عوامل غذایی تشدید کننده میگرن را بشناسید

1923 بازدید
06 اردیبهشت 97
سمانه
عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

با عوامل غذایی تشدید کننده میگرن آشنا شوید

کارشناسان ادعا می کنند رابطه ای بین برنامه غذایی و حملات میگرنی وجود دارد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که برنامه غذایی در تعداد و طول زمان سردردهای میگرنی تاثیر دارد، ولی بیش از آن در طول مدت حمله تاثیر می گذارد. اگر چه برنامه غذایی علت اصلی این مشکل نمی باشد، اما برخی از غذاها مطمئنا منجر به حملات و سر دردهای میگرنی می شوند. گرسنگی یکی از عوامل مهم تشدید سردردهای میگرنی است. همچنین، پیاز، کاکائو و مرکبات در سردردهای میگرنی اثر تشدید کنندگی دارند. شناسایی غذاهایی که باعث میگرن می شوند آسان نیست، اما اگر میگرن دارید و می خواهید غذاهایی را که باعث ایجاد سر دردهای میگرنی می شود، شناسایی کنید تا انتها این مقاله ما را همراهی کرده تا با عوامل غذایی تشدید کننده میگرن آشنا شوید.

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

مونو سدیم گلوتامات

این ماده یک طعم دهنده غذایی است که در محصولات فرآوری شده به میزان زیادی وجود دارد. این ماده در انواع کنسرو و غذاهای یخی وجود دارد، به این منظور افراد مبتلا به میگرن باید برچسب روی محصولات را به دقت مطالعه کنند.

آمین ها

بعضی غذاهای حاوی آمین ها، فعال کننده رگ ها هستند و به نظر می رسد که آغازگر انقباض رگ های خونی در مغز باشند. تیرآمین و فنیل آتیل آمین، دو ماده اصلی این بیماری اند، اما سایر آمین ها نیز ممکن است تاثیرات مشابهی داشته باشند.

بررسی منابع برخی از آمین ها

  • تیرآمین در الکل، برخی پنیرها (به خصوص پنیرهای مانده)، میوه ها، سبزی های کال و فاسد، خوراک کلم، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور، سویا، کنسرو شاه ماهی، خامه ترش، آووکادو، شراب قرمز، سوسیس های تخمیری و گوشت های چرب وجود دارد.
  • فنیل آتیل آمین در کاکائو، شکلات، پنیر و مواد غذایی یافت می شود.
  • اکتوپامین در مرکباتی مثل لیمو، پرتقال، گریپ فورت و … یافت می شود.

مواد غذایی یاد شده از گروه آمین ها باعث افزایش آزاد شدن سروتونین در مغز و تحریک اعصاب مغز می شوند و همچنین باعث سردرد می شوند.

 

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

 

اسید تاننیک

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید تاننیک هستند، ممکن است به دلیل تاثیر آن در انقباض رگ های خونی و افزایش فشار خون در برخی از افراد میگرن را تشدید کند. مواد غذایی مانند قهوه، چای، شکلات ها و شراب قرمز حاوی اسید تاننیک هستند که مصرف بی رویه این مواد غذایی به بیماران مبتلا به میگرن توصیه نمی شود.

مس

مس در متابولیسم آمین های فعال کننده رگ ها نقش دارد و احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می دهد. آجیل ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می روند. پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید از برنامه غذایی حذف شوند، زیرا مرکبات جذب روده ای مس را افزایش می دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله های میگرن نقش داشته باشند.

کافئین

مصرف زیاد یا کاهش کافئین در بدن، در تشدید میگرن موثر است. کافئین باعث افزایش جذب داروهای ضد درد می شود که برای درمان استفاده می گردد، اما در عین حال در برخی از داروها نیز مقدار زیادی کافئین وجود دارد که ممکن است منجر به سردرد شود، بنابراین توصیه می شود مصرف کافئین را تا 200 میلی گرم در روز، معادل یک تا دو فنجان قهوه محدود کنید. اگر مقدار زیادی کافئین مصرف می کنید، به تدریج مقدار آن را کاهش دهید، زیرا متوقف کردن ناگهانی مصرف چای و قهوه که هر دو حاوی کافئین هستند، ممکن است در برخی اشخاص مستعد و زمینه ساز بروز میگرن باشد.

