فواید استفاده از تمثیل در تعلیم و تربیت

2072 بازدید
27 تیر 97
سمانه

کاربردهای تمثیل

قصه و تمثیل کاربردهای بسیاری دارد. از تمثیل می توان در تعلیم و تربیت، بازرگانی و تجارت ارتباطات و سخنرانی ها، بهداشت و مراقبت های پزشکی، تغییر شغلی، روابط بین فردی، هنر، ورزش و تربیت بدنی، رشد و شکوفایی شخصی، روان درمانی و البته برای لذت و سرگرمی استفاده نمود.

قصه و تمثیل را برای مقاصد خاص نیز می توان به کار گرفت. مثلا قصه و تمثیل برای تشویق و ترغیب، تغییر ایده ها، نگرش ها، باورها و دیدگاه ها و اصلاح رفتار کاربردهای موثری دارد. داستان ها و تمثیل های پر مایه اساسا چارچوب ادراکی شنونده را تغییر می دهند مانند آن که دو عینک کاملا متفاوت را بر چشم بگذاریم، همانند استفاده از دو عینک کاملا متفاوت تمثیل ها نیز این امکان را فراهم می کنند تا ما به زندگی و مسایل آن به شیوه ای متفاوت از شیوه معمول خود نگاه کنیم. این کار می تواند وسعت کانون و چشم انداز نگاه ما را تغییر دهید، همانگونه که قرار دادن لنزهای مختلف در قاب عینک این امکان را به فرد می دهد تا با کانون تمرکز متفاوت بهتر بتواند به اشیا پیرامون خود نگاه کند، قصه ها نیز این امکان را برای ما فراهم می سازند تا مسائل و موضوعات را از زاویه ای متفاوت تجربه کنیم.

فواید استفاده از تمثیل در تعلیم و تربیت

فواید استفاده از تمثیل در تعلیم و تربیت

در سطح بسیار اعجاز انگیری قصه به مثابه یک ابراز جادویی می تواند چارچوب مرجع یا چارچوب داوری کنونی ما را دستخوش تغییر و دگرگونی سازد و ما را از چارچوب تنگ و محدود تفکر القایی به سوی اکتشاف، یادگیری و فهم جدید رهنمون سازد. تمثیل و قصه های  را می توانیم در زمینه های گوناگونی روابط بین فردی و حرفه ای مورد استفاده قرار دهیم. این قصه ها صرف نظر از کاربردهای آموزشی برای سرگرمی و تفریح نیز مفیدند.

فواید استفاده از تمثیل در تعلیم و تربیت و روان درمانی

تمثیل و داستان به دلیل جذابیت ذاتی خود به طرق گوناگون با خواننده ارتباط برقرار می کند. از آنجایی که قصه می تواند در سطوح مختلف با افراد ارتباط برقرار سازد در سطح وسیعی می تواند سودمند واقع شود.

 

همچنین بخوانید: کاربرد قصه درمانی در روانشناسی

 

برخی از زمینه های کاربست سودمند تمثیل همانند استفاده از آن برای تفریح و سرگرمی، تغییر خلق و وضعیت روانی یا سطح انرژی فرد یا گروه، تغییر چارچوب معنایی یک مسئله به عنوان یک فرصت جدید، دیدن یک رفتار یا نگرش از زوایای گوناگون، بهم زدن کوته بینی نسبت به جهان، به چالش کشیدن رفتارهای غیر قابل قبول و نامناسب، ارائه مدل رفتاری یا نگرش و طرز تلقی سودمندتر، آموختن نکات مهم به طور غیر مستقیم، نشان دادن منحصر به فرد نبودن مسئله یا مشکل، تقویت خلاقیت، نشان دادن ناکافی بودن برخی از استدلال های به ظاهر منطقی، بیدار سازی مغز و قرار دادن اطلاعات جدید در ذهن بسته، جستجوی احتمالات و معانی جدید، تشویق بحث و مناظره، چالش یا تایید دیدگاه کنونی شنوندگان، معرفی جنبه های مختلف ساختار یک ارتباط موثر، نشان دادن ماهیت نظام دار روابط، نشان دادن چگونگی پاسخ مردم به برداشت ذهنی شان از واقعیت، پر کردن یک شکاف اطلاعاتی، جا اندازی یک مطلب و به یاد سپاری نکته های حساس و مهم، خلق تداعی های قدرتمند در ذهن شنونده، تسهیل ارتباط با استفاده از حواس چندگانه، بهره برداری از افراد و فرهنگ های دیگر، ایجاد آرامش روانی در شنونده، فعال سازی نیمکره راست مغز، درگیر کردن هر دو نیمکره مغز به طور همزمان، تغییر فعالیت امواج مغزی بتا (فرآیند هوشیاری) به امواج مغزی آلفا (خلسه سبک یا وضعیت تصویر سازی)، ورود اطلاعات به ناخوداگاه، نشان دادن  تفاوت دیدگاه انسان ها، ایجاد رابطه بین گذشته، حال و آینده، قابل یاد سپاری نمودن اطلاعات مورد آموزش، پرورش مهارت های تصویر سازی، عینی سازی مسایل انتزاعی، تحریک ذهن خودآگاه، ایجاد آگاهی حسی بر مبنای زبان و تجربه، ساده سازی و نه ساده انگاری مفاهیم و ایده های پیچیده تا حد مورد نیاز، تغییر سر مشق فکری، ایجاد شالوده هایی برای نمایشی ساختن یک مفهوم، الصاق تصویر ذهنی ماندگار به آموزه های انتزاعی، نشان دادن تفاوت و شباهت برداشت، رفتار، نگرش و طرز تلقی ما با دیگران از فواید استفاده از تمثیل هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هندی را با خواص درمان یبوست و نفخ، درمان اختلالات مفصلی، کمک به کاهش وزن، کمک به درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات باد روده، درمان سوزش معده، کنترل کلسترول، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان اسپاسم های عضلانی و گرفتگی ها، پیشگیری از افسردگی، کنترل دیابت، جلوگیری از ریزش مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0