عوارض مصرف بی رویه نمک

1603 بازدید
20 مهر 97
بهاره
,

عوارض مصرف بی رویه نمک را بدانیم

نمک یک عنصر ضروری برای بدن ما است، که به عنوان یک رگ خونی عمل می کند و با از بین بردن باکتری های مضر بدن ما را از بیماری ها محافظت می کند. اما اگر در مقادیر کنترل شده مصرف شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که بزرگسالان، نمک بیشتری مصرف می کنند. این مقدار بیشتر از مقدار تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. این مطالعه نشان داد در برخی کشورها مصرف خوراکی نمک حدود 9 گرم می باشد، در حالیکه هر فرد باید روزانه کمتر از 5 گرم نمک مصرف کند. طبق آمار، یک نفر تقریبا دو برابر مقدار نمک مصرف می کند.

عوارض مصرف بی رویه نمک

عوارض مصرف بی رویه نمک

 

عوارض مصرف بی رویه نمک

افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی 

پزشکان می گویند مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی، اثر مضر روی فشار خون دارد و در طول زمان می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی شود. متخصصان تغذیه می گویند مصرف بی رویه نمک، نه تنها به قلب آسیب می رساند، بلکه خطر بسیاری از بیماری های دیگر را نیز افزایش می دهد. محدود کردن نمک در رژیم غذایی می تواند بیماری قلبی عروقی را تا 25 درصد کاهش دهد و خطر مرگ و میر، ناشی از عوارض قلبی تا 20 درصد کاهش یابد.

 

همچنین بخوانید: مهارت برخورد با مشکلات قلبی

 

افزایش فشار خون و زود پیری

اکثر رژیم های غذایی مردم ایران حاوی سدیم است و متاسفانه مصرف زیاد نمک، بزرگترین عامل افزایش دهنده بیماری های متعدد است. با گذشت زمان، نمک بیش از حد می تواند آسیب جبران ناپذیری به کلیه ایجاد کند. نمک زیاد باعث افزایش فشار خون می شود که به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود. فشار خون بالا می تواند آرتریت را بد تر کند و همچنین جریان خون و اکسیژن را کاهش می دهد. کاهش جریان اکسیژن در صورت باعث افزایش چین و چروک می شود و خشکی پوست را افزایش می دهد. این امر در اصطلاح باعث زود پیری در افراد می شود و تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامت بدن به وجود می آورد.

از دیگر عوارض مصرف زیاد نمک می توان به کاهش آب بدن، تشدید بیماری آسم، سرطان معده و خشکی دهان اشاره کرد.

متخصصان می گویند که هر فرد نباید روزانه بیش از 5 گرم نمک مصرف کند. بسیاری از محققان و متخصصان بر کاهش مصرف نمک برای کنترل فشار خون بالا تاکید دارند چرا که فشار خون بالا تاثیر مستقیم بر روی شیوه زندگی هر فرد و همچنین کنترل استرس دارد.

توصیه های لازم برای کنترل مصرف نمک

  • در صورت امکان، از فلفل سیاه به جای نمک سفید استفاده کنید
  • نمکدان را روی میز غذا خوری نگذارید.
  • نمک را از سبزیجات پخته شده حذف کنید.
  • به سالاد نمک اضافه نکنید.
  • میزان نمک را در رژیم غذایی خود محاسبه کنید.
  • در هنگام خرید، برچسب مواد غذایی را بخوانید و سدیم کم را در نظر بگیرید. سعی کنید از غذای حاوی غلات، سس ماست، سبزیجات با نمک کم بهره ببرید.
  • برخی افراد بنا بر عادت از نمک استفاده می کنند. لطفا این عادت را ترک کنید و از میزان نمک در غذای خود اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز نمک اضافه کنید.
  • مراقب غذاهای فرآوری شده و یخ زده باشید، چرا که نمک بسیار بالایی دارند.
  • بسیاری از غذاهای شیرین نیز دارای نمک پنهان هستند.
  • می توانید مقدار لیمو، سیر و دیگر چاشنی ها را به جای نمک در پخت غذا افزایش دهید.
  • سعی کنید چاشنی های پر نمک چون شور و ترشیجات و همچنین سس ها را حذف کنید. اکثر سس ها نمک زیادی دارند.
  • با مصرف کمتر نمک به مدت سه ماه شما به غذاهای کم نمک عادت خواهید کرد و تاثیرات مصرف کمتر آن در بدن شما کاملا مشخص خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0