 

همچنین بخوانید: همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشان

 

مواد غذایی چرب و سرخ شده

مواد چرب و موادی که با روغن به ویژه روغن های ناسالم سرخ می شوند، عامل تشدید کننده میگرن هستند.

نیتریت

سوسیس و گوشت نمک سود را (که به آن ماده دارنده نیتریت افزوده شده است) نباید مصرف کرد، چون ممکن است عامل بروز میگرن در افراد مستعد باشد.

نکته: در بسیاری موارد، تاثیر غذاهای مختلف بر روی اشخاص متفاوت است و چیزی که باعث میگرن در یک فرد می شود، ممکن است تاثیر منفی بر دیگری نداشته باشد و بالعکس. در برخی موارد، انواع مختلفی از غذاها فقط در صورت وجود سایر عوامل تشدید کننده میگرن مانند استرس یا تغییرات هورمونی باعث بروز حملات میگرنی می شوند.

مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به میگرن

مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف این غذاها منجر به نوسان میزان قند خون نمی شود. گمان می رود که کمبود میزان خون از جمله عوامل میگرن است. غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات، باید در هر وعده ی غذایی گنجانده شود. همچنین، مصرف میان وعده های حاوی پروتئین فراوان نیز مفید هستند. سیب، گلابی، زردآلو و انگور میوه هایی هستند که مصرف آن ها موجب افزایش قند خون می شود. این میوه ها میان وعده های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند. حلیم جو، نان چاودار و حبوباتی نظیر لوبیا قرمز، عدس سبز و قرمز، نخود و لوبیا، همگی دارای فیبرهای محلول هستند و به تثبیت قند خون کمک می کنند. این غذاها منابع خوب کربوهیدرات و حبوبات نیز منابع خوب پروتئین هستند که برای افراد مبتلا به میگرن مفید می باشند.

نکات:

با اتخاذ یک سبک زندگی سالم می توانید حملات میگرنی را کاهش دهید. وعده های غذایی تنظیم شده، نوشیدن مایعات فراوان (به خصوص آب) و میان وعده های مناسب همه احتمال میگرن را کاهش می دهند. توصیه می شود افرادی که از میگرن رنج می برند بیش از پنج ساعت در طول روز گرسنه نمانند. همچنین، وزن بدن در تشدید یا کاهش میگرن نقش دارد، زیرا افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر از افرادی که وزن طبیعی دارند، دچار میگرن می شوند. بعد از اینکه غذاهایی را که می تواند باعث تشدید میگرن شود، مشخص کردید از مصرف سیگار خودداری کنید. فعال باشید و از یک رژیم متعادل پیروی کنید، که این امر می تواند خطر ابتلا به سر دردهای میگرنی را کاهش دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خريد معجون ضد سردرد و میگرن را با خواص برطرف کننده هرگونه سردرد را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سلمان
    7 دی 1400

    برای اطلاعات بسیار مفیدی که در اختیار ما می گذارید، بی نهایت ممنونم

    • عطارک
      7 دی 1400

      درود بر شما
      بسیار خوشحالیم که محتوای این مقاله برایتان مفید بوده است؛ از توجهتان سپاسگزاریم
      برایتان صحت آرزومندیم

  2. زهرا
    27 آبان 1399

    این مقاله رو کامل خوندم؛ عالیه

  3. ارتمیس
    3 مرداد 1399

    من وزنم زیاد نیست و نرمال هستم ولی باز میگرن دارم

    که البته با رعایت رژیم غذایی و مصرف نمک هیمالیا خیلی خیلی فاصله های میگرنم زیاد شده
    از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میگذارید ممنون و متشکرم

  4. شهاب نعمتی
    29 تیر 1399

    خیلی کامل و مفید نوشته بودید؛ دقیقا اینا مواردی هست که اگه رعایت نشه، سردرد شروع میشه

  5. مینا رحیمی
    8 تیر 1399

    افرادی که به میگرن مبتلا هستند علاوه بر رعایت رژیم غذایی می تونن از نمک هیمالیا استفاده کنن. من خودم از همین سایت خرید کردم و خیلی خیلی خوبه در حد معجزه

0