علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

2744 بازدید
10 اسفند 99
مروارید

علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

پوست اولین خط دفاعی بدن انسان است، زیرا به عنوان سدی در برابر محیط خارجی عمل می کند. بثورات پوستی نوعی اختلال است که در اثر تغییراتی که روی پوست ایجاد می شود، باعث تحریک یا ورم پوست می شود. این بثورات شامل ایجاد زخم، جوش یا پوسته شدن است، یا ممکن است فقط قرمزی بوده و احساس خارش یا سوزش داشته باشد و همچنین شامل تغییر رنگ پوست یا ایجاد ترک در آن باشد. در این مقاله علل ایجاد بثورات پوستی و 13 علت مشکلات پوستی را خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

 

تشخیص علت بثورات پوستی

بثورات پوستی ممکن است در نتیجه چندین بیماری پزشکی ایجاد شود. تشخیص علت اصلی ظاهر بثورات به عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند ظاهر بثورات، محل آن و رنگ آن، همچنین گرفتن اطلاعات کامل در مورد بیمار، از جمله کار وی، علائمی که احساس می کند، همچنین سابقه خانوادگی و مواردی که بیمار اخیرا در معرض آن قرار گرفته است.

13 علت مشکلات پوستی را بدانید

انواع بثورات وجود دارد که پس از قرار گرفتن در معرض علت آن در مدت کوتاهی ظاهر می شوند و درمان برخی از آن ها ممکن است طولانی باشد. بثورات به دلایل زیادی بوجود می آید، ممکن است در اثر ابتلا به آلرژی، یا در اثر مصرف بسیاری از داروها،  یا استفاده از مواد آرایشی ایجاد شده باشد و یا ممکن است علامت بعضی از بیماری ها باشد. مهمترین و رایج ترین این دلایل، موارد زیر می باشند که عبارتند از:

1. درماتیت تماسی

یکی از مهمترین دلایل ایجاد بثورات پوستی است و در نتیجه تماس پوست با ماده خاصی ایجاد می شود که باعث قرمزی، تحریک یا خارش پوست می شود. این مواد شامل پودرهای آرایشی، صابون ها، انواع شوینده ها یا رنگ لباس است و همچنین ممکن است در معرض مواد شیمیایی دیگر مانند مواد پلاستیکی ایجاد شود و یا در تماس با برخی از انواع گیاهان سمی این نوع درماتیت ایجاد شود.

2. درماتیت آتوپیک

یک بیماری مزمن است که منجر به خشکی پوست، تحریک و خارش در آن و همچنین قرمزی ناحیه آسیب دیده می شود و پوست موجود در آن ناحیه ممکن است از نوع پوسته پوسته باشد و نیاز به مراقبت روزانه داشته باشد. این بیماری بیشتر اوقات مبتلایان به آسم یا آلرژی را درگیر می کند.

 

همچنین بخوانید: بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

 

3. پسوریازیس

یک بیماری خود ایمنی رایج است که از سیگنال های غلطی که پوست برای ایجاد سلول های جدید ارسال می کند، بوجود می آید و این سلول ها روی پوست جمع می شوند و بنابراین بثورات پوستی به صورت نواحی قرمز و خارش دار ظاهر می شوند، و در صورتی که سلول ها در ناحیه آسیب دیده تکثیر شوند بثورات سفید مایل به خاکستری ایجاد می شوند. بثورات غالبا در آرنج یا زانو ایجاد می شود و همچنین ممکن است در مناطق دیگر مانند پوست سر، کف دست و پا یا نواحی دستگاه تناسلی نیز ظاهر شود.

4. درماتیت سبورئیک

این نوع التهاب نواحی غنی از غدد چربی پوست، مانند: پوست سر و صورت را هدف قرار می دهد و همچنین ممکن است مناطق دیگری مانند گوش، دهان، بینی یا تنه را نیز درگیر کند. معمولا باعث ایجاد شوره می شود و ممکن است منجر به قرمزی و خارش در ناحیه آسیب دیده شود. درماتیت سبورئیک تحت تاثیر بسیاری از عوامل مانند بیماری، استرس، خستگی عمومی یا تغییرات آب و هوایی ایجاد می شود.

