علل خشونت خانگی چه مواردی هستند؟

1446 بازدید
10 آبان 97
سمانه
,

زمینه ها و علل خشونت خانگی چه مواردی هستند؟

یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع خشونت خانگی شناخت زمینه ها و علل بروز آن است. برخی از خشونت ها به دلیل ویژگی های فردی و شخصیتی عامل خشونت روی می دهد و دسته دیگر از عوامل ماهیتی اجتماعی و فرهنگی دارند. زمینه های اقتصادی و حقوقی هر جامعه نیز در بروز خشونت موثر است.

علل فردی و شخصیتی

عوامل جسمانی

قدرت بدنی بیشتر می تواند زمینه ساز خشونت مردان به زنان شود. هورمون مردانه تستوسترون عامل موثری در رفتار پرخاشگرانه مردان است. هر قدر سطح تستوسترون بالاتر باشد احتمال پرخاشگری نیز بیشتر می شود. آسیب دیدگی برخی از مناطق مغز یا عدم تعادل در کارکرد هورمون ها نیز می توند از عوامل خشونت باشد.

عوامل روانی و شخصیتی

ناپختگی و تزلزل شخصیت می تواند عاملی در بروز خشونت باشد. این گونه افراد ناپایداری در روابط میان فردی، رفتار، خلق را از خود نشان می دهند که یکی از پیامدهای آن بی ثباتی و ناتوانی در کنترل خشم است. برخی افراد به دلیل کمبود عزت نفس به خشونت دست می زنند. این افراد به قدرت و غلبه جویی نیاز دارند و با ابراز خشونت می خواهند به آن دست یابند.

علل خشونت خانگی چه مواردی هستند؟

علل خشونت خانگی چه مواردی هستند؟

افسردگی عامل مهمی در بروز خشونت مردان با همسران است.

کسانی که شخصیت ضد اجتماعی دارند به سادگی به خشونت دست می زنند. اینان از آزار و اذیت دیگران احساس گناه نمی کنند و از خشونت علیه دیگران پشیمان نمی شوند. کسانی که خود بیمار انگارند یعنی از وضع بدنی خود ناخشنودند و تنها به نفع خود و برآوردن نیازهایشان می اندیشند خشونت گرایند. این گونه افراد لجباز، بدبین و خودشیفته اند. وسواس درباره رفتار همسر که گاهی نیز با نوعی سوء ظن همراه است از عوامل شخصیتی بسیار موثر در بروز خشونت است. تامین نشدن نیازهای عاطفی فرد و ناکامی او در خانواده، عامل مهمی در بروز خشونت است.

مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف الکل قدرت مهار رفتار را در فرد کاهش می دهد. همین مسئله زمینه بروز خشونت مرد به همسر را فراهم می کند. اطرافیان افراد معتاد به سبب ویژگی های شخصیتی و رفتاری که پیدا می کنند ایشان را طرد می کنند و تحمل آنان برایشان مشکل یا غیرممکن می شود. در نتیجه فرد معتاد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و علیه خانواده به ویژه همسرش به خشونت دست می زند. وضعیت بد معیشتی و بیکاری فرد معتاد نیز در همسر آزاری و خشونت وی بی تاثیر نیست.

 

همچنین بخوانید:  کنترل خشم در زندگی زناشویی

 

تفاوت سنی فاحش

هر قدر سن افزایش می یابد خشونت های خانگی نیز کمتر می شود. سن پایین تر مرد و زن معمولا با رشد نایافتگی و خامی همراه است. همین مسئله موجب بروز خشونت بیشتر در خانه است. فاصله سنی زیاد زن و مرد که معمولا با سن بالای مردان همراه است زمینه برای بروز خشونت با زنان است.

هوش و تحصیلات کم

هوش پایین افراد را با رفتارهای ضد اجتماعی و مجرمانه درگیر می کند و ممکن است آن ها را به خشونت علیه همسرانشان بکشاند. تحصیلات بیشتر در افزایش مهار عواطف از جمله خشم موثر است. یکی از آثار تحصیلات بالا، کسب مهارت های اجتماعی است که موجب آگاهی از شیوه ارتباط مناسب و سازگاری بیشتر در خانواده و جلوگیری از بروز خشونت در محیط خانه است.

افزایش تحصیلات زن زمینه برای آگاهی بیشتر وی از حقوق خویش است همین مسئله موجب می شود که شوهر وی نتواند با او هر برخوردی کند و به گونه ای از تهدید، تحقیر و آسیب جسمانی مرد علیه زن جلوگیری می کند. گاه تحصیلات بالاتر زن موجب می شود که زن احساس برتری کند و واکنش ها و رفتارهایی را بروز دهد که زمینه خشونت شوهر را به وی فراهم کند.

ضعف اخلاقی

ملایمت و حسن خلق انسان را از بسیاری رفتارهای نامناسب از جمله خشونت باز می دارد. تکبر و خودخواهی در برخی افراد موجب می شود که تنها به خود و نیازهایشان توجه داشته باشند و با هرچه خلاف میلشان بود به رویارویی برخیزند. تندی و عصبانیت موجب می شود فرد با کوچکترین عاملی به خشونت علیه دیگران دست بزند. بخل زمینه بسیاری از سخت گیری ها و خشونت در خانواده را فراهم می کند. مهار نکردن عواطف و خشم دلیل بسیاری از خشونت ها با زنان در خانواده است. افرادی که از رحم و عطوفت بی بهره اند و قلبی قسی دارند به راحتی با نزدیک ترین افرداشان خشونت می ورزند.

عوامل حقوقی

ابهام در تعریف حقوقی خشونت خانگی از عوامل پیدایش آن است. مثلا رابطه جنسی اجباری مرد با همسرش که موجب آسیب روانی و جسمی او می شود. نارسایی قوانین در اثبات جرم علیه زنان در محدوده پنهان خانواده از عوامل بروز خشونت است برای مثال خشونت لفظی مانند فحاشی و تهمت تا شاهدی نباشد اثبات پذیر نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوهر نعنا را با خواص درمان بیماری های باکتریایی، تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا، تسکین درد های آرتروز و روماتیسم، رفع سردرد، درمان خارش ناشی از گزیدگی حشرات، رفع اسهال و یبوست، درمان سوء هاضمه، تسکین حالت تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0