فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

1530 بازدید
17 فروردین 98
بهاره
,,

فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

عصبانیت یکی از هیجان های وجودی انسان ها است که بر خلاف تصور عوام، می تواند برای تکامل شخصیت انسان سازنده باشد. اما، مشكل ما انسان ها این است كه فورا واكنش عصبانی نشان می دهیم. ما انسان ها حق عصبانیت داریم ولی حق عصبانی عمل كردن نداریم. وقتی از یكی از اعضای خانواده ناراحت می شوید، باید وقفه ای ایجاد كنید تا آرام شوید و حساب شده عمل كنید. اگر می خواهید بر عصبانیت تان غلبه كنید و مشكل خود را به نحوی مثبتی حل كنید باید روی احساسی بهتر متمركز شوید. در واقع، به آنچه در حال وقوع است و اینكه چطور می توانید اوضاع را بهتر كنید، فكر كنید. لذا در این مقاله با فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد آشنا شوید.

 

فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

 

فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

شاید برای مدیریت عصبانیت خود راهی دارید كه قبلا جواب داده است. اگر دارید، از آن ها استفاده كنید. اما اگر نمی توانید عصبانیت خود را قطع كنید، از فنون زیر استفاده كنید. شما باید طرح و برنامه ای داشته باشید تا اسیر عصبانیت نشوید.

1- در برابر اولین تكانه مقاومت كنید

در بسیاری از موارد احساس می كنید شما را به باد حمله گرفته اند. چنین احساسی نكنید. كاری را كه دیگران انتظار دارند انجام بدهید، نكنید چون رفتار طرف مقابل خود را تقویت می كنید. خلاف آن كار را انجام دهید یا اینكه هیچ كاری نكنید.

2- در صورت امكان از موقعیت خارج شوید

با اوقات تلخی از موقعیت خارج نشوید، فقط خودتان را از آن دور كنید. برای مثال می توانید بگویید فكر نمی كنم الان وقت حرف زدن در این مورد باشد. بهتر است حرف زدن در این مورد را به بعد موكول كنیم. وقتی هر دو نفر ما احساس بهتری داشتیم در این باره حرف بزنیم.

3- به خودتان حرف های آرام كننده بزنید

جملات آرام كننده ای مثل آرام باش، سخت نگیر، خونسردی خودت را حفظ كن، جدی نگیر و بی خیال را حفظ كنید و دائم آن ها را با خودتان تكرار كنید. می توانید جملات آرام كننده مخصوص خودتان بسازید.

4- تا ده بشمارید

این فن قدیمی می تواند خیلی مفید باشد. با متمركز شدن روی شمارش، خود را آرام خواهید كرد، متوجه زبان بدنتان خواهید شد و پاسخ مناسبی خواهید داد.

 

همچنین بخوانید:  چگونه آرام باشیم و زندگی شادی داشته باشیم

 

5- تجسم كنید

صحنه های آرامش بخش را تجسم كنید، صحنه هایی مثل دریاچه، جنگل، طبیعت و خلاصه هر آنچه صحنه دلنشین و آرامش بخشی باشد. این صحنه های تجسمی، عصبانیت تان را اداره كنید. یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش عصبانیت است.

6- به خودتان بگویید ایست

قبل از آنكه فنون یاد شده را استفاده كنید، ابتدا باید عصبانیت خود را متوقف كنید. هر وقت عصبانی شدید، آرام به خودتان بگویید ایست. جملات آرامش بخش را به خودتان بگویید، تا ده بشمرید یا از تجسم های آرامش دهنده استفاده كنید. همچنین، می توانید برای آرام كردن خود، نفس عمیقی بكشید. اما مراقب باشید، قرار نیست نفس عمیقی به شكل آه بكشید چون تنور عصبانیت تان را داغ تر می كند.

ایست گفتن با سركوب كردن فرق دارد. وقتی به خودتان ایست می گویید، در واقع مسئولیت عصبانیت خود را می پذیرید. در حالی كه وقتی عصبانیت تان را سركوب می كنید، به خودتات می گویید نباید عصبانی شوم. وقتی بحث بایدها و نبایدها را پیش می كشید در واقع با خودتان می جنگید.

7- صبركن، فكر كن و عمل كن

با توصیه های فوق، به فرمول فوری مدیریت عصبانیت یعنی صبر كن، فكر كن و عمل كن می رسید. در این رویكرد، ابتدا صبر می كنید، یعنی با مقاومت در برابر اولین تكانه خود، با گفتن ایست، با جملات آرامش بخش و تجسم، تا ده شمردن و ایجاد وقفه یا هر عمل دیگری كه شما را آرام می كند، از تشدید عصبانیت خود، جلوگیری می كنید. سپس، به آنچه در حال وقوع است و به عمل مناسب، فكر كنید. و بالاخره به فكرتان عمل كنید، یعنی واكنش را به كنش تبدیل كنید.

به جای آنكه عنان خود را به هیجانات بدهید، به خاطر خودتان و بخاطر طرف مقابل، مسئولیت هیجانات تان رابپذیرید. به عبارت دیگر، انتخابگری را جایگزین خلبان خودكار كنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آشواگاندا (جینسنگ هندی) را با خواص افزایش دهنده حجم عضلات در بدنسازی، مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، کاهش کلسترول، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0