهداف بلند مدت عبارتند از: پیشگیری از خونریزی های نامنظم بعدی، كاهش عوارض ناشی از عدم تخمك گذاری (مثل استئوپنی و ناباروری) و بهبود كیفیت زندگی.

درمان غیر دارویی

درما های غیر دارویی بستگی به علت زمینه ای دارد:

1- در زنان مبتلا به PCOS، كاهش وزن موثر است.

2- در زنانی كه تمایلی به بارداری بشتر ندارند یا درمان های دارویی در آن ها موثر نبوده است، رزكسیون آندومتر یا هیستركتومی (برداشتن رحم) را می توان درنظر گرفت.

درمان دارویی

1- استرژون، درمان پیشنهادی برای خونریزی حاد است، زیرا باعث پایدار شدن آندومتر می شود. به دنبال درمان اولیه، ادامه دارو برای پیشگیری از خونریزی های بعدی ممكن است مورد نیاز باشد. داروهای خوراكی ضدبارداری این اهداف را برآورده نموده و باعث ایجاد خونریزی های قابل پیش بینی می شود.

2- داروهای OCP با تامین پروژسترون و مهار هورمون های تخمدان و نیز مهار تولید آندروژن های آدرنال باعث پیشگیری از خونریزی می شوند. این داروها همچنین به طور غیر مستقیم، گلوبین متصل شونده به هورمون های جنسی (SHBG) را افزایش می دهند كه باعث كاهش غلظت آزاد آندروژن ها می شود.

3- در زنانی كه دارای غلظت های بالای آندروژن ها و علائم مربوطبه آن (مثل پرمویی) هستند، OCP های حاوی ٣٥ میلی گرم از اتینیل استرادیول درمان انتخابی می باشد.

4- در زنان دارای هر یك از موارد منع مصرف استروژن یا افرادی كه عوارض جانبی OCP ها را تحمل نمی كنند، فرآورده های پروژسترون تنها را می توان در نظر گرفت.

5- در زنان مبتلا به PCOS، استفاده از مدروكسی پروژسترون استات خوراكی (به صورت متناوب) یا دپو باعث سركوب گنادوتروپین های هیپوفیزی و آندروزن ها می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هوفاریقون را با خواص درمان میگرن، درمان افسردگی، معالجه بیماری های زنان مثل ترشحات واژینال، درمان ورم معده، درمان عفونت های ریوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0