topNotif

علل بروز بیماری های اعصاب و درمان ضعف اعصاب با تغییر تغذیه

1520 بازدید
04 آذر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

علل بروز بیماری های اعصاب را بدانیم

فلج صورت، صرع، بی خوابی، آتاکسی لوکوموتور، میگرن، تصلب متعدد و تصلب منتشر، درد اعصاب، نوراستنی، درهم شکستگی عصبی، ضعف اعصاب، ورم اعصاب، صغر عضلانی پیشرونده، سیاتیک، لکنت زبان، انقباض دردناک عضلانی، تیک دردناک همگی جز بیماری های اعصاب هستند. دستگاه عصبی از دو قسمت تشکیل شده است.

  1. دستگاه مغزی –نخاعی که مسئول کلیه حرکات و اعمال ارادی مانند راه رفتن، لمس کردن، صحبت کردن و غیره است و تحت کنترل مستقیم مغز قرار دارد.
  2. دستگاه مستقبل یا غیر ارادی که کنترل کارهای غیر ارادی مانند کار قلب، معده و سایر اعمال حیاتی کلی و عمومی را بر عهده دارد.

این دو دستگاه به یکدیگر مربوط و متصل اند و با هم به وسیله نیرویی که آن را نیروی عصبی می نامیم تمام بدن را به تحریک و تحرک وا می دارند. می توان گفت هنوز کسی از چگونگی و طبیعت نیروی عصبی اطلاعی ندارد که درباره خود حیات نیز وجود دارد. لیکن آنچه که می دانیم آن است نیروی عصبی یک اصل بنیادی و حیاتی است، چیزی است که مستقیما با جوهر حیات یا موجودیت مربوط و مستقیما به آن منتسب است. به همین جهت است که چنین به نظر می رسد بعضی افراد نسبت به عده دیگر از نیروی عصبی بیشتری برخوردارند و این موضوع به معنای آن است که طبیعت از بدو تولد سهم بیشتری از نیروی حیاتی به آن ها بخشیده است.

علل بروز بیماری های اعصاب

علل بروز بیماری های اعصاب

آیا نیروی حیاتی به غذا بستگی دارد؟!

اینکه گفته می شود ما نیروی حیاتی را به وسیله غذایی که می خوریم به دست می آوریم از گفته های حرفه پزشکی است که به این امر جنبه کاملا مادی داده و این مسئله را به کلی به سوء تفاهم کشانده است. اگر نیروی حیاتی به غذا بستگی داشت لازم می آمد کسی که بیشتر می خورد دارای نیروی حیاتی بیشتری باشد. لیکن همه می دانیم کسانی که غذای بیشتری مصرف می کنند رفتار و کردار و حرکات و سکناتشان کندتر و ضعیف تر از دیگران است.

نیروی عصبی چیزی نیست که بتوان برای خود ایجاد کرد بلکه نیروی حیاتی و محرکه ایست که در ما خلق و ایجاد شده است. غرض این نیست که بگوییم ما برای ادامه زندگی و معاش خود و یا جهت ترمیم بافت ها و نگهداری سلامت جسمانی به غذا احتیاج نداریم، بلکه مقصود آن است که ما نمی توانیم با این غذا در خود نیرویی خلق کنیم.

علل بروز بیماری های اعصاب

حال که در سایه مراحم طبیعت صاحب قدرت و توانایی تولید نیرو یا انرژی شده ایم بر ماست که آن را به موقع و به طور صحیح مصرف کنیم و از اسراف و تبذیر آن بپرهیزیم. لیکن وقتی آن را مصرف و تلف کردیم برای به دست آوردن مجددش باید فقط از استراحت و خواب کمک بیریم و از هیچ راه دیگری نمی توان نیروی عصبی را ترمیم کرد و در حقیقت این تنها دلیل خوابیدنمان است، زیرا به وسیله خواب و استراحت مجدد از منبع اسرار آمیز وجودمان نیروی جدیدی در ما ایجاد و قوای ما تجدید می شود و در سایه همین تجدید قواست که همه روزه می توانیم به فعالیت بپردازیم و وجود خود را هر روز بسازیم.

به عبارت دیگر نیروی عصبی مانند جریان برقی است که همواره مصرف می شود و به وسیله قدرت محرکه تجدید نیروی طبیعت دوباره ترمیم می گردد و این عمل طی خواب و استراحت صورت می گیرد.

علل بروز بیماری های اعصاب

علل بروز بیماری های اعصاب

آیا با مصرف زیاده از حد انرژی دچار ورشکستگی نیروی عصبی می شویم؟

در ورای نیروی عصبی معینی که روزانه مصرف می کنیم و به وسیله خواب مجددا آن را ترمیم می کنیم، هر یک از ما مقداری نیروی عصبی ذخیره داریم بعضی بیشتر و برخی کمتر که در مواقع ضروری می توانیم آن را به کار ببریم. حال آنهایی که نیروی خود را بیهوده به هدر می دهند و در مواقع غیر ضروری آن را مصرف می کنند و به طبیعت فرصت و مهلت ترمیم نمی دهند، بیشتر از نیروی ذخیره خود استفاده می کنند و در این موقع است که درهم شکستگی عصبی پیش می آید.

