علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

2388 بازدید
22 آبان 99
مروارید
,,

علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

گلو درد را می توان به عنوان احساس درد، زبری یا تحریک گلو تعریف کرد و بیشتر موارد گلودرد در اثر عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی رخ می دهد، یا ممکن است گلودرد در بعضی موارد به دلیل برخی از عوامل جوی یا محیطی ایجاد شود، مانند: هوای خشک و بیشتر این موارد در طی چند روز بدون نیاز به درمان از بین می روند. در نتیجه عفونت با باکتری های استرپتوکوک (که اصطلاحا به آن عفونت گلو استرپتوکوکی گفته می شود) لازم است برای درمان گلو درد به آنتی بیوتیک ها متوسل شویم. در واقع گلودرد می تواند در سه منطقه مختلف گلو ایجاد شود: لوزه، حلق و حنجره. در این مقاله علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی را برای شما خواهیم گفت پس با ما همراه باشید؛

 

علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

 

درمان های دارویی گلو درد

بسیاری از داروها وجود دارند که می توانند برای درمان گلودرد یا تسکین علائم مرتبط با آن مورد استفاده قرار گیرند و گزینه های درمانی با توجه به شرایط بیمار و علت ایجاد گلودرد تعیین می شوند و از جمله این داروها موارد زیر می باشند:

داروهای تسکین دهنده درد

برخی از داروهای مسکن و ضد تب را بدون نسخه می توان استفاده کرد. مانند ایبوپروفن، پاراستامول و آسپرین برای تسکین درد یا تب. در موارد گلودرد در کودکان، داروها را در دوزهای مخصوص کودکان می توان استفاده کرد و لازم به ذکر است که باید از مصرف آسپرین برای کودکان و نوجوانان، به دلیل یک سندرم نادر و جدی به نام سندرم ری جلوگیری شود، سایر داروهای درمانی که درد ناشی از گلودرد را تسکین می دهد نیز در دسترس است. مانند اسپری هایی که حاوی ماده ضد عفونی کننده مخدر مانند فنل یا حاوی مبرد مانند منتول هستند.

داروهای سرفه

از داروهای سرفه که بدون نسخه نیز در دسترس هستند، می توان برای درمان سرفه همراه با گلودرد استفاده کرد.

آنتی بیوتیک

همانطور که قبلا ذکر شد از آنتی بیوتیک ها برای درمان گلودرد باکتریایی استفاده می شود و شایان ذکر است که درمان تجویز شده توسط پزشک باید به طور کامل انجام شود، حتی اگر علائم بیماری از بین برود یا وضعیت بیمار بهبود یابد. عدم تکمیل درمان تجویز شده برای گلودرد ممکن است عفونت را بدتر کرده یا آن را به سایر قسمت های بدن منتقل کند و در کودکان می تواند خطر ابتلا به تب روماتیسمی یا التهاب شدید کلیه را افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید: درمان سرفه های خلط دار به روش سنتی با 8 نسخه گیاهی و طبیعی

 

درمان های خانگی گلودرد

بسیاری از روش ها و درمان های خانگی می تواند مشکل گلو درد را رفع کند که در ادامه برخی از آن ها را توضیح می دهیم:

نوشیدن مایعات و استراحت

حتما استراحت کافی داشته باشید و کمتر صحبت کنید تا گلو به سرعت بهبود یابد و همچنین باید برای مرطوب نگه داشتن گلو و جلوگیری از کمبود آب بدن به مقدار کافی مایعات بنوشید.

مرطوب سازی هوا

همانطور که هوای خشک مشکل گلودرد و تحریک گلو را افزایش می دهد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که هوا با استفاده از مرطوب کننده خانگی مرطوب شود و یا چند دقیقه در یک حمام بخار بمانید.

پرهیز از تحریک کننده ها

حتما از تمام مواد تحریک کننده در دوره گلودرد دور باشید، مانند دود سیگار و برخی از محصولات تمیز کننده.

 

علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

علل و درمان گلودرد با روش های درمانی خانگی

 

غرغره با آب و نمک

غرغره با آب و نمک به خلاص شدن از شر میکروب های دهان و گلو کمک می کند و نمک تورم گلو را رفع می کند. با اضافه کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب گرم، محلول آب و نمک تهیه کرده و هر ساعت یک بار، به مدت نیم دقیقه، با آن غرغره کنید.

مصرف سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب در درمان سرفه و گلودرد یکی از روش هایی است که از زمان های بسیار قدیم شناخته شده است، زیرا سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی به تسکین گلودرد کمک می کند. یک قاشق چای خوری سرکه به یک فنجان آب گرم افزوده و مصرف کنید و همچنین می توانید یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید، سپس مخلوط را بنوشید.

خوردن عسل

عسل به مبارزه با عفونت و تسکین درد کمک می کند همچنین می توان آن را به یکی از نوشیدنی های دارویی طبیعی افزود تا طعم بهتری پیدا کند. لازم به ذکر است که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

خوردن سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از رایج ترین راه حل های خانگی گلودرد است، زیرا به بهبود گلو کمک می کند و مایعات بدن را تامین می کند و همچنین می توان سیر را به آن اضافه کرد، زیرا سیر حاوی ترکیبات مهمی است که بیماری ها را درمان می کند.

 

همچنین بخوانید: درمان سریع سرفه با نوشیدنی های گرم خانگی

 

دمنوش های گیاهی

می توانید انواع چای های گیاهی را برای تسکین گلودرد بنوشید، مانند چای نعناع فلفلی، چای بابونه و چای زنجبیل. نعنا فلفلی به دلیل خاصیت ضد التهابی، تسکین دهنده و ضد درد گلو درد را درمان می کند و چای زنجبیل به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی که دارد، سریعا گلودرد را رفع می کند.

خوردن دارچین

دارچین به دلیل خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی به رفع گلودرد کمک می کند و همچنین می توان از آن برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کرد. برای داشتن طعم خوشمزه می توان دارچین را به شیر بادام اضافه کرد تا درد گلو را تسکین دهید و همچنین می توان آن را بصورت چای دارچین مصرف کنید و یا دارچین را به سایر چای های گیاهی اضافه کنید.

خوردن روغن نارگیل

روغن نارگیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به مبارزه با عفونت، کاهش التهاب و تسکین درد کمک می کند و همچنین به نرم شدن غشای مخاطی گلو کمک می کند. می توانید به طور مستقیم یک قاشق روغن نارگیل بخورید، یا آن را یک یا دو بار در روز به سوپ یا چای داغ اضافه کرده و مصرف کنید.

نوشیدن آب لیمو

لیمو حاوی ویتامین ث و بسیاری از آنتی اکسیدان ها است و به افزایش ترشح بزاق در دهان کمک می کند، که این امر در تسکین گلودرد بسیار مفید می باشد و می توان لیمو را با آب گرم مخلوط کرد و کمی عسل یا نمک به آن اضافه کرد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد سرفه را با خواص، ضد سرفه، خلط آور، ضد خارش گلو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0