topNotif

فواید بی شمار خربزه

2290 بازدید
27 شهریور 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

فواید بی شمار خربزه

گیاهی یک ساله، دارای طبع گرم با گونه های بسیار مختلف است، گیاهی است از تیره کدوییان که میوه اش درشت، شیرین و آبدار است. بوته آن کوتاه و ساقه هایش روی زمین می خوابند. این گیاه که میوه آن بسیار مصرف دارد دارای نژادهای مختلف است که مواد قندی میوه آن ها نسبت به هم کم و زیاد می باشد و بعضی از نژادهای خربزه اضافه بر مواد قندی بسیار دارای ترکیبات یددار می باشند که این نژاد در بعضی افراد ایجاد حساسیت و گلودرد می کند.

فواید بی شمار خربزه

فواید بی شمار خربزه

با فواید خربزه آشنا شویم !

این میوه که اغلب در روزهای گرم تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از میوه های شیرین و مورد پسند اغلب مردم در روزهای گرم تابستان است، خربزه شیرین بیشتر توصیه بخوردن می‌شود. خربزه دارای مقدار زیادی ویتامین آ و ث است. به طور کلی خانواده خربزه شامل انواع گرمک و طالبی نیز می‌شود که البته این دو نوع کم‌آب‌تر از خربزه اند. معمولا هرچه رنگ خربزه زرد تیره مایل به نارنجی و خطوط سفید رنگ روی آن بیشتر باشد شیرین تر است.

شهرستان‌های تایباد، گرمسار، سمنان و سرخه از مکان‌های مهم کشت خربزه در ایران هستند که در این بین خربزه تایباد(که بعضاً به اشتباه خربزه مشهدی نامیده می‌شود) به لحاظ طعم و کیفیت و شهرت در رتبه بالاتر قرار دارد.

قسمت های مورد استفاده  خربزه :

میوه و تخم (ریشه و گل آن نیز در طب استفاده می شوند.)

مواد اصلی و موثر در خربزه :

گالیک اسید، فلاونوئیدها، مواد شبه آدنوزین.

اجزا و ارزش غذایی خربزه :

خربزه منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث، آ و منبع خوبی برای پتاسیم، فیبر غذایی، ویتامین ب6

 

همچنین بخوانید:  با خواص و مضرات طالبی و گرمک آشنا شویم

 

اثرات و مصارف طبی خربزه :

مدر، اشتها آور، خلط آور، ضد تب، ضد سرفه، کرم زدا، آنتی اکسیدان، ضد انعقاد، مغذی، دفع کننده سنگ های مجرای ادراری، پاک کننده کلیه ها و مثانه، فربه کننده بدن، زیاد کننده شیر مادران، معرق.

فوائد و موارد مصرف خربزه :

کنترل سوختگی (در دقایق اول به صورت مالیدن مغز میوه بر روی پوست)، افزایش اشتها (میوه)، کمک به پیشگیری و دفع سنگ کلیه (میوه و ریشه آن)، دفع کرم (خرد شده تخم و پوست آن و مصرف آن به صورت مسهل یا تقیه برای تسهیل خروج کرم ها)، درمان برونشیت یا ایجاد استفراغ (گل).

فراموش نکنیم :

  • بهترین زمان خوردن خربزه در فاصله دو غذا می باشد چنانچه خربزه های زیاد شیرین را ناشتا و به مدت چند روز مصرف کنند سبب حرارت کبد و کلیه شده و ایجاد تب می نماید و یا ادرار را خون آلود می سازد البته در افراد گرم مزاج افرادی که خربزه های شیرین به آنان ضرر می زنند بهتر است خربزه را با مقداری سرکه یا آبلیموی تازه و یا با انار میل نمایند.
  • تخم خربزه مدر بول و پاک کننده کلیه ها و مثانه است برای دفع سنگ های مجرای ادراری پوست خشک شده خربزه را با کاکل ذرت (الیاف گل ذرت ) و پیکل یا خارخاسک به مقداری مساوی از هرکدم مخلوط کرده (هر کدام شش مثقال) بجوشانند و پس از صاف کردن صبح و ظهر و عصر میل کنند شن ها و سنگ های قابل دفع کلیه ها و مجرای ادراری را دفع می نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم کدو را با خواص روغن تخم کدورا با خواص درمان پروستات، تقویت مغز و اعصاب، درمان خارش سر، درمان سرفه و خشونت سینه، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش میل جنسی آقایان، رفع یبوست، بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0