5. لوپوس اریتماتوز

یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول های بدن حمله می کند و ممکن است بثورات در گونه ها و بینی ایجاد کند.

6. آبله و سرخک

آبله: یک بیماری بسیار مسری است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می شود و مشخصه آن تاول های قرمز و خارش دار در ابتدا روی صورت و تنه و سپس گسترش آن به کل بدن است.

سرخک: این بثورات در اثر عفونت ویروس تنفسی ایجاد می شود که باعث ایجاد برجستگی های قرمز خارش دار در سراسر بدن می شود.

7. تب اسکارلت

عفونت ناشی از باکتری های استرپتوکوک گروه A می باشد، این باکتری ها سموم ترشح کننده ای را ایجاد می کنند که باعث تحریک پوست می شوند و بثورات با رنگ قرمز روشن مشابه کاغذ شیشه ای ظاهر می شود.

 

همچنین بخوانید: علت بروز بیماری پسوریازیس چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

 

8. بیماری دست، دهان و پا

یک بیماری بسیار مسری است که توسط یک ویروس از خانواده ویروس های داخلی ایجاد می شود، رایج ترین آن ویروس Coxsackie است که با ایجاد زخم یا تاول در دهان مشخص می شود.

9. بثورات روی دست و پاها (بیماری کاوازاکی)

اگرچه یک بیماری نادر در نظر گرفته می شود، اما بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است در عروق کرونر قلب مشکل ایجاد کند و باعث ایجاد بثورات در دمای بالا شود.

10. التهاب فولیکول های مو

این التهاب باعث برجستگی ها و جوش های قرمز و کوچک می شود و ممکن است در مناطق مختلف بدن بوجود آید و دردناک باشد.

11. گال

یک بیماری عفونی ناشی از عفونت قارچی است که باعث تشدید تاول های قرمز و خارش دار می شود.

 

علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

علل ایجاد بثورات پوستی / 13 علت مشکلات پوستی را بدانید

 

12. علائم پوستی ابتلا به کرونا

متخصصان پوست هشدار می دهند که علائمی مانند لکه های قرمز رنگ روی دست، تاول روی بدن کهیرهای خارش دار، می توانند نشان دهنده ویروس کرونا بوده و به عنوان علائم احتمالی ویروس کرونا می باشند. شایعترین علائم پوستی، بثورات پوستی قرمز کوچک بوده که صاف یا برجسته هستند. در برخی موارد، این بثورات پوسته پوسته بودند.

13. دلایل کمتر شایع بثورات پوستی

دلایل کمتر شایع مانند: التهابات پوستی ناشی از عفونت باکتریایی و همچنین عفونت ویروسی (که با ظاهر شدن بثورات در گونه ها، بازوها و پاها همراه است) و همچنین pityriasis رزا، ویتیلیگو  و حساسیت بیش از حد به نور می باشد.

مواردی که باید به پزشک مراجعه کنید:

هنگامی که یک اختلال پوستی خاص به نظر می رسد، شما باید برای تشخیص دلیل ظاهر آن باید به دکتر مراجعه کنید و در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش درد و تغییر رنگ در ناحیه آسیب دیده.
  • اگر بیمار احساس خارش یا فشار در گلو کند.
  • اگر با افزایش دمای بدن بیش از 38 درجه همراه باشد.
  • اگر بیمار دچار تنگی نفس یا سرگیجه شود.
  • اگر تورم در صورت یا اندام ایجاد شود.
  • اگر بیمار درد شدیدی در سر یا گردن احساس کرد.
  • اگر بیمار از استفراغ مکرر یا اسهال رنج می برد. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های مرتب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0