topNotif

بهترین غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی

5833 بازدید
10 دی 96
سمانه

با غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی آشنا شویم

از زمان های گذشته غذا به عنوان یک درمان طبیعی نه تنها برای پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر امراض شایع تنفسی استفاده می شد، بلکه به عنوان درمانی برای این بیماری ها نیز به کار می رفت. در ادامه شما را با بهترین غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی آشنا خواهیم کرد؛

ثابت شده است افرادی که از رژیم های غذایی دارای فیبر زیاد و روغن های غیر اشباع شامل سبزیجات و دانه های گیاهی استفاده می کنند، بیشتر از افردی که از رژیم غذایی نامناسب استفاده می کنند می توانند با باکتری ها و ویروس ها مقابله کنند، همچنین یک رژیم غذایی متعادل به شما کمک می کند سلامت کلی بدن خود را حفظ کنید، بدن شما نمی تواند ویتامین ذخیره کند به همین دلیل ویتامین ها باید به طور روزانه مصرف شوند، ویتامین ث از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند، هنگامی که بدن ما دچار کمبود ویتامین ث می شود، سیستم ایمنی ضعیف می شود و فضا برای باکتری ها و ویروس ها باز خواهد شد.

غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی

غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی

ویتامین ها و مواد معدنی !

بدن ما برای استفاده های ویژه خود و به خصوص پایدار نگاه داشتن سیستم ایمنی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد، کسانی که از رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می کنند بیشتر مستعد سرماخوردگی و ابتلا به آنفولانزا (سرماخوردگی و آنفولانزای خفیف تا شدید) هستند. در ادامه با برخی از میوه ها و غذاهایی که برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا مفید هستند آشنا می شوید.

سیر :

سیر یک سبزی کامل است که شامل پروتئین ها، قندها، کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین های ب، ب1 و ث است، خصوصیات آنتی بیوتیکی سیر از آلیسین به دست آمده از سیر خام و خرد شده ناشی می شود، سیر به حفظ سیستم ایمنی کمک می کند به خصوص وقتی که به صورت خام مصرف شود، ولی مصرف سیر پخته نیز به مقابله گلودرد و التهاب لوزه ها کمک می کند.

شربت سیر :

پنج عدد سیر را به خوبی له یا ریز خرد کنید، سپس آنها را با پنج قاشق سر پر عسل مخلوط کنید و به آن یک فنجان آب ولرم اضافه کنید، بگذارید ده دقیقه بماند و سپس آن را صاف کنید، سپس شربت به دست آمده را بنوشید، این شربت را نمی توان روز بعد استفاده کرد بنابراین بهتر است برای هربار مصرف شربت تازه تهیه شود.

 

همچنین بخوانید:   آش سریع مخصوص سرماخوردگی

 

پیاز :

پیاز منبع مناسبی برای مواد معدنی و مواد معدنی بسیار ریز مانند سولفور و به علاوه ویتامین ب و فلاونیدها و ویتامین ث است که تمام آنها ضد ویروس های قوی محسوب می شوند، این سبزی همچنین خواص ضد باکتری دارد و به درمان برخی از امراض کمک می کند، باید حداقل روزی یک پیاز نصفه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و آن را به صورت تنها یا همراه با سس یا سالاد مصرف کنید.

شربت پیاز :

یک پیاز متوسط را خرد کنید و با سه قاشق پرعسل مخلوط کنید، به آن آب اضافه کنید و آن را در یک قابلمه بپزید، سه ساعت بگذارید تا ته نشین شود و سپس آن را صاف کنید، هر روز باید بین پنج تا ده قاشق از این شربت را میل کنید، این شربت را می توان برای بچه ها هم استفاده کرد ولی توصیه می شود برای بچه های زیر یک سال از آن استفاده نکنید.

پرتقال :

علاوه بر مقادیر فراوان ویتامین ث، پرتقال مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیتونرترینت دارد که از بین آنها می توان به آلفا کاروتن و بتاکاروتن اشاره کرد که از بدن محافظت می کنند، پرتقال به بدن کمک می کند از سرماخوردگی پیشگیری و همچنین به صورت فعال با سرماخوردگی مقابله کند، مصرف مقدار فراوان پرتقال علایم سرماخوردگی را بهبود می بخشد، و به شما کمک می کند سریع تر خوب شوید، به یاد داشته باشید پوست سفید و براق پرتقال را نیز بخورید (پوسته زیرین) که حاوی مقادر زیاد یبوفلاونیدها و ویتامین ث است.

سالاد پرتقال برای درمان گلودرد :

یک پرتقال را پوست بکنید و آن را قطعه قطعه کنید، قطعات پرتقال را به یک سالاد سبز مانند سالاد پامچال زرد اضافه کنید و اگر علاقه مندید می توانید به آن پیاز خردشده و سرخ کرده نیز اضافه کنید، برای بهتر شدن مزه به آن چاشنی اضافه کنید، نوشیدن آب پرتقال نیز روش مناسبی برای افزایش ویتامین ث است. (هر لیوان آب پرتقال حاوی 90 میلی گرم ویتامین ث است.)

غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی

غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی

کدو یا کدو تنبل :

این دو سبزی به قوی شدن سیستم ایمنی کمک می کنند و حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و آلفا کاروتن (رنگ نارنجی ایجاد می کند) و آنتی اکسیدان (ویتامین ث و ای ) هستند، دانه های کدو تنبل خواص زدودن موکوس و ترشحات از ریه ها، برونشیول ها و گلو را دارند، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها این سبزی ها می توانند در مقابل سرماخوردگی و گونه های مختلف آنفولانزا از شما محافظت کنند.

غذای کودک با کدو، ضد سرماخوردگی !

یک کدوتنبل بزرگ را پوست بگیرید، آن را خرد و بخارپز کنید، سپس آن را در مخلوط کن بریزید، بعد اجازه دهید دانه های آن ته نشین شود، همراه با روغن زیتون آن را میل کنید، این غذا برای کودکان زیر پنج سال بسیار مناسب است. کدوتنبل نرم شده را می توان با کدوی نرم شده مخلوط کرد، هر نصف فنجان از این مخلوط نیمی از نیاز روزمره بالغین را به ویتامین ث تامین می کند.

فلفل :

سیستم ایمنی را تقویت و درد را برطرف می کند، ماده فعال این گیاه کاپسیکوم است که علت مزه تند و گرم فلفل است و سیستم ایمنی را تحریک می کند، فلفل از نظر ویتامین ث و کاروتن نیز غنی است، مصرف فلفل در رژیم غذایی روزانه به کوتاه شدن دوره بیماری کمک می کند، یک فلفل متوسط دارای سه برابر نیاز روزانه از ویتامین ث است.

پودر فلفل !

شما می توانید در تهیه پلو از انواع فلفل ها مانند فلفل قرمز یا سیاه و میوه رسیده فلفل قرمز استفاده کنید، قبل از مصرف این پلو یک قطره روغن زیتون نیز به آن بیفزایید.

توجه: طی دوره بارداری و شیردهی باید از قرقره کردن محلول فلفل قرمز و فلفل سیاه و همچنین مصرف دم کرده فلفل خودداری کرد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون سرفه را با خواص ضد سرفه، خلط آور، ضد خارش گلو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0