topNotif

علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب و راه های درمان خانگی آن

2983 بازدید
02 دی 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 21 بهمن 1398

علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب و راه های درمان خانگی آن

تبخال (Herpes simplex)، تاول های قرمز رنگ حاوی مایع هستند که در نواحی نزدیک دهان و لب ایجاد می شوند. در موارد نادر، این عارضه در انگشتان، بینی یا حتی داخل دهان رخ می دهد. تبخال معمولا همانند یک لایه چسبیده بر روی پوست قرار می گیرد و بهبودی آن تا دو هفته یا بیشتر طول می کشد. ویروسی به نام هرپس سیمپلکس علت اصلی تبخال، به ویژه در فصل زمستان است. این ویروس مسری است و از راه بوسیدن و یا تماس مستقیم انتقال پیدا می کند. در این مقاله به علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب و راه های درمان خانگی آن می پردازیم.

علل و علایم بروز تبخال اطراف لب

تبخال یک بیماری ویروسی است. علت اصلی این بیماری ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) است. این ویروس ممکن است به سیستم عصبی باز گردد و می تواند توسط محرک هایی مانند بیماری های عفونی، مواد غذایی خاص، اختلالات هورمونی، استرس و ضعف سیستم ایمنی بدن، مجدد باز گردد و یا گسترش یابد. شیوع تبخال ممکن است با تب همراه باشد. بیماری 13 الی 21 روز طول می کشد.

علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب

علل و علایم بیماری تبخال اطراف لب

تفاوت جوش و تبخال اطراف لب

اگرچه جوش های بسیار کمی در طرف لب ها بروز می کنند اما اگر زخم کوچک یا جوش داشته باشید، ممکن است تبخال باشد. برای تشخیص دادن جوش با تبخال بهتر است بدانید که جوش به راحتی کنده می شود و اگر جوش چرکی باشد بعد از چند روز مایع چرکی آن خارج می شود و مانند تبخال از چندین لایه منسجم تشکیل نشده است. اگر هنوز درباره ویروس و تبخال نگران هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان طبیعی تبخال

یخ

به محض این که احساس می کنید تبخال زده اید، سریعا از یخ استفاده کنید. محیط گرم منجر به گسترش ویروس هرپس سیمپلکس می شود. از طریق کمپرس یخ برای خنک نگه داشتن تبخال اقدام کنید. محیط سرد ویروس را کنترل کرده و نمی تواند گسترش یابد و تبخال بزرگتری ایجاد نمی کند. بیماری تبخال را می توان به سرعت از طریق یخ درمان کرد.

لیمو

در لیمو خواص بسیاری وجود دارد. خواص لیمو برای پوست و زیبایی شناخته شده است و همچنین برای سلامتی کل بدن بسیار مفید است. لیمو در بهبود تبخال اطراف لب بسیار مفید است. برای این کار، یک قطعه پنبه را به آب لیمو آغشته کنید و بر روی تبخال قرار دهید. استفاده از لیمو برای دو یا سه بار در روز، برای درمان تبخال بسیار موثر واقع می شود.

 

همچنین بخوانید:  عفونت قارچی کاندیدازیس دهانی چیست

 

نمک

نمک نه تنها برای افزایش طعم و مزه غذا استفاده می شود، بلکه نمک می تواند از گسترش تبخال جلوگیری کند. بدین منظور، نمک طبیعی را روی انگشت خود قرار دهید بعد آن را روی تبخال قرار دهید و به مدت سی ثانیه فشار دهید تا نمک بتواند داخل تبخال نفوذ کند.

روغن اسطوخودوس

از طریق روغن اسطوخودوس یا هر روغن طبیعی، می توانید تبخال اطراف لب و دهان را درمان کنید. روغن اسطوخودوس به تسریع بهبود تبخال کمک می کند. این روغن ها را چندین بار در روز بر روی تبخال ها قرار دهید. برای پیشگیری از گسترش بیماری به سایر نواحی بدن از روغن درخت چای استفاده کنید. همچنین از روغن راعی برای خاصیت ضد خارش و ضد ویروسی آن استفاده می شود.

چای کیسه ای

با استفاده از چای کیسه ای می توانید از گسترش تبخال جلوگیری کنید. کیسه های چای را در آب بگذارید، پس از چند دقیقه آن را از آب گرم بیرون بیاورید. چای کیسه ای مرطوب را روی زخم های تبخال به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید. اگر می خواهید، می توانید این روند را هر دو ساعت تکرار کنید. فقط به یاد داشته باشید که، هر بار از چای کیسه ای تازه استفاده کنید.

رژیم غذایی

هدف ایجاد رژیم غذایی غنی از لیزین (ماهی، مرغ، فراورده های لبنی، باقلا، مخمرها و جوانه ها) و عاری از غذاهای دارای مقدار فراوان آرژینین (شکلات، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، کره بادام زمینی و جو) می باشد. همچنین به منظور کمک به بازسازی دستگاه ایمنی مصرف اکیناسه، سیر و آویشن بسیار توصیه شده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان،  بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0