به عبارت ساده تر در نتیجه مصرف زیاده از حد انرژی دچار ورشکستگی نیروی عصبی می شوند و دیگر نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. لزومی ندارد کلمه درهم شکستگی نیروی عصبی را بر هر بیماری و اختلال عصبی اطلاق کنیم. با این حال خستگی های عصبی اغلب با درجاتی کم و بیش با این حالت همراه اند.

علت آن هم این است که حرفه پزشکی به جای آن که درصدد پیدا کردن علت بیماری های اعصاب باشد همواره در جستجوی آن است که کمبود و فقدان نیروی عصبی را به وسیله آنچه که مقوی اعصاب و محرک اعصاب یا غذای اعصاب نامیده می شوند و منشا شیمیایی دارند جبران کند.

بیماری های عصبی، ردیف اول بیماری های شایع روز

در سال های اخیر بیماری های عصبی در ردیف اول بیماری های شایع روز قرار گرفته اند و این امر به علت عدم قابلیت حرفه پزشکی و کارهای نادرست آن است. برای کسی که زندگی جدید امروزی را مورد مطالعه قرار دهد جای تردیدی باقی نمی ماند که مصنوعی بودن زندگی، دیر جنبیدن، عجله در کار، سرو صدا، مشغولیات و لذایذ گوناگون زندگی هر یک در ایجاد این عوارض مقصر و مسئول اند.

بیماری هایی مانند نوراستنی، قبل از دوره ماشین به کلی ناشناخته بود. این نوع بیماری ها تاوان گرانی است که بشر قرن بیستم برای کارایی و پیشرفت هایی که به وسیله ماشین ها، تونل ها، تلفن ها، بیسیم ها، هواپیماها، ازدحام شتاب، سر و صدا به طور کلی نصیب او شده است می پردازد. (معمولا نوراستنی در دنبال بی خوابی های مداوم و طولانی و اختلال دستگاه گوارش ضعف قوای دماغی یا کارهای خسته کننده طولانی و بدون استراحت عارض می شود.

 

همچنین بخوانید:  تناسب روحی و عاطفی بعد از زایمان

 

دیگر علل بروز بیماری های اعصاب ، بد غذایی یا سو تغذیه است

عامل دیگری که در ایجاد اختلالات عصبی و بیماری های اعصاب در درجه اول اهمیت قرار دارد سوءتغذیه یا بدغذایی است. تغییراتی که در نوع تغذیه بشر متمدن امروزی پدیدار گردیده و مواد غذایی را به شکل تصفیه شده یا به صورت کنسرو نگهداری و مصرف می کند اثرات ناگواری عموما بر سلامت بدنش و خصوصا بر اعصابش می گذارد.

غذاهایی که بدین طریق از حالت طبیعی خارج گردیده اند املاح و مواد لازم و ویتامین های خود را از دست داده اند و بدین سبب اعصاب به کمبود مواد مزبور دچار می شوند به ویژه اگر قربانی بیچاره سعی کند در محیط سراسر فشار به زندگی خود ادامه دهد.

طرز زندگی جدید و اشتباهاتی که در تهیه انواع مواد غذایی رخ داده است دو عامل فیزیکی و عمده هستند که بایستی آنها را مسبب این بیماری های عصبی به شمار آورد و ضمنا باید توجه داشته باشیم که در 50 سال اخیر روز به روز بر این تعدد افزوده شده است. لیکن اعصاب در زندگی انسان دو نقش بازی می کنند یعنی واسطه بین دو دنیای جسمانی و روانی بدن است. بنابراین بیماری های دستگاه عصبی ممکن است علت روانی یا جسمانی و یا هر دو داشته باشد.

عوامل مخرب فرسودگی نیروی عصبی

اضطراب، پرکاری، ترس، نگرانی، تشویش و افکار مخرب موجب فرسودگی نیروی عصبی می گردند و بر روی دستگاه های عصبی اثر نامطلوب می گذارند و در نتیجه قدرت کار موثر دستگاه ها را کاهش می دهند. و هرگاه این وضع ادامه یابد نود و نه درصد علت بروز بیماری های اعصاب است که امروزه شاهد آن ها هستیم. هرگاه افراط در اعمال جنسی، بی بند و باری، افراط در نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات و زندگی پرتجمل به علل فوق اضافه شوند، شخص در برابر اختلالات عصبی شدیدتر و جدی تر قرار می گیرد.

درمان بیماری های عصبی

حال که با علل بروز بیماری های اعصاب آگاه شدیم بد نیست با درمان آن نیز آشنا شویم. درمان بیماری های اعصاب با تجدید حیات دستگاه عصبی و ترک کلیه آداب و عادات مضر و تغییر دادن طرز تفکر و راه زندگی است که می توان در درجه اول ختلالات را از بین برد و معالجه واقعی را امکان پذیر ساخت. فسفر آلی ماده ای است که برای اعصاب نیاز است آن را می توان از دانه های غلات مانند چاودار، گندم که نان سیاه را با آن تهیه می کنند، تهیه کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل اروانه را با خواص درمان نفخ معده، تقویت کننده سیستم گوارش، بازکننده انسداد های کبدی، دارای خواص سم زدایی، رفع ورم دست و پا، مقوی اعصاب، کاهش دردهای روماتیسمی، کاهش حملات صرع، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0