عوارض مصرف قهوه و چای در طول امتحانات

1618 بازدید
31 خرداد 97
سمانه

با عوارض جانبی مصرف قهوه و چای در دوران امتحانات آشنا شویم

بی تردید کافئین یکی از محرک هایی است که بر مغز انسان تاثیر گذار می باشد. اینک سوالی که اینجا باید مطرح شود این است که آیا کافئین برای مغز مفید است یا زیان آور ؟! برخی کارشناسان می گویند از جهاتی می توان کافئین را نوعی داروی مخدر بدون عوارض شوم به حساب آورد.

جای تردید نیست که کافئین محرک خفیفی است که تاثیراتی را در انسان به وجود می آورد که شبیه تاثیرات مقدار کم کوکائین و آمفتامین است که تحریکاتی از قبیل کم خوابی، پر حرفی و خیلی مشکلات را در انسان به وجود می آورد. مصرف کافئین می تواند در کودکان علائم عصبی حادی را باعث گردد هر گاه در ماهیچه های صورت کودکان تیک یعنی انقباض ماهیچه های صورت مشاهده شود مصرف کافئین او را باید کنترل نمود. محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس دریافته اند که این گونه تیک ها در کودکان با مصرف کافئین شروع می شود و با قطع آن از بین می رود.

جای تعجب است که بگوییم کافئین محرک به حساب نمی آید مثلا مصرف آن باعث تحریک سلول های مغزی نمی شود. بر عکس عمل کافئین غیر مستقیم است، کافئین به جای آزاد سازی مواد شیمیایی تحریک آمیز از فعالیت عبور دهنده عصبی به نام آدنوزین که فرمان آرامش و استراحت را برای مغز صادر می کند جلوگیری می نماید. از آن جا که ملکول کافئین از نظر شیمیایی شبیه به آدنوزین است در جاهایی که گیرنده های سلول مغزی وجود دارند فرود می آیند و جای آدنوزین را اشغال می کنند.

ایجاد اضطراب با مصرف قهوه

تحقیقاتی بر روی دو فرد سالم که هیچ گونه سابقه اختلالات روحی نداشتند با مصرف قهوه، اضطراب شدیدی در آنان ایجاد گردید هم چنین مطالعات جمعیتی در انگلستان نشان داد که کافئین هیجان اجتماعی افراد را وخیم تر می سازد. حتی در افراد مستعد عارضه ای به نام مسمومیت کافئین ایجاد می نماید. علائم این بیماری عبارت است از عصبانیت، هیجان، بی قراری، ضربان نا منظم قلب، بی خوابی، افکار و کلام پریشان و بر افروختگی روان می شود.

عوارض مصرف قهوه و چای در طول امتحانات

عوارض مصرف قهوه و چای در طول امتحانات

کافئین و خواب !

متاسفانه مصرف کافئین خواب شما را می گیرد، افسانه نیست که کافئین با بی خوابی مزمن در ارتباط است. اکثر مردم یک ساعت قبل از غذا قهوه مصرف می کنند در خوابشان اختلال ایجاد می شود. از آن جا که محروم شدن از خواب برای سلول های مغزی زیان بار است مصرف کافئین کار درستی نیست.

هشدار !

اگر مادری به نوزاد خود شیر می دهد نباید کافئین مصرف نماید زیرا کافئین در شیر مادر تاثیر گذاشته و اثر آن بر مغز کودک نمودار می شود لذا همان عکس العملی را که در شما ایجاد می کند در کودک نیز وجود خواهد آورد. یعنی نظم خواب کودک از حالت تعادل خارج شده و دچار بی خوابی می گردد. آشامیدن قهوه معمولا باعث ایجاد حالت عصبی و تشنج می گردد. قهوه اسید معده را زیاد کرده و می تواند باعث خارش مقعد شود خصوصا افرادی که در دوره امتحانات نشسته درس می خوانند و از تحرک خوبی برخوردار نمی باشند بیشتر مستعد این عارضه خواهند بود.

کافئین بدن را از ویتامین های ب (ویتامین آرامش و اخلاق)، ث، آ، کلسیم و پتاسیم (تخلیه پتاسیم باعث بالا رفتن فشار خون خواهد شد) و روی و سایر مواد معدنی را تخلیه می کند، لذا کمبود و کاهش منابع و ریز مغذی های فوق شما را در دوره امتحانات با مشکلات زیاد و همچنین عوارض گوناگون رو به رو خواهد نمود.

