topNotif

عوارض و خواص گیاه مازریون

2959 بازدید
01 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با عوارض و خواص گیاه مازریون آشنا شویم

مازریون (هفت برگ، هشت رو، مازر و …) درختچه برگ ریزی به ارتفاع 50-300 سانتی متر و برگ های آن فقط در نوک ساقه ظاهر می شود برگ هایش بیضوی یا نیزه ای به طول 8 سانتی متر و پهنای 2 سانتی متر است. گل ها که به فاصله کوتاهی پیش از برگ ها ظاهر می شود، خیلی کوتاه پایه دار یا بدون پایه است و در گروه های 2-4 تایی شاخه را می پوشاند، رنگ گل ها مایل به قرمز تا صورتی و دارای نهنج غده ای یا قیفی به طول 10-5 سانتی متر و چهار کاسبرگ گسترده است. فاقد گلبرگ بوده و بوی آن قوی و مطبوع است. میوه ای به شکل یک دانه سرخ دارد. در ماه بهمن تا اوایل بهار گل می دهد. در ادامه مقاله ای من باب خواص، مضرات و بیماری هایی که مازریون می تواند ایجاد کند خواهیم خواند.

عوارض و خواص گیاه مازریون

عوارض و خواص گیاه مازریون

از پوست خشک یا تازه این گیاه استفاده می کنند. در خاک های مرطوب جنگل ها، بیشه ها و دره های تنگ و به طور عمده در مناطق کوهستانی اروپا یافت می شود. بومی انگلستان است و روی خاک های آهکی می روید پوست آن را در فروردین تا اردیبهشت گرد آوری می کنند و در سایه می خشکانند. این گیاه در شمال غربی ایران در جنگل های طالش و کلاردشت می روید.

خواص مازریون :

طبع مازریون گرم و خشک است. خواص این گیاه مدر (جوشانده پوست ساقه برگ و میوه)، عرق آور، درمان کک مک و لک های سفید پوست، رفع دندان درد، درمان درد چشم، درمان بواسیر، مسهل(5 گرم برگ آن)، ضد استسقا (2-3 بار برگ آن را در سرکه خیس کنید و سرکه را عوض کنید و تکرار کنید و بنوشید ولی افراط نشود چون باعث اسهال خونی می شود)، پاک کننده روده، درمان اگزمای آبدار(ضماد)، رفع رماتیسم، سیفلیس، مقوی (برگ) است. مالیدن مقدار جزیی آن بر روی پوست یا مخاط باعث جمع شدن موضعی خون می شود.

 

همچنین بخوانید:  گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد

 

اثرات مازریون شبیه بنفشه است و نباید هرگز آن را خورد، پوست تازه یا پوست مرطوب و خشک شده را فقط باید با مراقبت زیاد روی زگیل ها مالید به ندرت به عنوان یک مالیدنی موضعی برای تسکین درد مصرف می شود.

عوارض جانبی مازریون :

  • مالیدن طولانی آن روی پوست ایجاد تاول می کند و مداوم آن باعث ضایعات بافت های زیر جلدی می شود، از طریق خوراکی ممکن است ضایعات شدید دستگاه گوارش بدهد. دانه های آن نیز سمی است و 10-15 عدد آن ممکن است کشنده باشد.
  • مازریون ایجاد کننده مضراتی بر روی کبد، طحال، سوزش معده، تاول (تماس با پوست) می شود همچنین باعث ایجاد دیفتری، استفراغ و تورم معده نیز می شود.
  • همچنین اطبا مصرف آن را برای زنان حامله ممنوع کرده اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شکر تیغال را با خواص تقویت عضلات بدن، انعطاف پذیری ستون فقرات، برطرف کردن سرفه، پایین آوردن تب، تسکین سوزش مری، رفع خشکی گلو، درمان تصلب شرایین، درمان فشار خون بالا و پیشگیری از سکته قلبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0