topNotif

علل کمردرد در دوران بارداری و 9 راهکار مناسب برای تسکین آن

1418 بازدید
11 آذر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

علل کمردرد در دوران بارداری و 9 راهکار مناسب برای تسکین آن

کمر درد یک مشکل رایج در دوران بارداری می باشد. شیوع آن در بین زنان باردار بین پنجاه تا هفتاد درصد است و می تواند در هر دوره از بارداری رخ دهد، اما ممکن است در مراحل بعدی بارداری به دلیل رشد کودک به میزان قابل توجهی افزایش یابد. کمردرد در دوران بارداری میتواند مشکلات و موانعی مانند ناتوانی در خواب کافی و عدم توانایی انجام فعالیت های روزانه را ایجاد کند. این مقاله درمورد علل کمردرد در دوران بارداری و 9 راهکار مناسب برای تسکین آن می باشد، با ما همراه باشید؛

 

علل کمردرد در دوران بارداری و 9 راهکار مناسب برای تسکین آن

علل کمردرد در دوران بارداری و 9 راهکار مناسب برای تسکین آن

 

آشنایی با علل کمردرد در بارداری

دلایل متعددی برای بروز کمردرد در دوران بارداری وجود دارد که شایع ترین دلایل آن عبارتند از:

افزایش وزن

در دوران بارداری، یک زن بین 11 الی 15 کیلوگرم وزن اضافه می کند. این وزن به دست آمده طبیعی در نظر گرفته می شود، اما فشار آن به ستون فقرات  وارد می شود. طبیعی است که وزن جنین و رحم به عروق خونی و اعصاب ناحیه لگن و پشت فشار وارد کند و باعث کمردرد شود.

تغییر وضعیت بدن

بارداری باعث تغییر در مرکز ثقل بدن می شود و به همین دلیل منجر به تغییر تدریجی وضعیت بدن و نحوه حرکت آن به منظور سازگاری با آن تغییر می شود که باعث استرس و درد در ناحیه پشت بدن می شود.

تغییرات هورمونی

ماده رلاکسین در دوران بارداری ترشح می شود تا بدن را برای روند زایمان آماده کند. از آنجایی که این هورمون باعث شل شدن رباط ها و مفاصل در ناحیه لگن می شود، ممکن است رباط های ستون فقرات را نیز شل کند و باعث کمردرد شود.

 

همچنین بخوانید: درمان کمر درد بارداری با 5 روش طبیعی

 

جداسازی ماهیچه ها

عضلات از قفسه سینه و حتی استخوان لگن از مرکز جدا می شوند، به دلیل اندازه رحم و گسترش آن، این جدایی ممکن است منجر به بدتر شدن کمردرد شود.

استرس عاطفی

احساس استرس باعث ایجاد تنش در عضلات پشت می شود که منجر به کمردرد می شود. بنابراین می توان گفت که کمردرد با افزایش تنش افزایش می یابد.

کمردرد هنگام تولد نوزاد

برخی از زنان ممکن است در هنگام باز شدن لگن و زایمان در قسمت پایین کمر احساس درد کنند، اگرچه اکثر زنان ممکن است در طول زایمان از یک درد ساده در ناحیه پشت رنج ببرند، اما حدود یک چهارم زنان از کمردرد شدید در حین زایمان رنج می برند. این درد در طول انقباضات تشدید می شود و اغلب در زمان طولانی و در طول انقباضات دردناک می باشد. از مهم ترین علل آن می توان به موقعیت جنین در داخل رحم اشاره کرد. جهت گیری صورت جنین به سمت شکم مادر ممکن است احتمال این نوع زایمان را افزایش دهد همچنین برخی تحقیقات نشان داده است که در زنانی که در دوران قاعدگی از کمردرد رنج می برند، بدون توجه به موقعیت جنین، احتمال بروز این درد بیشتر است.

9 راهکار مناسب برای تسکین کمردرد در دوران بارداری

از جمله اقداماتی که می توان برای تسکین کمردرد در دوران بارداری دنبال کرد :

1. ورزش

ورزش: به تسکین و بهبود کمردرد کمک می کند، اما قبل از شروع ورزش لازم است با پزشک مشورت کنید. از جمله تمریناتی که معمولا استفاده می شود پیاده روی و ورزش های وزنه برداری است که به تقویت عضلات پشت، پاها و شکم کمک می کند.

تمرینات کششی: باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و پا می شود، اما در انجام آن ها باید مراقب بود. ورزش به سرعت و یا شدت زیاد ممکن است باعث افزایش استرس و درد شود.

تمرین یوگا: همچنین برای تقویت روحیه و کمر درد بسیار مفید است.

2. شنا

شنا علاوه بر تقویت عضلات شکم و کمر، استرس را نیز برطرف می کند.

 

همچنین بخوانید: کمر درد در بانوان و درمان های گیاهی آن

 

3. حفظ وضعیت بدنی مناسب

حفظ وضعیت بدنی مناسب مانند ایستادن و نشستن صاف، استفاده از زیرپایی و استفاده از بالش در قسمت پایین کمر. از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی خودداری شود و از کفش های راحت استفاده شود.

4. به پهلو خوابیدن

هنگام خوابیدن یک بالش بین پاها و یک بالش دیگر برای حمایت و حمایت از ناحیه شکم زیر شکم قرار دهید. زانوها و ران را هنگام خروج از تخت خم کنید، از بازوها برای حمایت و فشار دادن بدن به سمت بالا استفاده کنید.

5. استفاده از گرما یا سرما

اثبات شده است که گرما در تسکین و از بین بردن درد کمر بسیار مفید می باشد، همچنین می توان از سرما در زمانی استفاده کرد که درد به گرما پاسخ نمی دهد. اما توجه داشته باشید که حتما روی کمپرس های استفاده شده چه سرد و چه گرم را با یک تکه پارچه بپوشانید تا از پوست بدن محافظت شود.

6. ماساژ و ریلکسیشن

فرآیند ماساژ به تسکین درد و احساس آرامش و کاهش کمردرد هنگام خواب کمک می کند.

اقدامات درمانی برای تسکین کمردرد در دوران بارداری

اگر با وجود انجام اقدامات قبلی، درد هنوز ادامه داشت، برای ارزیابی وضعیت و تجویز درمان مناسب، باید به پزشک معالج اطلاع داده شود. اقدامات اصلاحی که می توان انجام داد:

7. فیزیوتراپی مراقبت های کایروپراکتیک

اگرچه شواهد زیادی مبنی بر موثر بودن آن در تسکین کمردرد در دوران بارداری وجود ندارد.

8. استفاده از کمربند طبی برای مفصل خاجی خاصره ای

اگرچه برای برخی از زنان برای تسکین درد هنگام راه رفتن بسیار مفید است، اما ممکن است باعث افزایش درد در برخی افراد شود.

9.درمان دارویی

استفاده از برخی داروها طبق تجویز پزشک در موارد کمردرد شدید می تواند راهکاری برای تسکین آن باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0