topNotif

علل و درمان ترس در کودکان

2571 بازدید
17 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

در این مقاله به علل و درمان ترس در کودکان می پردازیم

ترس اولیه احساسی کاملا عادی است که ما را از خطری که تهدیدمان می کند، آگاه می سازد. ترس هم مانند درد به بقای انسان کمک می کند. از چیزی نترسیدن خطرناک است. ترس کودک فقط وقتی ناهنجار تلقی می شود که از حد و مرز طبیعی خارج شود و کودک را به شدت تحت تاثیر قرار دهد به طوری که رشد طبیعی او را تهدید کند. به این ترتیب ترس شدید یا هراس می تواند مانند بسیاری از رفتارهای ناهنجار مثل اختلالات گفتاری و اختلال تمرکز، کمرویی یا پرخاشگری کودک را در برگیرد.

خارج شدن از رفتارهای کودکانه

اگر مربی حدس زد که کودکی از ترس خاصی رنج می برد باید به یاد داشته باشد که احساس امنیت، حق کودک است. هیچ کودکی نمی تواند خطر موقعیتی را درست حدس بزند و از آن دوری کند. به علاوه در موقعیت های ناآشنا یا جدید به شیوه ای واکنش نشان می دهد که رفتار او از طرف بزرگسالان به راحتی به عنوان ترس طبقه بندی می شود. در ضمن مهم است که بین ترس ناشی از رشد طبیعی کودک و ترس غیر عادی تفاوت بگذارید. به خوبی می توان به مقایسه کردن رفتار کودکان هم سال، در همان موقعیت به این تفاوت پی برد.

ترس اکتسابی

بعضی از عوامل پیدایش ترس، با عوامل به وجود آورنده خجالت و کمرویی مشترک هستند. درست همانند کودکانی که پدر و مادر آن ها ترسو و بیش از حد نگران هستند، به ترس گرایش دارند. مثلا اگر پدر و مادر دائم در بازی کودک دخالت و خطرهای احتمالی آن را به طور اغراق آمیز به او گوشزد کنند یا حتی او از ادامه بازی منع کنند به این دلیل که به نظر آن ها بسیار خطرناک می آید کودک فوری ترس آن ها را می گیرد و در نتیجه احساس ناامنی می کند و ترسو می شود.

بیشتر وقت ها پدر و مادر دوست دارند همه چیزهای ناخوشایند را از کودکشان دور نگه دارند تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید و سعی می کنند که حضورشان را برای کودکانشان ضروری جلوه دهند. به هر حال با این کار به مقدار زیادی در رشد استقلال کودک دخالت می کنند. بچه ها باید بسیاری از تجارب را خودشان کسب کنند تا آگاهی از خطر در آن ها رشد یابد وگرنه باز هم با تجربه های جدید با ترس اغراق آمیزی رو به رو خواهند شد.

علل و درمان ترس در کودکان

علل و درمان ترس در کودکان

تحکم مانع رشد طبیعی است.

تربیت استبدادی، یکی دیگر از عوامل ترسو بار آمدن بچه هاست. از آن جا که بچه ها تجربه کافی کسب نکرده اند. اگر پدر و مادر همه فعالیت های خود به خود کودک را سرکوب کنند به طوری که او دائم تنبیه شود و آن ها سعی کنند به آن وسیله رشد فردی کودک را به مسیر خاصی هدایت کنند، شاهد ترس بی اندازه خواهند بود که در کودک به وجود خواهد آمد. آن وقت کودک فقط در محدوده مجاز و غیرمجاز پدر و مادرش زندگی می کند، بدون آنکه خودش اجازه داشته باشد تجربه کسب کند.

توقع زیادی از کودکان

توقع زیادی از کودک می تواند در او ترس ایجاد کند. به خصوص پدر و مادری که پسر دارند بیشتر وقت ها از دیدن رفتارهای بی باکانه کودک خود لذت بسیار می برند و به خاطر همین او را به کارهای خاصی تشویق می کنند به این ترتیب اگر اتفاق کوچکی هم برای کودک پیش بیاید، زمین بخورد و … پدر و مادر، بسیار ساده انگارانه با جملاتی چون این که فقط یک خراش کوچک است یا پسر که گریه نمی کند، می خواهند کار را فیصله دهند، غافل از این که با این کار ممکن است بچه ها به آسانی اعتماد به پدر و مادر خود را از دست بدهند و احساس کنند که دیگر نمی توانند به آن ها تکیه کنند و بنابراین بیش از حد محتاط، نامطمئن و ترسو شوند.

 

همچنین بخوانید: تفاوت ترس و فوبیا چیست؟

 

تفاوت های دختران و پسران

ترس دختران در مقایسه با پسران قابل تحمل تر است. وقتی دختری می ترسد شاید او را دلداری دهند که اصلا لازم نیست شجاع باشد. این تصور به آسانی تبدیل به باوری درونی می شود. کودک سعی می کند نقشی را شروع و با آن هم خوانی کند که ظاهرا از او انتظار دارند و همان طور رفتار کند که از او می خواهند. علاوه بر این دختران مانند گذشته به طرف بازی های خاصی کشیده می شوند و اکثر والدین مانع می شوند که از درخت بالا برود. در نتیجه نمی توانند مانند پسران مانعی در سر راه خود احساس نکنند. به علاوه ترس و شجاعت به آن ها آموزش داده می شود.

کمک به کودکان ترسو

شما به عنوان پدر، مادر و مربی چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ از همه مهم تر این است که مفهوم خطر واقعی را به کودک بفهمانیم. در عین حال باید به قدر کافی به او آزادی بدهید تا بتواند زودتر تجارب شخصی خود را کسب کند. آن وقت باید در کناری بایستید و اگر لازم شد او را از خطر احتمالی آگاه کنید.

اگر کودک خیلی ترسوست، باید با هم تلاش کنید که به دلیل این رفتار پی ببرید. با کمک ها تایید و تشویق به هنگام به کودک کمک کنید که به کسب موفقیت دلگرم شود و بر ترس خود غلبه کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0