topNotif

غلات کامل و مزایای آن برای بدن

3098 بازدید
05 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

غلات کامل و مزایای آن برای بدن که بد نیست بدانیم

غلات که غنی از مواد غذایی اند، غذاهای انرژی زای اصلی هستند. به تقریب تمام غلات کامل و پالایش نشده برای تندرستی شما مفید هستند، در حالی که غلات پالایش شده مثل برنج سفید، نان سفید و خمیر سفید عاری از بیشتر مواد غذایی و فیبر هستند. این غلات فرآوری شده، وقتی وارد بدن می شوند مثل قند رفتار می کنند. به دستگاه گردش خون حمله می کنند و باعث ویرانی و خرابی می شوند.

اختلالات قند خون، میل به قند، نوسانات خلقی و اضافه وزن نتایج مصرف این فرآورده ها هستند. پس معلوم شد که چرا یک برنامه ی غذایی سالم باید دربردارنده ی انواع پالایش نشده ی غلات مانند برنج سبوس دار، جو کوزه ای، گل تاج خروس، ارزن، بلغور گندم، گندم سیاه نیم کوب، چاودار و … باشد. به طور کلی هر قدر رنگ غلات تیره تر باشد، میزان پالایش غلات کمتر و برای تندرستی بهتر است، در این مقاله برخی از غلات را به شما عزیزان معرفی می کنم.

تاج خروس

تاج خروس یکی از غلات تقویت کننده ی ریه هاست. بنابراین در روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست و افراد دچار مسمومیت تنفسی می شوند بسیار سودمند است. تاج خروس حتی بیشتر از شیر گاو کلسیم و منیزیم دارد.

غلات کامل و مزایای آن برای بدن

غلات کامل و مزایای آن برای بدن

جو

دو نوع جو داریم، جو پوست کنده که نوع پالایش شده ی آن است و جو کوزه ای که دانه ی کامل است. سعی کنید از جو کوزه ای استفاده کنید، مزه ی جو شیرین است و برای معده و دستگاه گوارش مفید است. اگر از سوهاضمه رنج می برید جو درمان موثری است. مقدار گلوتن جو کم است، علف جو گلوتن ندارد.

برنج سبوس دار

برنج سبوس دار برای سلسله اعصاب و دستگاه گوارش بسیار مفید است، از بین همه ی غلات برنج سبوس دار کمترین مواد آلرژی زا را دارد و برای بیشتر افراد مبتلا به آلرژی مناسب است.

گندم سیاه نیم کوب

بلغور گندم سیاه فاقد گلوتن است، سرشار از مواد معدنی سالم و بر خلاف جو فاقد مواد حساسیت زا است. اگر به گندم حساسیت دارید، راه چاره مصرف گندم سیاه نیم کوب است. بلغور گندم سیاه مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین دارد، علاوه بر آن بیست درصد بیوفلاونویید دارد که به تقویت جریان خون در رگ ها کمک می کند. اگر از واریس رنج می برید، این غله دوای شماست. بلغور گندم سیاه ماده ی مغذی است که می توانید به سالاد اضافه کنید.

ذرت

ذرت نوعی غله ی متداول است که در بسیاری از غذاهای پخته وجود دارد، ذرت اغلب به غذاهای بسته بندی شده اضافه می شود. ذرت کمی به گندم شبیه است با توجه به این که ذرت به بسیاری از غذاها اضافه می شود، یک ماده ی آلرژی زا بالقوه است که مصرف مقدار زیاد آن آلرژی ایجاد می کند، برای این که بدن از مواد مغذی ذرت استفاده کند باید آن را به خوبی بجوید، چرا که پوست آن غیر قابل هضم است.

کاموت

کاموت بسیار شبیه گندم است، اما بسیاری از افرادی که به گندم حساسیت دارند کاموت را تحمل می کنند. پروتئین کاموت دو برابر گندم است و بیشتر از گندم، مواد معدنی به ویژه منیزیم و روی دارد، همچنین حاوی شانزده اسید آمینه و اسید های چرب ضروری است.

