عوارض استفاده از خلال دندان و نخ دندان که بد نیست بدانیم

2327 بازدید
30 آبان 97
بهاره
,

عوارض استفاده از خلال دندان چیست؟

خیلی از افراد پس از خوردن غذا از خلال دندان استفاده می کنند. شاید خلال دندان برای رها شدن از دست مواد غذایی بین دندان ها گزینه خوبی باشد، اما بدانید که آسیب های زیادی در استفاده از آن وجود دارد. به طور معمول، خلال دندان توسط افرادی که حفره های خالی در دندان های خود دارند، استفاده می شود که ذرات غذا را از بین دندان های خود بیرون بیاورند. این باعث می شود که لثه ها ضعیف شوند و همچنین احتمال بیماری های مختلف را افزایش می دهد. بنابراین، در این مقاله خواهید خواند که عوارض استفاده از خلال دندان چیست؟

عوارض استفاده از خلال دندان

به طور معمول، خلال دندان از جنس پلاستیک یا چوب ساخته می شود. برخی از افراد گاهی اوقات از خلال دندان استفاده می کنند، در حالی که افرادی هستند که به طور منظم بعد از غذا خوردن از خلال دندان استفاده می کنند. امروزه نه تنها افراد سالخورده بلکه جوانان و حتی کودکان نیز درگیر بیماری های دندان هستند. این مسئله ثابت می کند که چرا نباید از خلال دندان استفاده کرد. اما عوارض استفاده نادرست از خلال دندان چیست؟

عوارض استفاده از خلال دندان چیست؟

عوارض استفاده از خلال دندان چیست؟

آسیب به لثه ها

دندانپزشکان می گویند که اگر هیچ مسواک یا نخ دندانی در دسترس نبود شما می توانید یک خلال دندان را به آرامی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. اما اگر خلال دندان، بدون دقت لازم و با قدرت زیاد استفاده شود، می تواند به لثه ها آسیب برساند. در طول استفاده از خلال دندان، اگر آن را به طرز اشتباهی استفاده کنید اغلب منجر به خونریزی لثه می شود. بیمارهای لثه طول درمان طولانی دارند و اگر به موقع رسیدگی نشود مشکلات بزرگتری برای بدن از جمله عفونت ایجاد می کنند. با استفاده روزانه از خلال دندان، لثه ها از محل خود باز می شوند. این مسئله باعث می شود که دندان ها از بین رفته و از ریشه ضعیف شوند.

شکستگی دندان ها

اغلب افراد فکر می کنید که، مینای دندان هایشان به قدری سخت و محکم است که با یک تکه خرده چوب کوچک (خلال دندان) آسیب نمی بیند. اما این طور نیست. استفاده مکرر از خلال دندان می تواند باعث شکستگی بر روی مینای دندان، دندان های ترمیم شده، و یا حتی آسیب به ریشه دندان ها، شود. همچنین بسیاری از مردم بعد از استفاده از خلال دندان، شروع به جویدن آن می کنند. از آنجا که جنس خلال دندان ها از پلاستیک یا چوب می باشد، این مسئله سبب آسیب رساندن به دندان ها و تغییر شکل آن ها می شود. استفاده بیش از حد از خلال دندان منجر به لق شدن دندان ها نیز می شود.

 

همچنین بخوانید: نکات مهم مراقبت از دندان

 

افزایش پوسیدگی دندان ها

برخی از خلال دندان های موجود در بازار از پلاستیک ساخته می شوند. پلاستیک برای دندان ها مضر است. مواد پلاستیکی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

افزایش بوی بد دهان

اگر غذا در دندان ها برای زمان زیادی گیر کرده باشد، و از خلال دندان استفاده کنید، دهان بوی ناخوشایندی می گیرد. این بوی بد دهان مدت طولانی باقی می ماند.

وخیم تر کردن مشکلات دندان ها

با توجه به استفاده مداوم از خلال دندان در فضای بین دندان ها، غذای بیشتری در آن محل های خالی گیر کرده و حفره دندان ها بدتر و بزرگتر می شوند.

خلال دندان نمی تواند دندان ها را خوب تمیز کند

در زمان های قدیم، مردم برای تمیز کردن دندان های خود از خلال دندان استفاده می کردند. اما این مساله پیش از استفاده از مسواک و نخ دندان بوده است. در حال حاضر روش توصیه شده برای تمیز کردن دندان ها مسواک و نخ دندان است. این روش ها خیلی مطمئن تر از چرخاندن یک تکه چوب بین دندان هاست.

علت گیر کردن غذا بین دندان ها

اگر بعد از خوردن هر غذا، مقداری از غذا بین دندان ها و روی آن گیر می کند، می تواند به دلایل زیر باشد از جمله:

  • دندان ها به شکل صحیح ترمیم و پر نشده اند.
  • دندان ها ترک خورده یا حتی سوراخ شده اند.

این دلایل باعث می شود که غذا در دندان ها گیر کنند. اگر این مشکلات، به ویژه مشکل آخر، اصلاح نگردد، می تواند منجر به مشکلات بیشتری از قبیل لق شدن دندان ها، ضعف ریشه و حتی افتادن دندان ها شود. هر چه دیرتر برای درمان اقدام کنید، مشکلات به سرعت پیشرفت می کنند.

اگر شما اغلب از خلال دندان استفاده می کنید، حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید تا مشکلات دندان ها و همچنین آسیب های احتمالی، خلال دندان را درمان کنید. امروزه خلال دندان، منفعل ترین روش برای تمیز کردن دندان ها محسوب می شود. بهترین راه حل برای تمیز کردن دندان ها، مسواک و نخ دندان است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سبز را با خواص کاهنده وزن، ضد پیری، جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از آلزایمر، محافظت از کبد و قلب، درمان دیابت، آرام بخش و ضد افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0