topNotif

علل، علائم و راه های درمان سرطان معده

1812 بازدید
25 شهریور 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با علل، علائم و راه های درمان سرطان معده آشنا شوید

سرطان معده (Gastric Cancer) یکی از شایعترین سرطان های کل بدن می باشد که معمولا سن بیمار در هنگام تشخیص ۶۰ ساله و نسبت مردان به زنان دو به یک است. درمان سرطان معده معمولا دشوار است، زیرا بیشتر بیماران بعد از مراحل پیشرفته بیماری آن را تشخیص می دهند. سرطان های معده سه نوع اصلی دارند که عبارتند از: آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma)، لنفوم (Lymphoma) و لیومیوسارکوم. از آنجایی که حدود ۸۵ تا 90 درصد سرطان های معده را نوع آدنوکارسینوم (سرطان بدخیم در بافت غدد) تشکیل می دهد، در این مقاله به این نوع از سرطان معده پرداخته می شود.حال در ادامه این مطلب با علل، علائم و راه های درمان سرطان معده آشنا شوید.

 

علل، علائم و راه های درمان سرطان معده

علل، علائم و راه های درمان سرطان معده

 

سرطان معده چیست؟

سرطان معده زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی بر روی پوشش داخلی ایجاد و تکثیر شوند. همان طور که اشاره شد، سرطان معده سه نوع اصلی از جمله آدنوکارسینوم (شایعترین سرطان معده)، لنفوم و لیومیوسارکوم دارد. علاوه بر این دسته بندی، سرطان معده بر اساس نفوذش بر روی بافت های داخلی به دو گروه تقسیم بندی می شود. دیواره معده از داخل به خارج، شامل ۴ لایه می باشد که عبارتند از: لایه مخاطی (لایه پوشاننده معده از درون)، لایه زیر مخاطی، لایه عضلانی و سروز (لایه پوشاننده معده از بیرون).

بر اساس اینکه سرطان معده به لایه عضلانی دیواره نفوذ کرده یا نه سرطان معده را به دو گروه بزرگ تقسیم می کنند که عبارتند از:

1- مرحله اولیه سرطان یا early gastric cancer (EGC) که سرطان نفوذ کافی به لایه عضلانی نکرده است.

2- مرحله پیشرفته سرطان Advanced gastric cancer (AGC) که سرطان به لایه عضلانی نفوذ کافی کرده و یا از آن عبور کرده است.

علل و عوامل خطرساز سرطان معده

همانند بسیاری از سرطان ها و یا حتی بیماری ها، سرطان عوامل متعددی دارد، اما مهمترین فاکتورهای خطرساز برای سرطان معده عبارتند از:

  • سابقه وراثتی سرطان در اقوام درجه اول
  • جنسیت (احتمال ابتلای مردان به سرطان معده دو برابر زنان است)
  • عفونت مزمن با یک نوع میکروب به نام باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori)
  • رژیم های غذایی حاوی نمک و نیترات های فراوان
  • در آوردن معده (گاسترکتومی)
  • سن بالا (با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد)
  • اختلال در تولید اسید توسط معده (آکلریدریدی)
  • پولیپ های معده (از نوع آدنوماتوز)
  • کشیدن سیگار و مصرف الکل

 

همچنین بخوانید:  معالجه سرطان معده با میوه و گیاهان

 

علائم و نشانه های سرطان معده

علائم بیمار مبتلا به سرطان معده، بستگی زیاد به میزان پیشرفت سرطان و تا حدود زیادی محل آن دارد. در مراحل اولیه بیمار کاملا بدون علامت است و با پیشرفت بیماری علائم بالینی آغاز می شود. علائم بالینی اصلی سرطان معده عبارتند از:

  • درد سردل بخصوص (افراد بالای 45 سال)
  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی
  • ضعف و خستگی
  • سیری زودرس
  • استفراغ
  • خونریزی معده که با استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ خود را نشان می دهد.
  • اختلال در بلع
  • درد پشت جناغ

بدیهی است که درد سر دل علل متعدد دارد و یکی از این علل ها، سرطان معده است. درد سر دل در صورتی مورد توجه جدی قرار می گیرد که فاکتورهایی مثل سن بالای 45 سال، کاهش وزن، بی اشتهایی و … همراه آن باشد. در چنین صورتی است که پزشک آندوسکوپی را به بیمار پیشنهاد می کند.

روش های تشخیص سرطان معده

معمولا معاینه بیمار و بررسی های پاراکلینیکی مانند رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی، آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی، انجام سی تی اسکن، سونوگرافی از طریق آندوسکوپ و اندازه گیری یک آنتی ژن در خون (کارسینوامبریونیک آنتی ژن CEA) روش های تشخیصی این سرطان می باشند.

راه های درمان سرطان معده

معمولا پس از تشخیص سرطان معده، یا اقدامات درمانی قطعی و ریشه ای (کوراتیو) انجام می شود و یا اقدامات درمانی تسکینی (پالیاتیو) صورت می گیرد. عمدتا این دو روش همزمان با هم انجام می شود، تنها 20 درصد از بیماران امکان عمل جراحی را ندارند. اغلب عمل جراحی همراه با شیمی درمانی یا رادیوتراپی (تابانیدن اشعه رادیواکتیو به سرطان) در درمان سرطان معده انجام می شود. لازم به ذکر است این دو نوع درمان (شیمی درمانی و رادیوتراپی) به تنهایی و بدون جراحی، جایگاهی در درمان سرطان معده ندارد و به اصطلاح اگر امیدی به درمان سرطان معده باشد، در کمک گرفتن از جراحی است.

پس از خارج کردن تومورهای سرطانی با کمک جراحی، استفاده از شیمی درمانی و داروهایی نظیر فلورواوراسیل، میتومایسین و دورکسوروبیسین می تواند تا حدودی به افزایش زمان زنده بودن بیمار کمک کند. تاباندن اشعه به تنهایی در کمک به بیمار عمل شده جایگاهی ندارد، مگر اینکه دست به دست شیمی درمانی داده و به کمک جراحی بیاید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بلادر را با خواص درمان یبوست و انگل های روده ای، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، تحریک کننده قند خون، ضد سرطان، محافظت کننده کبد، تنظیم کننده قاعدگی و کاهش خونریزی و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0