افزایش فشار خون و تپش قلب

کافئین به طور خطرناک میزان فشار خون و تپش قلب را افزایش می دهد. کافئین یک ماده شیمیایی فعال با عنوان متیل زانتین شناسایی شده است که این ماده می تواند باعث تومورهای خوش خیم پستان در خانم ها و ناراحتی های پروستات در آقایان شود. پس از مصرف قهوه ضربان قلب کاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی که کافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی خواهد ماند و چنان چه میزان مصرف کافئین افزایش یابد نه فقط تپش قلب شدید می شود بلکه حالت نامنظم ماهیچه های قلب نیز پدید می آید که گاه ممکن است منجر به مرگ شود. لذا به واسطه بالا رفتن تپش قلب و فشار خون هر کسی در دوره امتحانات به اضطراب مبتلا خواهد شد این اضطراب در بعضی افراد بیشتر مشاهده شده است.

 

همچنین بخوانید: خطرات مصرف زیاد قهوه

 

تاثیر کافئین بر مغز و اعصاب می تواند به پیدایش عوارض مانند اضطراب، هیجان، نا آرامی، فراموشی و افسردگی درست زمانی که شما در دوره امتحانات نیاز به  آرامش کامل دارید با مصرف منابع ضد مغذی دارای کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه و … در به وجود آمدن اضطراب و مشکلات متفاوت مغز و جسم خود را تحت فشار قرار داده و از حالت تعادل خارج می کنید یعنی مصرف مواد دارای کافئین تولید بحران در مغز شما را رقم خواهد زد.

کافئین جذب آهن در روده ها را کم می کند لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن که کار خون سازی را بر عهده دارد توصیه می شود که از مصرف کافئین خودداری نمایید زیرا شما را دچار کم خونی خواهد کرد. افراد کم خون اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و تولید انرژی در آن ها کاهش می یابد و کار قلب و تنفس تند تر و ممکن است بی حالی و سستی پایدار عارض می شود. زیرا مقدار بسیار اندکی اکسیژن به مغزشان می رسد بدین لحاظ قادر به تفکر سریع یا تفکر روشن نمی باشند و دچار فراموشی می گردند.

زنان از کافئین استفاده نکنند

مصرف کافئین در زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند باعث بزرگ شدن این غده می شود. کافئین موجود در چای، نوشابه، قهوه باعث نابودی انواع ویتامین ها و مواد معدنی می شود که کمبود ویتامین از عوامل پیری زودرس می باشد. کولاها و نوشابه ها نیز مشروباتی هستند که مقداری کافئین دارند و حتی مقدار این سم در آن ها ده برابر با قهوه بسیار تند است کولاها موجب انواع بیماری ها از جمله زخم معده و مینای دندان را فاسد می سازند.

چای جایگزین خوبی برای قهوه نیست

چای معمولی هم جانشین خوبی برای قهوه نیست. زیرا آن هم دارای کافئین می باشد و هم چنین باعث عدم تمرکز در مغز می شود خصوصا اگر صبح و یا قبل از امتحان مورد مصرف قرار گیرد می تواند باعث گسترش اختلال توام با اضطراب شود. مصرف چای و قهوه و مشتقات کافئین باعث یبوست شدید می گردد.

از مصرف منابع دارای کافئین در هر شکل آن در دوره امتحانات پرهیز نمایید. به خاطر داشته باشید که خواب کامل در طول امتحانت و آمادگی مغز و کاهش اضطراب بسیار حائز اهمیت است، لذا مصرف منابع کافئین دار با توجه به موارد عنوان شده برای شما می تواند مشکل ساز شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای ارگانیک ایرانی را بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سارا ریاحی
    19 آذر 1401

    سلام
    مرسی از پیجتون
    سوال من این هستش که فرقی بین قهوه های خوب مثل نسکافه و قهوه های نامرغوب مثل قهوه آرام هستش؟
    منظورم به لحاظ نوع تاثیری که قهوه روی بدن انسان داره.
    سوال دیگمم اینه که آیا کپک برای بدن ضرر داره؟ قهوه آرام مزه کپک میده اما خب مامان به توصیه دوستش رفته یه کیلو ازش خریده و الآنم پس نمی گیرن، چیکار کنیم بشه خورد؟
    ممنون

0