topNotif

فتق مغبنی در کودکان و علایم آن

2662 بازدید
10 بهمن 97
بهاره
,,

بیماری فتق مغبنی (کشاله ران) در کودکان و علایم آن را بشناسید

ناحیه مغبنی یا اینگوینال (Inguinal) ، مرز مشترک بین ران و شکم می باشد. در همین ناحیه یک طناب نسبتا سفت و محکم (شامل غلاف عضلات شکم و نیام های شکمی) وجود دارد که رباط مغبنی معروف است. به فتق هایی که دهانه آن ها بالای رباط مغبنی قرار دارند، فتق مغبنی گفته می شود. فتق مغبنی شایعترین نقص مادرزادی جدار شکم بود و در حدود یک تا دو درصد نوزادانی که سر موقع (به اصطلاح ترم) به دنیا می آیند، وجود دارد. در ادامه این مقاله با فتق مغبنی در کودکان آشنا شوید.

 

بیماری فتق مغبنی در کودکان و علایم آن

بیماری فتق مغبنی در کودکان و علایم آن

 

سن حاملگی و جنس نوزاد دو عامل اصلی دخیل در فتق مغبنی هستند. به طوری که شیوع فتق مغبنی در نوزادان پسر 5 تا 10 برابر نوزادان دختر است و هر چه نوزاد زودتر از موعد معمول به دنیا آمده باشد، احتمال بروز فتق نیز بیشتر خواهد بود. به طوری که نوزادانی که قبل از 32 هفتگی (کوچکتر از 8 ماهه) به دنیا آمده باشند، احتمال بروز فتق بین 10 تا 20 درصد خواهد بود و اگر وزن موقع تولد کمتر از یک کیلو گرم (یا کمتر از 28 هفته) باشد این میزان به 30 درصد خواهد رسید.

علت بیماری فتق مغبنی در کودکان چیست؟

علت شیوع بیشتر فتق مغبنی در پسران و نوزادان نارس این است که تا اواخر ماه هفتم حاملگی (هفته 28 بارداری) هنوز بیضه ها (تخمدان ها) در داخل شکم قرار دارند و از آن به بعد شروع به پایین آمدن کرده و از طریق کانال مغبنی از جدار شکم عبور کرده و به کیسه بیضه می رسند (البته فقط بیضه ها).

تا ماه هشتم حاملگی هنوز مسیر عبور بیضه (یعنی کانال مغبنی) باز است اما بعد از آن به تدریج بسته می شود و به همین دلیل هر چه نوزاد نارس تر باشد، لذا احتمال باز ماندن این مجرا نیز بیشتر خواهد شد که بعد از تولد به فتق می انجامد. اما علت اینکه فتق در جنس مذکر شایعتر از جنس مونث است، این است که از کانال مغبنی علاوه بر طناب اسپرم بر، بیضه نیز عبور می کند و در نتیجه این مجرا در جنس مذکر بزرگتر از جنس مونث است که فقط رباط گرد از آن عبور می کند و تخمدان ها در داخل لگن باقی می مانند.

 

همچنین بخوانید:  علایم بیماری فتق نافی در کودکان

 

علایم فتق مغبنی در کودکان چیست؟

فتق ساده و بدون عارضه مغبنی با بر آمده شدن و ظاهر شدن یک توده در ناحیه مغبنی (نزدیک شرمگاهی) یا کیسه بیضه طرف مبتلا (یا لب بزرگ فرج در دختران) متعاقب گریه کردن یا زور زدن کودک تظاهر می کند و از ویژگی های آن این است که در بین حملات گریه یا زور زدن، برآمدگی خود به خود بر طرف می شود.

همچنین، فتق مغبنی موجب آب آوردن بیضه می شود. از نظر تعریف به تجمع مایع در درون کیسه بیضه (و نه خود بیضه) هیدروسل (Hydrocele) گفته می شود که در میان عوام به آب آوردن بیضه معروف است. البته خود فتق باعث هیدروسل نمی شود، بلکه همان عاملی که باعث فتق می شود (بازماندن مجرای ورودی بیضه به داخل کیسه بیضه)، هیدروسل را بوجود می آورد. بر خلاف فتق مغبنی که خود به خود بهبود و ترمیم نمی یابد، اکثر موارد هیدروسل تا یک سالگی خود به خود بر طرف شده و بهبود می یابد. اهمیت فتق مغبنی در عوارض آن یعنی احتباس و اختناق فتق است و احتمال آن در کودکان بیش از سایر سنین است.

فتق مغبنی دریک یا هر دو طرف بروز می کند؟

فتق مغبنی در دو طرف بروز می کند. در نوزادانی که سر موقع (ترم) به دنیا آمده ولی دچار فتق مغبنی هستند، فتق در 6% موارد در طرف راست، در 30% موارد در طرف چپ و در 10% موارد در هر دو طرف رخ می دهد. اما در نوزادان نارس، احتمال دو طرفه بودن به 40 تا 60 درصد هم می رسد.

درمان فتق مغبنی

فتق مغبنی با رشد کودک کاسته نمی شود. به جز فتق نافی در کودکان، هیچ یک از فتق ها چه در کودکان و چه در بالغین خود به خود بهبود نخواهند یافت. همانند بالغین، روش درمان فتق مغبنی در کودکان جراحی است و به دلیل خطر بالای عوارض جدی و مهم آن و عدم امکان بهبودی خود به خودی، توصیه می شود تمامی بیماران در اولین فرصت ممکن تحت عمل جراحی قرار گیرند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیاهدانه را با خواص جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر، رفع کرم های معده، از بین بردن زگیل و ترک دست و پا، تقویت کننده موهای نازک و شکننده، تمیز کننده کلیه و مجاری ادرار، بهبود آرتروز و روماتیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0