 

همچنین بخوانید:   فواید ارزن را بیشتر بشناسیم

 

ارزن

ارزن منبع غذایی عالی است، به علت دارا بودن مقادیر زیاد آهن، منیزیم، پتاسیم، ویتامین های گروه ب و ویتامین ای، دستگاه گوارش را تقویت می کند، جذب مواد غذایی را بهبود می بخشد و به طحال، باتری انرژی شما، انرژی فروان می دهد.

کوینوآ

کوینوآ یکی از غلات آمریکای جنوبی است که حاوی همه ی اسید های آمینه ی ضروری است. بنابراین پروتئین کاملی به شمار می آید، اما هضم آن از پروتئین گوشت بسیار آسان تر است و بسیار کمتر از گوشت ها چربی دارد.

 

غلات کامل و مزایای آن برای بدن

غلات کامل و مزایای آن برای بدن

جو دوسر

چربی های مفید جو دوسر بیشتر از دانه های دیگر است. این چربی ها به شما کمک می کنند وزن اضافی خود را کم کنید، همچنین جو دوسر منبع سرشار ویتامین ب کمپلکس است که برای سلسله اعصاب و تقویت استخوان ها مفیدند.

چاودار

چاودار برای پختن خمیر ترش، غله ی خوبی است. چاودار برای کبد بسیار خوب است، اگر از سردرد رنج می برید با چاودار آبگوشت درست کنید.

شعیر ابلیس یا گندم جونما

شعیر ابلیس یا گندم جونما هم مانند گندم سیاه پر از مواد معدنی و پروتئین است و غله ی تقویتی خوبی برای اندام های مهم بدن به شمار می آید. کسانی که به گندم حساسیت دارند می توانند از گندم جونما استفاده کنند این غله به درمان یبوست، التهاب روده ی بزرگ و ضعف دستگاه گوارش کمک می کند و تنها دانه ای است که موکوپلی ساکاریدی دارد که سامانه ی ایمنی را به دفاع از بدن تحریک می کند. گندم جونما، انرژی ثابت و پایداری به شما می دهد.

تف

دانه ی کوچکی است، اما عطر زیادی دارد و حاوی پروتئین فراوان و مقادیر قابل توجهی کلسیم، منیزیم و آهن است. تف برای کسانی که میل به نمک دارند انتخاب خوبی است و با داشتن پتاسیم بیشتر نسبت به دانه های دیگر خون را از اسید های غذایی ضعیف پاک می کند.

قاعده ی مصرف

غلات دانه کوتاه را در پاییز و زمستان بخورید تا بدنتان را گرم کند. غلات دانه دراز را در تابستان بخورید تا شما را خنک کند. برنج باسماتی، برای کسانی مناسب است که دارای اضافه وزن هستند یا بدنشان به دلیل مخاط زیاد و التهاب غشای مخاطی در هنگام ابتلا به زکام مرطوب است.

نکاتی مفید درباره غلات

فقط از غلات و دانه های فرآوری نشده و پالایش نشده استفاده کنید. قبل از پختن دانه ها را به خوبی بشویید. بگذارید غلات تا زمانی که نرم شوند و همه آبشان جذب شود بپزند. غلات را به خوبی بجویید این عمل به هضم آن ها کمک می کند. آیا می دانستید گلوتن گندم با جوانه زدن از بین می رود ؟! پس دانه های مورد نظر خود را سبز کنید. غلات را در ظرف مهر و موم شده ذخیره کنید و تا چهار ماه بعد از خرید، آن ها را مصرف کنید، برای حفظ حبوبات و دانه ها، آنها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ذرت پفیلا را با خواص پیشگیری از یبوست، بهبود متابولیسم، کاهش افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، کنترل سطح قندخون، کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0