فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

2116 بازدید
30 آذر 98
بهاره
,,

با فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح آشنا شوید

به احتمال زیاد شما هم در زندگیتان وقایع تلخ کوچک و بزرگی را تجربه کرده اید که باعث ایجاد حس خشم، ناامیدی، عصبانیت و بدبینی شما شده است. ممکن است وقایعی همچون خیانت از طرف همسر، دروغگویی فرزندتان، عدم باور والدینتان در دوران کودکی، سواستفاده های عاطفی و جنسی از افراد نزدیک و… در زندگیتان رخ داده باشد و ندانید با احساس های بد و تلخی که تجربه کرده اید، چه کنید. به همین علت تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده تا با فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم وروح آشنا شوید.

 

فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

 

چرا باید دیگران را ببخشیم؟

همه ما انسان ها در طول زندگی خود در سنین مختلف وقایع تلخی را تجربه کرده ایم که این وقایع تاثیرات زیادی بر زندگی شخصی، حرفه، جسمی، روحی و عاطفی ما گذاشته اند. حس خشمی که ممکن است سالیان سال در روحتان باقی بماند و باعث بدبینی شما به انسان ها شود، یا به افزایش حس ناامیدی و عدم تلاش برای زندگی بهتر و موارد دیگر منجر شود، می توانند ریشه در عدم بخشش ما داشته باشد. بارها در ادیان مختلف همانند اسلام به بخشش و بخشیدن توصیه شده است و امروزه تحقیقات و بررسی های روانشناسی و پزشکی هم نتایج مثبت بخشش را به اثبات رسانده اند. بخشش بیش از رها کردن گذشته است، در واقع بخشش، بخشیدن با درک فردی که ما را آزار داده است، همراه می باشد.

اگر نتوانم ببخشم، چه اتفاقی رخ می دهد؟!

بخشیدن می تواند چالش برانگیز باشد، مخصوصا اگر فردی که به شما آسیب زده متوجه عملش نباشد، شما با بالا بردن درک خود از وضعیت دیگران راحتتر می توانید ببخشید. همینطور می توانید با افراد خردمند مانند دوستتان یا یک مشاور آگاه راجع به این مسئله صحبت کنید. همچنین، می توانید با مدیتیشن ذهنتان را کنترل کنید یا با روی کاغذ آوردن وقایع روزمره خود را از درد و فشارهایی که روح و جسمتان را آزار می دهند، بکاهید. به یاد داشته باشید بخشیدن یک فرآیند طولانی مدت است که در طول زندگی باید انجام گیرد، شاید بپرسید اگر فردی که به من آسیب زده و تمایلی به تغییر ندارد را چگونه ببخشم؟! باید گفت: بخشش ربطی به تغییر کردن اعمال یا رفتار افراد ندارد، در واقع شما با بخشیدن دیگران به خود شادی، آرامش و سلامت جسم و روحتان را هدیه می دهید.

 

همچنین بخوانید:  چگونه شاد زندگی کنیم ؟

 

فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

از فواید بخشش می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- بخشیدن باعث ایجاد روابط سالم می شود. زمانی که ما دوست، همسر، والدین ناآگاه یا ناسالم خود را می بخشیم در واقع به خودمان اجازه می دهیم روابط جدید و سالم را بدون هیچ پیش فرضی بسازیم.

2- بخشش باعث بهبود سلامت روان می گردد. زمانی که ما افرادی را که به ما آسیب های روحی و جسمانی زده اند می بخشیم به ذهنمان اجازه می دهیم وقایع تلخ را فراموش کند و این به معنای کاهش گفتگوهای منفی ذهنی ما با خودمان است.

3- بخشیدن افراد به کاهش استرس و اضطراب منجر می شود. همانطور که در مورد بالاتر گفته شد، بخشیدن به کاهش گفتگوهای مخرب ذهن منجر می شود که در نهایت باعث کاهش استرس و اضطراب، و دغدغه های منفی و الکی می گردد.

4- با بخشش افراد آسیب زننده به خودتان حس بهتری را هدیه می دهید که باعث بالا بردن امید به زندگی و تلاشتان برای زندگی بهتر می شود و از شر افسردگی رهایی می یابید.

5- بخشش به کاهش فشار خون منجر می شود. زمانی که عصبانی و خشمگین هستیم فشار خون ما افزایش پیدا می کند، اما زمانی که حس هایی همانند عصبانیت را رها می کنیم به تعادل آن کمک می کنیم.

6- بخشیدن باعث بهبود عملکرد قلب می شود و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

7- افراد می توانند با بخشش خود و دیگران عزت نفس و احترام به خود را در وجودشان افزایش دهند که تاثیرات مثبت زیادی را در پی دارد.

8- عدم بخشش دیگران باعث می شود از لحظات زندگی خود لذت نبریم و بیشترین زمان زندگی خود را در گذشته بگذرانیم.

چگونه دیگران را ببخشیم؟

بخشش دیگران یا خود، کار سختی است، برای اغلب مردم بخشیدن کاری غیر ممکن به نظر می رسد و آن ها نمی توانند تصور کنند بقیه یا خودشان را ببخشند، اما زمانی که برای اولین بار دیگران یا خود را بخشیدید با حس رهایی فوق العاده عالی مواجهه می شوید که شما را به ادامه دادن این کار ترغیب می کند. شما می توانید با در نظر گرفتن فواید بخشش و مطالعه در این مورد با علل بخشیدن بیشتر آشنا شوید و ذهنتان را آماده بخشش کنید، پس از آن زمان عمل است، این که فراموش کنی و ببخشی و دوباره اعتماد کنی برای برخی افراد طاقت فرسا به نظر می رسد، اما با آماده سازی ذهن می توان به این امر دست یافت و حس رهایی را در آغوش کشید.

در آخر، اگر تصور می کنید خیانت ها و سواستفاده ها و اتفاقات تلخ گذشته به شما اجازه رشد و پیشرفت نمی دهند، و یا به تنهایی قادر به بخشش دیگران نیستید، می توانید در این زمینه از مشاور و متخصص کمک بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زعفران را با خواص آرامبخش، ضد افسردگی، محرک جنسی، ضد اسپاسم، انقباض رحمی، قاعده آور، خلط آور، اشتها آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0